צבי שנפל לבור בעומק שלושה מטרים בערב ליל הסדר באזור אלקנה שבשומרון, חולץ בשלום על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, היחידה למבצעים מיוחדים של כיבוי האש ויחל"צ שומרון. מיד עם קבלת הדיווח הוזעקו למקום פקח ו-וטרינר של רשות הטבע והגנים, אנשי היחידה למבצעים מיוחדים של כיבוי האש ויחידת חילוץ שומרון של משטרת ישראל.



עם הגעתם לשטח החלו הכוחות במבצע חילוץ מורכב של הצבי מהבור, שכלל ירי חץ הרדמה בצבי הצעיר, על מנת למנוע פגיעתו במהלך החילוץ מהבור וכן השתלשלות לבור העמוק עם חבלים לטובת חילוצו.

חילוץ הצבי שנפל לבור. צילום: אוהד אלט, עדי רפאלי


עם שחרורו נלקח הצבי הצעיר לבדיקה וטיפול בשטח על ידי אוהד אלט, פקח רשות הטבע והגנים באזור השומרון ווטרינר הרשות, ד"ר רוני קינג. כעבור זמן קצר של התאוששות וטיפול ולאחר מבצע חילוץ משולב שנמשך כארבע שעות, הוא נעמד על רגליו ושב בדהרה ובשמחה לטבע הפתוח.



ברשות הטבע והגנים מציינים כי צבי ישראלי, המוגדר כמין שעתידו בסכנת הכחדה, הוא אחד משלושת מיני צבאים הקיימים בישראל בהם גם צבי נגב וצבי שיטים.



תפוצתו של מין זה הייתה נרחבת, אך בעשורים האחרונים היא הולכת ומצטמצמת בקצב מהיר זאת בין היתר בעקבות צייד לא חוקי, לחצי פיתוח ובנייה, דריסה וטריפה על ידי כלבים משוטטים.



לצד זה איום נוסף הוא גם  'החתמת עופרים' -  איסוף שגוי ולא נדרש של עופרים על ידי מטיילים שמעריכים כי עופרים שנמצאים  לבד בשטח ננטשו, כאשר בפועל אין זה כך מאחר והם פשוט חוסים במסתור בזמן שהאם ניזונה במרעה במטרה לייצר חלב להנקת העופר במקום מחבואו.



כיום נאמדת אוכלוסיית הצבי הישראלי בכל הארץ בכ-3,000 פרטים, כאשר מין זה נחשב כמין ייחודי בישראל. ברשות הטבע והגנים מבקשים מהציבור הרחב  לדווח למוקד הרשות שמספרו 3639* על כל חיית בר פצועה או שבמצוקה לטובת הצלתה.