הצעת החוק הפרטית לביטוח סיעוד ממלכתי, שהייתה אמורה לעלות אתמול להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, מתעכבת. ההצעה, בעלות של כשני מיליארד שקל לשנה, שתמומן מהעלאת מס הבריאות ב־0.75%, הוגשה על ידי ח"כים מכל סיעות הכנסת.



הממשלה אמורה להחליט אם לתמוך בה, אך מסיבות טכניות היא עוכבה וכעת נעשה מאמץ בקרב הח"כים להעלותה כבר בשבוע הבא. בכנסת מעודדים מהעובדה ששר האוצר כחלון לא הביע התנגדות להצעת החוק ואף מקיים שיח שוטף בנושא עם שר הבריאות ליצמן ואנשיו. אבל עד כה סלע המחלוקת העיקרי סביב החוק היה ונותר המקורות התקציביים למימונו.



גם אם ישתכנע כחלון כי אין מנוס מהעלאה מינורית של מס הבריאות, על היוזמים להצביע על מקורות תקציביים ליישום החוק טרם גביית המס, עד שזה ייכנס לתוקף. יוזמי החוק מצביעים על עודפי תקציב גדולים של כ־18 מיליארד שקל שהצטברו בקופת המדינה, אבל באוצר מבהירים כי הדבר מנוגד לכללי התקציב.



מהאוצר נמסר: "כלל הנומרטור שהחלנו על תקציב המדינה החל מהתקציב הנוכחי קובע שלא משנה לאיזו מטרה, חשובה ככל שתהיה, מיועד החוק, כל עוד אין מקור תקציבי עבורו, לא ניתן להעביר אותו וליישמו".



יצוין כי שנת התקציב 2018 כבר סגורה, כחלק מהתקציב הדו־שנתי 2017־2018 שכבר אושר בכנסת בשנה שעברה. "הנורמטור הוא כלל שמאפשר יציבות בתקציב המדינה, ולכן לא ניתן לאשר חקיקה שמצריכה הוצאה ניכרת מבסיס התקציב בתוך תקציב קיים שכבר מתנהל", אומרים באוצר.



לשיטת האוצר, הניסיון של חברי הכנסת להחיל את חוק הסיעוד הממלכתי כבר בשנה הקרובה הוא ניסיון עקר, שלא צפוי לקרום עור וגידים בשבועות הקרובים. מה גם שבמקרים של שינוי מדיניות, כמו הרפורמה בשירותי הסיעוד שהמדינה מעניקה, יש צורך לעגן את הדברים בתקציב 2019, שהדיונים עליו רק מתחילים בימים אלה, כלומר בהצעת חוק ממשלתית ולא פרטית של חברי הכנסת, רבים ככל שיהיו.



לצד ההבהרות מהאוצר, מתגבשת בכנסת קואליציה חסרת תקדים במטרה להפעיל לחץ ישיר על כחלון ולאפשר, אחרי שש שנים עקרות של דיונים בנושא, את קיומה של רשת ביטחון סוציאלית לקשישים סיעודיים במימון המדינה.



ח"כ שמולי, מוביל המאבק בכנסת: "כדאי שהפקידות באוצר תפסיק להסתתר מאחורי הנומרטור ותסתכל באומץ על המציאות. שמירה על המצב הקיים לא תמנע את הקטסטרופה הכלכלית שתכריע קשישים סיעודיים רבים. יש שר אוצר בעל רגישות חברתית, יש שר בריאות מחויב, יש הסתדרות נחושה וקואליציה מקיר לקיר בכנסת. אני מאמין שנצליח להגיע לתוצאה מיטבית".



בתוך כך, בפגישה שהתקיימה לפני כשבועיים בין שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) לבין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, גובש מסמך עקרונות משותף למשרד לקראת המאבק באוצר. גורמים המקורבים ליו"ר ההסתדרות מבהירים כי אין בכוונתו לזנוח את התחייבותו לשר הבריאות ולחברי הכנסת שיזמו את הצעות החוק וכי סכסוך העבודה שהכריז במגזר הציבורי נועד הן להביא לפתרון משבר פוליסות הביטוח הסיעודי הקבוצתיות, שיפוגו בחודש הבא ויותירו 850 אלף גמלאי ועדי עובדים ללא כיסוי, והן לחקיקת ביטוח סיעוד ממלכתי. "גם אם ייפתר משבר הביטוחים הקבוצתיים, ניסנקורן לא יזנח את הצורך הדחוף במחויבות הממשלה לכלל הקשישים הסיעודיים בישראל" אומרים בסביבתו.



ביום שלישי הקרוב צפויים ההסתדרות וארגוני הגמלאים לקיים הפגנה גדולה בנושא מול הכנסת. במכתב ששלחה עמותת "כן לזקן" לשר הבריאות ליצמן נכתב: "אנא, הפעל מיד את הרפורמה כדי לשחרר אותנו מאכזריות חברות הביטוח. הבטחת - תקיים!".