הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, דיבר אתמול בכנס של המכון לביטחון לאומי, שם טען כי נוכח לא פעם לדבר בה טעמים פוליטיים מעיבים על פעולות צה"ליות המסוקרות בתקשורת, והוסיף: "מצאתי את הצבא מתמודד במציאות מורכבת של להסביר שהמבצע חשוב, אמיתי ולא פייק". על דבריו, הגיב היום (שני), דובר צה"ל לשעבר, תא"ל (מיל') רונן מנליס, בתוכנית של ינון מגל ובן כספית ב-103FM. 

בפתח השיחה אמר מנליס: "הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט דיבר על שני דברים שמלווים את העשייה המבצעית של צה"ל בהרבה מובנים, החיבור בין הפעולה המבצעית עצמה, למול האופן בו מצטיירים בתקשורת, ברשתות החברתיות, על ידי בעליי עניין כאלו או אחרים המנסים להגחיך, להגדיל או להקטין פעולות צבאיות מסוגים שונים". 

מנליס נשאל האם הוא זוכר מקרים ספציפיים, והשיב: "למשל ברצועת עזה כשאנחנו נאבקים מול צעדות השיבה והבלונים. בתקופתו, אמרו שהצבא בפיקודו, שהרג למעלה מ־300 פלסטינים על הגדר שרובם מעורבים בפעילות טרור, צבא רופס, לא התקפי, שלא נלחם".

בשנות כהונתו של נתניהו, כל אירוע שהיה קורה היה משויך לכך שהוא ניעשה בשל שיקולים פוליטיים, כולל מבצע שומר החומות
"הצבא תמיד הגיע עם תוכניות מבצעיות שמבוססות על האינטרס הביטחוני של ישראל ומה שעמד לנגד עיניהם זה ביטחון ישראל. זה נכון לכל הצדדים, אני מעריך שזה קורה גם היום כי שר הביטחון, האינטרסים שלו זה אינטרסים של ביטחון, לכן הרעיון להגיד שזה קרה רק בתקופה אחת שגוי מיסודו".

מנליס התייחס לדבריו של האלוף (מיל') ניצן אלון שאמר כי "הפלת בניין התקשורת בעזה היה גול עצמי מטורף, שאסור היה לעשות", והשיב: "בפעולה צבאית צריך להיות איזון בין להיות צודק ללהיות חכם. האם הבניין היה צריך ליפול? על פי המידע, כנראה שהייתה בו פעילות טרור מסוימת. האפקט שזה יצר מעבר לנפילה ולגאווה הלאומית, לנזק של הנרטיב הישראלי בקרב קהלים מסוימים קיצוני ובלתי נתפס, ולכן הוא אומר שזה פיגוע תודעתי, הפסדנו רווח גדול".

בניין שקרס כתוצאה מתקיפת צה''ל בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
בניין שקרס כתוצאה מתקיפת צה''ל בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

מנליס הוסיף וסיכם: "אנשי המודיעין גרסו שיש בו יכולת טכנולוגית כזו או אחרת שמסייעת לטרור. האם היכולת הזאת שווה את המחיר ששילמנו? את האיזון? ניצן אומר שאלמנט התודעה במאה ה־21 במלחמות המודרניות לא מספיק כדי לבצע את הפעולה, צריך לספר אותה, כי הרשתות החברתיות ממה שמשפיע".