בחדשות 12 דווח אמש (רביעי) כי חמאס חזר בו מהסכמתו להפסקת אש מחר בשעה 6:00. הארגון העביר למתווך המצרי מסר לפיו מכיוון שישראל טרם השיבה להצעה, הוא חוזר בו מההסכמה. עוד דווח כי בישראל העבירו מסרים בצירים דיפלומטיים לארצות הברית, לפיהם הלחץ הבין לאומי מחזק את חמאס ומרחיק את הפסקת האש. כמו כן, דווח כי לקראת הפסקת האש המסתמנת – שר הביטחון גנץ הורה לצה"ל "לדחוס" תוכניות מבצעיות משמעותיות נגד חמאס. בתוך כך, מועצת האו"ם תדון היום בעימות בין ישראל לחמאס. 

לכל העדכונים האחרונים מהלחימה

סגן מנהיג חמאס בחו"ל, מוסא אבו-מרזוק, אמר: "המגעים להרגעה הופסקו, אנחנו סירבנו להצעה של מצרים וקאטר לעצור את האש לפני ישראל. ישראל צריכה להבין - תקיפה תמורת תקיפה. אם הם יסלימו אנחנו נסלים, אם הם יפסיקו את הירי על עזה נפסיק את הירי על תל אביב. הפעולות של ישראל בירושלים ובשיח' ג'ראח גרמו לגדודי אל-קסאם להכנס למערכה, ובתנאים להפסקת האש צריכה להיות התייחסות לכך". אבו-מרזוק הוסיף כי הוא מצפה שהפסקת האש תיכנס לתוקפה תוך יום או יומיים.

מוקדם יותר אתמול, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בסיום הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון: "אני בא עכשיו מהבור בקריה, מחמ"ל המבצעים של צה"ל. זה מרשים ביותר. כל יום שעובר אנחנו פוגעים בעוד יכולות של ארגוני הטרור. מסכלים עוד מפקדים בכירים, מפילים עוד מגדלי טרור, פוגעים בעוד מצבורי נשק".

הוא הוסיף כי "כפי שאמרתי היום לשגרירים כאן, זו הזכות הטבעית של ישראל. אני הערכתי מאוד את התמיכה של הממשלות האלה, ואני מעריך במיוחד את התמיכה של נשיא ארה"ב ידידנו ג'ו ביידן לזכות ההגנה העצמית של מדינת ישראל. אני נחוש להמשיך במבצע הזה עד שיושג היעד שלו - להחזיר את השקט והביטחון לכם, אזרחי ישראל".

צרפת היא שמובילה את הלחץ הבינלאומי על ישראל להביא להפסקת אש מיידית מול חמאס. במקביל, תתכנס היום עצרת האו"ם לדיון "במתקפה הישראלית", כהגדרת יוזמיו, שבו ינאמו, בין השאר, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושאולו ועמיתיו הפקיסטני והפלסטיני, לצד שרי החוץ של קטאר וכוויית.

בפגישה המשולשת, שנערכה בין נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי - שניהם בפריז - ומלך ירדן עבדאללה, הסכימו שלושת המנהיגים על שלושה מרכיבים בפעילותם בסוגיית העימות בין ישראל לעזה – הפסקת הירי, הפסקת אש שאותה הם רוצים לקדם במועצת הביטחון של האו"ם, וכן יוזמה הומניטרית לסיוע לאוכלוסייה האזרחית בעזה בתיאום עם האו"ם.

ההודעה, יש לציין, מדגישה את זכותה של ישראל להתגונן ומגנה את הירי של חמאס. א־סיסי עצמו הבטיח לפתוח את מעבר רפיח, שהיה סגור בתקופה האחרונה, והורה על תוכנית סיוע של 500 מיליון דולר לשיקום עזה. 

האיחוד האירופי מצטרף ללחץ להפסקת אש מיידית, וראשי מדינות האיחוד ידונו בנושא בכינוסם ביום שני הקרוב, לאחר ששרי החוץ שלהם לא הצליחו להגיע להצהרה מוסכמת בנדון, בגלל התנגדותה של הונגריה. הממונה על קשרי החוץ ז'וזף בורל נאלץ לפרסם כדרכו הודעה המסכמת את עמדתן של 26 חברות, שבה נאמר, בין היתר: "אנחנו מגנים את מתקפת הרקטות של חמאס וקבוצות טרור אחרות, אבל התגובה צריכה להיות מידתית, תוך כיבוד החוק ההומניטרי הבינלאומי".

ובעוד נשיא איראן חסן רוחאני הבטיח מצדו כי ארצו "תגן על העם הפלסטיני בכל כוחה", ינחת היום שר החוץ הגרמני הייקו מאס בישראל, כמו גם שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה, כדי לדון בניסיונות להשגת הפסקת אש בעזה. מאס אמר בנאום בפרלמנט הגרמני היום כי ברצונו לקדם תוכנית בת שלושה שלבים: עצירה מיידית של ירי הרקטות של חמאס, הגעה להסכם הפסקת אש בעזה וחידוש של השיחות הישירות בין ישראל לרשות הפלסטינית. 

כזכור, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח עימו בפעם הרביעית על המצב הביטחוני ועל התקדמותה של ישראל במאבק אל מול ארגון הטרור חמאס. במהלך השיחה הבהיר ביידן כי הוא מצפה לרגיעה משמעותית בלחימה בעזה עוד היום.

בהודעה מטעם הבית הלבן לאחר שיחתם נמסר כי ביידן הדגיש בפני נתניהו כי הוא "ציפה לראות בלימה משמעותית בהסלמה בעזה בדרך להפסקת אש".

שר הביטחון, בני גנץ, שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין. במהלך השיחה גנץ עדכן את מזכיר ההגנה אודות התפתחות המערכה בעזה, ואמר לו כי "בכל יום שעובר צה"ל מגיע להישגים משמעותיים שגורעים יכולות צבאיות משמעותיות מחמאס ופוגע במי שיורים על אזרחי ישראל ללא הבחנה".

גנץ הוסיף כי "בכוונת ישראל לפעול באחריות ביטחונית וגם מדינית עם הגורמים המתונים באזור, והודה לו על הגיבוי האמריקאי שהוא משמעותי ביותר עבור ישראל".

מתחילתו של מבצע "שומר החומות" טופלו 333 נפגעים על ידי צוותי מד"א ברחבי הארץ. בנוסף, לפי משרד הבריאות של חמאס, ישנם 219 הרוגים ברצועת עזה, מתוכם 63 ילדים ו-39 נשים. בנוסף, ישנם 1,530 פצועים.