הנשיא הנכנס בוז'י הרצוג, שהושבע היום (רביעי) לתפקיד הנשיא ה-11 של מדינת ישראל, נשא את הנאום המסורתי במהלך הטקס שנערך בכנסת בו התייחס למשבר הפוליטי החריף בו הייתה נתונה ישראל בשנתיים וחצי האחרונות, סיפר כי בכוונתו לפעול למען איחוד הקרעים בעם והכריז: "שליחותי, משימת כהונתי, היא לעשות הכל כדי לבנות את התקווה מחדש". 

"אני ניצב לפניכם היום, עניו ונרגש, מקבל עלי בהוקרה את אמונכן ואמונכם, חברות וחברי הכנסת, ואת האחריות הכבדה לכהן כנשיא מדינת ישראל האחד עשר", אמר הרצוג בפתח דבריו. "אזרחיות ואזרחים מגיל גן ועד גבורות, הביעו באופן חד וברור את הציפייה המרכזית שלהם – ממני, מכולנו – להוריד את הטון, להנמיך את הלהבות, להרגיע. לכם אני מבקש לומר: אתן ואתם השליחות שלי. עם התקוות והחלומות שלכם, אצא למלא את המשימה בכל בוקר, להיות נשיא של כולם".

"נשיא של כולם. בימים כתיקונם, זו משימה הנשמעת כמעט כנאיבית. אך הימים האלה, לצערי, אינם ימים כתיקונם. אלה הם ימים בהם הממלכתיות ניגפת בפני הקיטוב. ימים בהם האתוס המלכד והערכים המשותפים שבריריים יותר מתמיד. אותה שנאת חינם, אותם פלגנות וקיטוב, גובים מאיתנו מחירים כבדים מאוד - גם היום, בכל יום. המחיר הכבד מכולם הוא הכרסום בחוסן הלאומי שלנו: ניכור בין אנשים ובין קבוצות, שעלול חלילה להידרדר לכדי ניכור בין אזרחים למדינתם". 

"הצעד הראשון הוא לעצור את הפחד. הפחד הוא זה אשר גוזל מאיתנו את התקווה. הוא מייצר חשדנות תהומית ומאכל את האמון בינינו ובתוכנו. הוא נפוץ מדי ונפיץ מדי ומתודלק בעיקר במילים. לכן בימים האלה, כל מנהיג ציבור חייב לנהוג באחריות, להיות קול ממתן ומרגיע, להקפיד ולהיזהר בדבריו. להבטיח את חופש הביטוי - ולמנוע, בכל מחיר, את חופש השיסוי".

"מכובדיי, הפצעים שנפערו בחברה שלנו – לאורכה ולרוחבה - עודם שותתי דם. הבעיות המבניות והחברתיות שהופכות קבוצות שלמות למוחלשות – מנציחות את הקושי. עלינו להכיר בכך שישנם רבים בינינו, רבים מדי, שהיום-יום שלהם איננו פשוט ואיננו הוגן. רבים שאינם זוכים לסיכוי אמיתי, רבים ששוויון הזדמנויות הוא מונח הרחוק שנות אור ממציאות-חייהם. להתעלם מכך לא יקדם אותנו לשום מקום". 

"עלינו להפסיק לראות בהבדלים ביננו מכשלה, הם בעצם מקור כוחנו. בזכותם העוצמה הישראלית נגלית במלוא עזה. הרי לא היינו מי שאנחנו - ללא המגוון האנושי והרעיוני העצום שהתקבץ כאן. פסיפס בו שזורות יחד המשפחתיות הישראלית, התושייה והאופטימיות. שזורים עקרונות הצדק, הסולידריות, החמלה והערבות ההדדית, שהם מרכיביה של חברת מופת. לכן, עודני מאמין בנו. אני מאמין שזה אפשרי. זה במרחק הושטת יד זה לזו". 

"בואו נבחר, כל יום מחדש, בנו. נבחר לנצח ביחד, לא רק אחד את השני. נבחר להאיר פנים, לכבות את הבעירה והשנאה עם הרוח הישראלית, להרבות באהבת ישראל. נבחר להיות מאוחדים לא רק בערכים ובעקרונות, אלא גם בתקוות ובחלומות שלנו. נבחר לקבוע שעת נעילה לקרע המחרב בנו. כולנו, יחד". 

