משטרת ישראל פרסמה הערב (רביעי) את ממצאי התחקיר שעסק בהיבטים שונים בהפעלתו של הסוכן אנטון רומן ז"ל שנרצח ביוני האחרון ברחובות. על פי הממצאים, שהוצגו למפכ"ל המשטרה ולגורמי הפיקוד הרלוונטיים, לא ניתן היה למנוע את רצח הסוכן ולא עלה כשל מבצעי בהפעלתו. "לא עלה כל מידע על כוונה לפגוע בו, לא התקבלה כל אינדיקציה לחשיפתו בקרב ארגון הפשיעה בו פעל", נמסר בתחקיר.

"התנהלות אנשי הארגון במגעיהם עם הסוכן לאורך ההפעלה, הן בהיבטי התכנון וההוצאה לפועל של מהלכים פליליים והן בהיבטי פנאי ובילוי בקרב חבריו בארגון, העידו על האמון הרב שנתנו בסוכן. לאורך כל ההפעלה לא התקבל במשטרה כל מידע על רצח הסוכן ולא עלה כל מידע על כוונה לפגוע בו", נכתב בתחקיר.
 
"מהתחקיר עולה בברור", כך על פי המשטרה, "כי רק לאחר רצח הסוכן ולאחר גיוס עד מדינה בקרב הארגון במהלך חקירת רצח יוסי עטר, נודע בדיעבד, כי 48 שעות לערך לפני הרצח התעורר ספק בקרב מספר מצומצם ביותר של חברי הארגון בכל הנוגע להתנהלות הסוכן, הן כאפשרות שחצה את הקווים לארגון פשיעה אחר והן כאפשרות לפיה הוא משתף פעולה עם המשטרה. פרטי מידע זה התקבלו בדיעבד על ידי עד המדינה, זאת רק לאחר הרצח, כך שהמסקנה החד משמעית הינה שלא ניתן היה למנוע את רצח סוכן ולא נמצא שום כשל מבצעי שהביא לתוצאה זו".


"הפעלת הסוכן הביאה להפסקת פעילותו של ארגון הפשיעה"


הסוכן אותר בסוף שנת 2016 כמועמד לשמש כסוכן-חשאי, זאת לאחר פעילות חקירתית שביצעה משטרת ישראל כנגד ארגון הפשיעה. במהלך הפעלתו, שוגר הסוכן למשימות רבות בקרב ארגון הפשיעה, תוך שהוא אוסף ראיות ומסייע לכוחות המבצעיים של המשטרה לסכל בזמן אמת כוונות חיסול שונות טרם ביצוען. 

"במהלך עבודת הצוות על התחקיר המבצעי, נסקרה כל הפעילות הקשורה להפעלתו של הסוכן, מהיום בו אותר, דרך שיגוריו למשימות האיסוף ועד ליום הרצח. חברי הצוות בדקו את מכלול ההיבטים, בהם הליך התאמתו של הסוכן למשימה, הליווי המשפטי ע"י הפרקליטות למבצע, וכן את הממשקים בין היחידה המבצעת לגורמי הפיקוח וההנחיה המקצועית באגף החקירות והמודיעין", נכתב.
 
"בשל היבטי ההפעלה הייחודיים שהיו כרוכים בהחדרת פעיל בארגון פשיעה כסוכן חשאי לתוך הארגון, נקבעו כללים וסייגים להפעלה וכן בוצע פיקוח הדוק על מהלכי ההפעלה. במהלך ההפעלה התקיימו דיוני הנחייה ועדכון ברמות בכירות. פעילתו של הסוכן והחקירה שבאה בעקבותיה, וכן גיוס עד מדינה מקרב אנשי הארגון, לצד פעילות נוספת של הפעלת סוכן נגד יעדי הארגון ואחרים שבוצעה על ידי יחידה מקבילה, הובילה להפסקת פעילותו של ארגון הפשיעה ולהכרעתו ברובד הבכיר ורובד הביניים".