ישראל היא המדינה הרביעית בעולם שתנחית חללית על הירח: לאחר כשמונה שנים של פיתוח בשיתוף עם התעשייה האווירית, חברת SpaceIL הכריזה היום (שלישי) כי חללית ישראלית תשוגר לראשונה בירח בחודש דצמבר הקרוב. זאת, לאחר שבנובמבר 2017 עוד פורסם כי חלום החללית הישראלית על הירח הולך ומתרחק.



השיגור יתבצע מארה"ב במשגר פלקון 9 באמצעות רקטה של Spacex, ותהווה מטען משני ללוויין במשקל פי 10 מהחללית. במידה ולא יהיו עיכובים, היא צפויה לנחות ב-13 לפברואר 2019, ותסיים את משימתה על הירח לאחר כיומיים. בפיתוח החללית הושקעו כ-320 מליון שקלים, רובם גויסו מתורמים פרטיים ובראשים נשיא SpaceIL מוריס קאהן, שתרם כ-100 מליון שקלים לטובת הפרויקט, בו לוקחת חלק גם התעשייה האווירית. במקביל למשימת צילום על פני הירח, החללית תבצע מדידות של השדה המגנטי באתר הנחיתה באמצעות מכשיר מגנומטר המורכב על החללית. מטרת המדידות הללו היא לטובת מחקר מדעי המבוצע במכון ויצמן למדע, UCLA. 

לפי מנכ"ל החברה, עידו ענתבי, מדובר בחללית הקטנה ביותר שתנחת על הירח, כשתשוגר במשקל 600 ק"ג ותנחת במשקל 180 ק"ג, לאחר שתטוס במהירות של כ-10 ק"מ לשנייה, שהם כ-36,000 קמ"ש. החללית נבנתה ותוכנתה כך שתבצע את כל הפעולות בצורה אוטונומית, כשהפיקוד עליה יהיה מכדור הארץ, מחדר הבקרה שנמצא במפעל מבת-חלל של התעשייה האווירית ביהוד. החללית תילכד על ידי כוח המשכיחה של הירח, וכל פספוס ידרוש המתנה של 28 ימים נוספים. היא תונחת על אזור שטוח יחסית על מנת שתוכל לתקשר עם כדור הארץ, ותתנהל בצורה אוטונומית. עוד ביקש המנכ"ל להבהיר, כי אין חשש לעבוד עם הפלקון 9, אותו טיל של Spacex שעליו התפוצץ הלוויין עמוס 6. 

החללית הישראלית הראשונה שתגיע לירח. צילום: אלכס פולו
 
 

"בימים אלה של המונדיאל, שעומד מול המסך וצועקים "יש", אני מקווה שחודשיים לאחר השיגור נוכל לעמוד ולצעוק אותו הדבר", אמר ענתבי. "עם הנחיתה יוצב דגל ישראל, זו הגאווה שלנו. החללית תצלם את אזור הנחיתה ותעשה סלפי על הירח, ולא בציניות. היא תסיים את משימתה בתוך יומיים ותישאר על הירח, אנו מצפים שהדור הצעיר יגיע לאסוף אותה". 

קטנה, חכמה וזולה

גובהה של החללית כמטר וחצי בלבד, קוטרה כשני מטר כשרגליה פרושות. מסת החללית, כאמור, היא כ-600 ק"ג בשיגור. הדלק מהווה כ-75% ממשקל החללית. בלימת החללית במהלך הנחיתה תצרוך כשליש מכמות הדלק. החללית של SpaceIL לא רק קטנת מימדים, אלא גם זולה משמעותית ביחס למקובל בעולם ה deep space. לדברי החברה, מדובר במערכת הישראלית המהירה ביותר אי פעם. 

"המרחק לירח מכדור הארץ הוא כ -384,000 ק"מ", נמסר מהחברה. "לצורך המחשה, זה רחוק פי 10 מהמרחק שבין כדור הארץ לבין לווייני התקשורת שנעים סביבו. כדי לצאת מהאטמוספרה, החללית שלנו תשוגר לירח על גבי משגר מסחרי ענקי: טיל פלקון 9 של חברת SPACEX. אחרי שהחללית תנותק מהמשגר, היא תתחיל להקיף את כדוה"א במסלולים אליפטיים ובסך הכל תעבור 9 מיליון ק"מ. בשלב מסוים החללית תגביה את מסלולה סביב כדוה"א, עד שקצהו יגיע לקרבת הירח. שם תפעיל החללית את מנועיה ותאט את מהירותה כדי לאפשר לכבידת הירח ללכוד אותה במסלול סביבו. מהרגע שהחללית תתחיל את מסלולה סביב הירח, היא תקיף אותו עד שיגיע הרגע הנכון לנחיתה. סה"כ צפוי המסע לירח להימשך –כ 8 שבועות מהשיגור ועד הנחיתה".
 
הישג גדול לישראל. צילום: אלירן אביטל