שמו של יו"ר הרשימה המשותפת חבר הכנסת איימן עודה עלה היום (חמישי) לכותרות בעקבות השתתפותו בכנס משותף של פתח וחמאס והבעת תמיכה בשיתוף הפעולה הנפיץ בין שני הארגונים, שעלול לסכן מאוד את ביטחון המדינה. בעקבות המאורע שעורר הדים, הגישה חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד בקשה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לחקור את השתתפותו השנויה במחלוקת של עודה בכנס המשותף. הפרשנית לענייני ערבים שמרית מאיר שוחחה עם רוני בר און ואריה אלדד ב-103FM והביאה פרטים נוספים על האירוע שעתיד לנבא מעט על ההתחממות הצפויה בגזרה בעקבות החלטת הסיפוח.

פרופ' אלדד: ספרי מה היה שם.
"זה היה אירוע חשוב בפני עצמו, לפני איימן עודה שהנוכחות שלו שם הייתה מעניינת, נאמר את זה ככה. הפלסטינים נערכים לסיפוח. עכשיו, הם עושים זאת מתוך בלבול כללי שהם חושבים שהוא קונספירטיבי. זאת אומרת, הם נערכו ל-1 ביולי, לא היה הרבה, הם חושבים או חושדים שישראל משגעת להם את הראש כמו שהיה לפני העברת השגרירות כדי למנוע התקוממות מאוד גדולה או צעדי ענישה מהעולם. הם מתקשים להבין שזה באמת כושל כמו שזה נראה כל ניהול האירוע. בכל מקרה, אחד הדברים החשובים שקורים בהקשר זה למרות כל הסקפטיות זה מהלך שלפחות מדגמן אחדות פלסטינית. אני אסביר. הפלסטינים כידוע לכולנו מפולגים כבר 12 שנה, וזה כרוני. מדי פעם יש ניסיונות פילוג אבל זה לא צולח, זה באמת פילוג עמוק מאוד. לצורך המאבק בסיפוח שחלק מהפלסטינים רואים ומתארים אותו כ'נכבה שנייה', הם לפחות מראים כאיזשהו צעד מתריס אחדות שורה פלסטינית. וג'יבריל רג'וב שהוא כמובן בכיר בפת"ח".

פרופ' אלדד: והוא מייצג בעניין הזה את אבו מאזן?
"הוא מייצג את אבו מאזן, הוא לא היה עושה את הדבר הזה במרכז רמאללה. משהו רשמי בלי ברכת הדרך של אבו מאזן, מעלה במן סקייפ או זום את סלאח אל עארורי. הוא בכיר מאוד בחמאס, נחשב האיש שמכוון. היה בביירות באופן הטקטי".


בר און: מספר 2 לא? פורמלית.
"לא, אל תסבך אותי עכשיו עם מספרים".

בר און: המקורות שם ייעלבו את אומרת? פרופ' אלדד: תיכף נעלב מישהו.
"בדיוק. אבל לצורך העניין עארורי הוא איש חשוב ברמה האופרטיבית והוא נחשב מכווין פיגועים ומגייס כסף בגדה. הם עושים שם מעין מסיבת עיתונאים משותפת בה הם אומרים שיילחמו בסיפוח יחד, כשסלאח אל עארורי ממש משתלט שם על האירוע, שזאת הזדמנות אדירה מבחינתם. למה זאת הזדמנות מבחינת חמאס? כי יושב שם ג'יבריל רג'וב ואומר: אל תחכו מאיתנו להוראות ספציפיות תפעוליות".

אלדד: כלומר, הוא פונה אליהם מעל הראש של רג'וב?
"מעל הראש של רג'וב, לא רק מעל הראש, בהסכמה שבשתיקה".

בר און: דרך הראש. החוט המשולש הזה לא במהרה יתנתק עד שאנו פוגשים שם את איימן עודה. 
"אני לא מבינה מה הוא עשה שם, אני באמת לא מבינה מה ח"כ ישראלי חשב לעצמו כשהוא הגיע לאירוע. מילא תצלומים במוקטעה, תמיכה, הוא מגדיר את זה תמיכה באחדות הפלסטינית. אבל סלאח אל עארורי לצרוך העניין מבוקש על ידי ארה"ב, עד לפני כמה שנים אני לא יודעת אם עדיין היה פרס על ראשו בסך חמישה מיליון דולר. זה טרוריסט".