"האמון הרחב שהבעתן והבעתם בי, נבחרות ונבחרי העם, אמון שחצה מחנות וסיעות, הראה לי שהאפשרות לתקווה, לאחדות ולהסכמה קיימת גם בבית הזה. מי ייתן ויהיה זה סימן לבאות ולרוח גבית במילוי השליחות והאחריות המוטלות על כתפיי, רוח טובה שתסייע אל מול האתגרים המורכבים בפניהם ניצבים מדינת ישראל והעם היהודי כולו". 

הרצוג הוסיף וציין: "כמדינה יהודית ודמוקרטית, עלינו לעשות הכל למען השתלבותם של המיעוטים החיים בתוכנו. עלינו לעשות הכל - כדי למלא את חובתנו לאפשר לתקרות זכוכית להתנפץ. למגר, בכל הכוח, כל תופעה חמורה, כמו האלימות הנוראה והרצחנית הפוקדת את היישובים הערביים. לצמצם את הפערים ולהרחיב את ההוגנות ביחס מצד מוסדות וגורמי השלטון". 

"מתחייב לסייע לכל ממשלה בהגנה על צדקתה של ישראל בעולם"

בהמשך, התייחס הרצוג לממשלה החדשה ובירך אותה. "אני שולח ברכת הצלחה לממשלת ישראל ה-36, לראש הממשלה ח"כ נפתלי בנט, לראש הממשלה החליפי ושר החוץ ח"כ יאיר לפיד ולחברי הקואליציה כולם. אין לי ספק כי כל אדם בישראל שואף שתוכלו לאתגרים הגדולים בפניהם ניצבת מדינת ישראל שלנו וכי אם תידרשו לכך - תעמדו איתן מול כל אויב". 

"אני שולח גם ברכת הצלחה לראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר, ולחברי האופוזיציה כולם. אין דמוקרטיה ללא אופוזיציה. המציאות הפוליטית זימנה לי לא אחת למלא את התפקיד, שההיסטוריה הועידה הפעם לכתפיכם. אני סמוך ובטוח שתמלאו את שירותכם לעם מהאופוזיציה –בממלכתיות, באחריות ובענייניות". 

הוא הוסיף: "אני גאה בדמוקרטיה הישראלית ובאופן בו התנהל תהליך חילופי השלטון, שהתקיים כאן לפני שלושה שבועות. ישנם בישראל ויכוחים רבים ולא פשוטים בתוך הבית פנימה – זהו יופייה של הדמוקרטיה הישראלית. בטוחני שכל הבית הזה רוצה בהצלחתכם, שתהיה הצלחתה של מדינת ישראל כולה". 

"בתפקידי כנשיא המדינה אני מתחייב לסייע לממשלת ישראל – לכל ממשלה – בהגנה על צדקתה של ישראל בעולם ועל זכותה להגן על עצמה. לסייע ולהיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל ובהשגת השלום המיוחל עם שכנינו. לעמוד לצידם של חיילי צה"ל ומפקדיו, גם במאבקים הניטשים בזירה המשפטית הבין-לאומית ובמאבק מול האיומים האסטרטגיים כנגד ישראל, ובראשם תכנית הגרעין של איראן".

"לחברינו בעולם, ובראשם ידידתנו הגדולה ארה"ב, אני אומר מכאן, מדינת ישראל ניצבת איתן לצידכם בחזית הבין-לאומית בהתמודדות עם האתגרים הגדולים והמורכבים שניצבים בפני האנושות. בהם מגיפה שהכתה בעולם כולו ועודנה איתנו; הטכנולוגיה שמתפתחת בקצב מהיר כל כך – שחייבת להיות מכוונת לפיתוח וקידום הישגים אנושיים, ולא להפצת שנאה והסתה; ומשבר האקלים, שמחמם את כדור הארץ שלנו ומחייב את העולם כולו להתעורר ולשנות הרגלים. ראו בנו שותפים מלאים במאמצים אלה". 

בנאומו התייחס הנשיא הנכנס גם לסוגיית השבועיים והנעדרים ואמר: "אני מתפלל, יחד עם הציבור הישראלי כולו, לשובם של הדר גולדין ואורון שאול, בנינו שלחמו על הגנת המולדת ולא שבו, והגיעה העת שיחזרו הביתה, ואיתם כלל נעדרי מערכות ישראל, ואברה מנגיסטו והישאם א-סייד, אזרחי מדינת ישראל, הנמצאים בשבי".