ארה"ב בצעד מפתיע: ברקע המגעים לחידוש הסכם הגרעין עם איראן, מחלקת המדינה האמריקאית חתמה הלילה (שבת) על מסמך, שמעיד על כוונתם להקל בסנקציות נגד איראן, כך דווח בסוכנות הידיעות AFP.

מחלקת המדינה הורתה על כך בטענה כי מדובר בצעד טכני אך חיוני, במטרה לקדם את הסכם הגרעין, כך הבהיר גורם בכיר. המשך הוויתור על הסנקציות, הסתיים בתקופתו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, ב-2020, אך כעת הטענה היא כי "יהיה זה חיוני כדי להבטיח את הציות של איראן" כאשר ניתן יהיה להגיע לסכם חדש.

התחדשות שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות. צילום: רויטרס

"בהיעדר ויתור על הסנקציות, לא נוכל לקיים דיונים טכניים עם צדדים נוספים בנוגע לסילוקם של מאגרים ופעילויות אחרות בעלות ערך", הוסיף הגורם, "הדיון הטכני הוא שלב מהותי, בייחוד בשבועות האחרונים לשיחות בעניין החזרה להסכם מ-2015".

הוויתור מאפשר למדינות נוספות, כמו גם חברות, להשתתף בתוכנית הגרעין האזרחית של איראן, מבלי שיופעלו סנקציות אמריקאיות נגדם. התוכנית האזרחית כוללת את מצבורי האורניום המועשר במדינה. 

כזכור, מיד עם תחילת כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן לפני כשנה, הוא פעל בנחישות על מנת לחזור להסכם, בעוד איראן הוסיפה להתקדם לעבר ייצור מספיק חומר לנשק גרעיני. כעת, השיחות בווינה הכוללות את איראן, ארצות הברית, בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה, נמצאות בשלב קריטי שבו הצדדים יכולים לקבל "החלטות פוליטיות קריטיות".

הגורם הבכיר במשרד החוץ האמריקאי טען כי גם לא יושג הסכם סופי, הוויתור על הסנקציות חשוב להמשך הדיונים בדבר אי הפצת הנשק הגרעיני, ואף עמד על כך כי המהלך הוא לא "בתמורה", והשותפים לשיחות עדיין ממתינים לתגובת איראן בנושאים מרכזיים. 

עם זאת, בשבוע שעבר, בכיר בממשל האמריקאי טען במהלך תדרוך כי הזמן אוזל והפציר בטהרן לקבל החלטות חשובות. "אנחנו בנקודה שבה כמה מההחלטות הקריטיות ביותר חייבות להתקבל על ידי כל הצדדים", אמר.

"אם המטרה שלנו היא להגיע להבנות מהירות, הדרך האופטימלית לעשות כן היא באמצעות משא ומתן, כאשר הצדדים שיש להם הרבה על כף המאזניים יפגשו באופן ישיר", ציין הגורם הבכיר, שהציע לקיים פגישות ישירות בין וושינגטון לטהרן.

"המהלך לא מספיק"

בתוך כך, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחא'ני, הבהיר בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, כי איראן שומרת לעצמה את הזכות למחקר ולפיתוח יכולותיה הגרעיניות והדגיש כי זכות זו לא תפגע, גם לא במסגרת הסכם. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולחיאן, התייחס גם הוא למהלך, ודרש מארצות הברית לספק ערבויות לכך שבכוונתה "להחיות" את הסכם הגרעין מ-2015.