מאבק הנכים בכבישים צפוי להתחדש בימים הקרובים ולראשונה מאז ההסכמות שהושגו לפני חודשיים בין חלק מארגוני הנכים לממשלה, גם הארגונים שסמכו את ידיהם על הפשרה עם הממשלה לפיה מתן התוספת לקצבת הנכות ייפרס על פני ארבע שנים הודיעו היום  עומדים לחזור למאבק.



"אם עד 30 בנובמבר לא יוגש תזכיר החוק הממשלתי לפתרון המשבר ויתחיל הליך החקיקה כפי שהובטח, אנו חוזרים למאבק במלוא העוצמה כשכל אלפי החברים במטה המאבק, העמותות והארגונים התומכים בעמדתנו יעמדו לצידנו, והפעם אנחנו באמת נסגור לחלוטין את המדינה", אמרה יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, שנטלה חלק במו"מ לפני חודשיים.



היא מוסיפה: "יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן התחייב כי החוק יחוקק עד סוף נובמבר בקריאה ראשונה כי שהמוסד לביטוח לאומי יוכל להתארגן לביצוע הפעימה הראשונה כבר בינואר 2018 על פי ההסכם שהתקבל. לא זו אף זו, עד היום טרם הוגש תזכיר החוק, איש איננו יודע היכן הדברים עומדים ואף גרוע מכך – האם תהליך החקיקה אכן יסתיים בזמן כדי שהמוסד לביטוח לאומי יוכל לבצעו".



מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני



מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני



בקואליציית 23 עמותות הנכים המתנגדות גם להסכמות עם הממשלה היו ספציפיים אפילו יותר. "לאחר שהבנו כבר כי ממשלת ישראל מנסה לנפנף את ציבור הנכים ולא להיענות לדרישותינו הבסיסיות, בכללן מתווה להעלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, הוחלט על פעולות משותפות ומתואמות בין הארגונים שמתנגדים למתווה. כבר בימים הקרובים נצא לפעולות יזומות כולל חסימת דרכי הגישה למקומות אסטרטגיים בהם נתב"ג, נמלי הים, מפעלים חיוניים, משרדי ממשלה ועוד".



אייל כהן, מוביל מחאת "הנכים הופכים לפנתרים"  אמר כי "אנו רואים בממשלת ישראל האחראית הבלעדית למצוקת הנכים. אנחנו לא מעוניינים לפגוע בפרנסת המדינה אך אם המדינה תמשיך לפגוע בפרנסתנו, היא קיצבת הקיום, זה מה שנעשה ונגיע לכל מקום שבו נוכל לשבש את הפעילות הסדירה של המשק".



ארגוני הנכים מדגישים עוד כי מאז הוציא שר הרווחה חיים כץ את עיקרי הצעת החוק שלו לתקשורת במוצאי שבת האחרונה, טרם הופץ תזכיר הצעת חוק ממשלתית רשמי שמחייב הצבעה בממשלה, אלא רק טיוטה שאינה מחייבת. גם מתווה כץ מעגן את העוול במתווה שמחון שקדם לו - היינו עיגון בחוק של רק רבע מהתחייבותה התקציבית של הממשלה לנכים בעל פה ורק לשנה הקרובה ולא לארבע השנים הקרובות כפי שהתחייבו פרופ' אבי שמחון עצמו ויו"ר הקואליציה ח"כ ביטן בעל פה בפני הנכים בנוכחות יו"ר ההסתדרות.



גם תוספת של 700 מיליון ש"ח לנכים כבר לשנה הקרובה, מעבר לסיכומים, ששר הרווחה מבקש להכניס לחוק, כלל לא אושרה עדיין על ידי האוצר."ממשלת ישראל על כל מרכיביה משר האוצר משה כחלון ושר הרווחה והעבודה חיים כץ ועד רה"מ בנימין נתניהו, מורחת את החקיקה שלה התחייבה לפני חודשיים ימים והסוף לא נראה באופק", אומרים בארגוני הנכים.



המתנגדים למתווה הממשלתי דורשים בין היתר את פתיחת כל הסיכומים ומו"מ חדש ומהיר של הממשלה עם כלל נציגי הארגונים, צמצום פריסת התחייבות הממשלה לנכים לשנתיים במקום לארבע שנים והגדלת הפעימה הראשונה של התוספת לקצבת הנכות לשנה הקרובה מכ-350 שקלים בלבד לחודש וכן השארת פתח למתווה העלאת קצבת הקיום המקסימלית לגובה שכר מינימום וקביעת מועדים בחוק לשם כך.



יש לציין כי כלל ארגוני הנכים מסכימים על דרישות נוספות בהן: עיגון בחוק שתביא הממשלה לכנסת עוד החודש של כלל התוספות לקצבת הנכות שלא מתעדכנת כבר 17 שנים בחוק, עיגון החוק של התוספת שיזם שר הרווחה לנכים החלשים ביותר ללא כושר עבודה וכן יישום מנגנון הצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק כבר מהחלת החוק בינואר הקרוב, כפי שמעוניין שר הרווחה, ולא רק מעוד ארבע שנים כפי שמעוניינים האוצר ומשרד רה"מ.