לקראת עונת החורף הנחשים עסוקים בפעילות מוגברת, בעת שהם מחפשים מזון בתום הקיץ החם כך מזהירים היום (שלישי) גורמי הצלה. במד"א ציינו שבמדינת ישראל חיים עשרות מיני נחשים, ושמונה מינים מתוכם הם ארסיים – צפע ארץ ישראלי, צפע החרמון, אפעה מגוון, שפיפון הנגב, עכן גדול, עכן קטן, שרף עין גדי ופתן שחור. עוד ציינו במד"א כי הנחשים חיים בכל שטחה של מדינת ישראל וכי הצפע הארץ־ישראלי הוא הנפוץ ביותר. מהנתונים עולה כי מדי שנה נפגעים עשרות בני אדם כתוצאה מהכשת נחשים בתקופת הקיץ ולקראת החורף.



במד"א פרסמו רשימת צעדים שיש לנקוט בהן לאחר הכשת נחש. ראשית, אין להתעכב ותמיד לחשוד כי מדובר בנחש ארסי. מלבד זאת, אומרים במד"א, יש לחייג מייד 101, להרחיק את הנפגע ולהעבירו למקום בטוח, תוך דאגה למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגעתו. בהמשך יש להסיר את בגדיו והתכשיטים מהגפה הפגועה, לקבע את הגפה ולחפש את סימני ההכשה. לבסוף יש לנסות לשחזר את תאור המראה של הנחש ביחד עם הנפגע (צבע, סימנים מיוחדים, פסים).



הנפגע יציג בדרך כלל את הסימנים הבאים: סימני הכשה (שיניים, שריטות, נפיחות מקומית), כאב מקומי, ייתכנו פסים אדומים, תחושת נימול ועקצוץ, חולשה כללית, הזעה, בחילות והקאות, דופק ונשימה מואצים, פרכוסים, הפרעות בקצב הלב ודיכוי הכרתי. במד"א מדגישים גם כי אין לחתוך את מקום ההכשה, אין למצוץ את הארס, אין להניח חסם עורקים, אין לתת לנפגע מזון או שתייה ואין לרדוף אחרי הנחש.



ג'בלאווי. "אישה שתמיד אהבה לעזור"
ג'בלאווי. "אישה שתמיד אהבה לעזור"



רק אתמול מתה נג'ה ג'בלאווי מג'סר א־זרקא מהכשת נחש צפע בעת שעסקה בקטיף פירות בשטח פתוח מדרום לבנימינה. היא פונתה במצב אנוש לבית החולים הלל יפה בחדרה, והרופאים נאלצו לקבוע את מותה. "הגעתי עם האמבולנס לתוך המטע. אישה שכבה סמוך לעצים, מחוסרת הכרה ובמצב קריטי", סיפר חובש בכיר במד"א ירון משיח. "ביצעתי במהירות בדיקות רפואיות ראשוניות והתחלתי לבצע פעולות החייאה עם צוות ניידת הטיפול הנמרץ שהגיעה למקום. כאשר מצבה אפשר זאת, פינינו אותה תוך כדי המשך טיפול רפואי מציל חיים לבית החולים".



רבים הגיעו לבית משפחתה של ג'בלאווי, אם ל־11 בנים ובנות וסבתא לכ־20 נכדים ונכדות. "היא הייתה אישה טובה וחרוצה שתמיד אהבה לעזור", סיפר קרוב משפחה בעצב.