מדריך טיסה וצוער בקורס טיס של חיל האוויר נהרגו הבוקר בהתרסקות מטוס קל סמוך למשמר הנגב. עד כה לא ידועה סיבת ההתרסקות ובצה"ל מתחקרים האם היא נגרמה כתוצאה מכשל טכני או בעקבות טעות אנוש. זאב רז, מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר לשעבר, התארח היום (שלישי) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM והתייחס לאסון המצער: "יהיה קשה לחקור את ההתרסקות כיוון שאין שום סימן מקדים".

כספית: לשעבר מפקד בית הספר לטיסה של חיל האויר. שמעתי את נרי ירקוני שהוא מומחה לחקירת תאונות אוויריות, שאומר שיהיה מאוד קשה כי אין שום סימן מקדים, תקלה, מטוס יחסית חדש, מזג אויר מצוין. מה יקרה עם החקירה?
"ברגע שהם לא הודיעו שום דבר לרדיו הסיכוי די גבוה שזה משהו טכני אבל כמו כספית: צריך להגיד את זה בזהירות ובהסתייגות כי אנחנו לא יודעים כלום. הוא נעלם מהמכ"ם והתרסק ליד קיבוץ במשמר הנגב. אם למשל היה נכבה להם המנוע אז הם היו אומרים משהו ברדיו, לפחות המדריך".

פרופ' אלדד: יש למטוס אפשרות גלישה ללא מנוע?
"וודאי, לכן זה קשה לי להאמין מהרקע שלי, שזה משהו אנושי. זה מעיד על משהו מטריד ומוזר".

כספית: אתה אומר טכני, אבל אולי טעות אנוש?
"יכול להיות, הוועדה רק התחילה עכשיו לעבוד, אנחנו לא יודעים כלום. אם זה משהו יותר סביר שגרתי, אז הגיוני שהמדריך היה אומר לרדיו, הוא לא אמר כלום. אנחנו לא יודעים כלום, אני חושב מה יכול להישמע הכי סביר".

כספית: האיש שהכי טרוד עכשיו מעבר למשפחות שקיבלו את ההודעה, הוא מפקד בית הספר לטיסה. אתה גם כיהנת כמפקד בית הספר לטיסה, היו לך תאונות מהסוג הזה?
"היו תאונות מאוד חמורות כשהייתי מדריך אבל הרבה יותר מוקדם, לפני 40 שנה, אבל בתקופה שהייתי מפקד בית ספר זה עבר בשלום ולא היו דברים מהסוג הזה".

פרופ' אלדד: מה קורה בבית הספר מבחינת האנשים?
"כמו בכל יחידה שנהרגים לה אנשים, אני מתאר לעצמי שהקורס, הייתי בקשר עם מפקד בית הספר לפני שעה-שעתיים, אנשים עוד עצובים, בוודאי החניכים הצעירים שהחבר שלהם פתאום... אני זוכר תאונה דומה של חניך מאוד צעיר בפייפרים לפני כ-50 שנה, אפילו סגן משנה, התנגשו עם מישהו בתהליך של הנחיתה ונהרגו שניהם. זה היה בתקופה שהייתי מדריך וזה קורה ,אבל לעיתים נורא רחוקות. בשנים האחרונות לשמחתנו תאונות כאלה קטלניות קורות פחות".

כספית: אין פטנט שימנע את זה לגמרי.
"לגמרי, אבל חלפו 12 שנה מאז התאונה החמורה האחרונה. זה הרבה זמן 12 שנה. שיעור התאונות בחיל האוויר ירד מאוד יחסית לתקופה של לפני 50 שנה שהיו אז הרבה תאונות בצה"ל ובעולם התעופה בכלל. אני במקרה מעורב בקבוצה של טייסים שמסייעת לקבלנים להקטין את התאונות באתרי הבניה דרך הטיפול בגורם האנושי, כמו תהליך דומה שהיה בחדרי הניתוח בארץ. קחו את אתרי הבניה באנגליה שהיום המצב שם הרבה יותר טוב מאצלנו, לפני 20 שנה היו להם תאונות כמו אצלנו, הם טיפלו בנושא האנושי והצליחו לצמצם".

כספית: יש קבוצה של טייסים שמנסה להביא את תרבות התחקור והגורם האנושי לאתרי הבניה?
"כן, זה קורה בשנה-שנתיים האחרונות ביוזמת התאחדות הקבלנים, שבחרו בקבוצה שלנו שמנסה לעשות בדיוק את זה".

כספית: שיהיה לכם בהצלחה.

פרופ' אלדד: יש לכם תרבות תחקור טובה. למה העבירו את האחזקה ולא קנו מטוסים כרגיל?
"במאה ה-21 זה בעקבות האמריקאים והאחרים, זה בסך הכל יוצא יותר זול, ההליך של עבודה מול חברה פרטית. גם בזה הייתי מעורב,  אלביט זכו במכרז וזה יוצא לחיל האוויר יותר זול לעשות את זה כך".