פרופ' אלדד: לא, אפשר לחשוב שג'יבריל רג'וב התנדב ביד שרה כל השנים. בר און: אבל השיח בפגישה הזאת זה על איטבח אל יהוד אם יעשו לנו סיפוח, וח"כ ישראלי לכאורה, לא הכי קיצוני מהח"כים הערבים הולך ומתיישב שם?
" לי זה לא נראה הגיוני ונראה לי מתבקש לשאול את ח"כ עודה שאלות קשות מאוד. תראה, הוא באמת פוליטיקאי פופולרי מאוד, לא רק בקרב בוחריו, והצליח להרים את עצמו לפסגה על פני פוליטיקאים הרבה יותר משופשפים ומנוסים ממנו כמו אחמד טיבי ואחרים. הוא באמת מביא את הרשימה המשותפת לשיאים אלקטורליים והיד עוד נטויה. ולא רק בקרב הציבור של עצמו עודה פופולרי. הוא פופולרי כי הוא מקבל רוח גבית ואהבה ותמיכה מהתקשורת הישראלית וממצביעים ישראלים. אני חושבת שאם ח"כ אחר מהמשותפת היה מגיע ויושב ומקשיב לסלאח אל עארורי באירוע אחדות פלסטיני כזה, הוא היה חוטף הרבה יותר מאיימן עודה, שהוא מעין טפלון ומאמי לאומי כזה".


בר און: ואת חושבת שנחצו פה קווים אדומים בעניין הזה מבחינתו.
"אני לא יודעת מה הקווים האדומים שלו, זה פשוט אירוע שלא נראה לי הגיוני. אגב, נניח שהוא רוצה לפעול וחשוב לו לפעול למען אחדות פלסטינית והוא חושב שזה מקומו להיות לוביסט למען אחדות פלסטינית ולהביע בכך תמיכה בשם ערביי ישראל. אפשר לעשות אחדות פלסטינית לצורך העניין אם מרחיקים לכת עם מנהיג אזרחי של חמאס. זאת אומרת, לא חייבים לבוא ולשמוע מה יציע אחד הטרוריסטים הכי..."

בר און: דגולים
"בדיוק, הכי מוכשרים בתחומו".

פרופ' אלדד: מה היה באמת חלקו של איימן עודה בשיחה ביניהם?
"לא היה לו חלק, הוא הוצג בהתחלה כמי שהיה שם וישב שם..."

בר און: כמשקיף. פרופ' אלדד: להערכתך יש סיכוי שבאמת ייצא פיוס בהזדמנות הזאת שאין סיפוח?
"כשאתה מדבר עם אנשים בצד שלנו וגם עם פלסטינים ועוקב קצת אחרי השיח, כולם מאוד סקפטיים וצוחקים על זה. אבל מי שקורא את הניואנסים מבין שהיום היה יום חשוב. למה? מפני שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים רואים את עארורי אומר אומר קומו תעשו פיגועים, ורואים את ג'יבריל רג'וב נותן רוח גבית. זאת אומרת, האקטיביות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לפעול נגד פעילות הטרור של חמאס בגדה שהיא גם ככה לא בשחקים בלשון המעטה, אני חושבת שכולם מבינים את הרמז".

"לא רק זה, גם ג'יבריל רג'וב אמר שהם יארגנו עצרת ברמאללה עם נוכחות בינלאומית בהשתתפות חמאס. אתה לא יכול לשדר מסרים כפולים, זאת אומרת, זה מה שהרשות הפלסטינית עושה מאז ומתמיד, אבל אנשים מבינים את הניואנסים והם מבינים שאם חמאס הוא פרטנר והוא מנהל איתנו את האינתיפאדה הזאת ועארורי שם, הרי פעלנו יחד, יש דברים שיודעים ויש דברים שלא גם באינתיפאדה הראשונה וגם בשנייה. לזה הוא מכוון, למן דבר כזה של אנחנו ננהל את זה יחד, אז גם אם הם שונאים אחד את השני הם מיד אומרים לך וזה לא יילך, יש אנשים שמבינים את המסר. השאלה כמובן איפה זה פוגש את הציבור והמוטיבציה היא לא מאוד גדולה כי אחרת היינו רואים אירועים הרבה יותר דרמטיים".

בר און: אבל את אומרת שמהפגישה הזאת שמחה גדולה לא תצא לנו.
"אני חושבת שמה שהרשות הפלסטינית רוצה לעשות זה לשים מול ישראל אקדח, והיא משתמשת לשם כך בעל עארורי ובחמאס. הם אומרים אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון שהאש הזאת תלחך גם את הגלימה שלנו, אבל זה עד כדי כך חמור, הסיפוח. זאת אומרת, סיפוח מבחינתנו זה אנחנו נהפוך את השולחן. זה מה שהם ניסו לעשות היום".