במהלך חודש דצמבר, בטרם פתיחתו המחודשת של חפ"ק החירום של המשרד לשוויון חברתי, התקבלו במוקד לאזרחים ותיקים של המשרד 406 פניות, מהן 114 פניות בנושאי הפגת בדידות וחוסן נפשי. בינואר התקבלו כ־4,916 פניות של אזרחים ותיקים, פי 12 יותר לעומת החודש שקדם, מהן 2,173 פניות בנושאי הפגת בדידות וחוסן נפשי. פניות בנושאי סיוע בשינוע תרופות ומזון היוו 34.5% מסך הפניות, ואילו פניות בנושא סיוע בנושאים טכנולוגיים היוו 21% מסך הפניות.

בחודש שעבר, עם פרוץ הגל החמישי, פתח המשרד לשוויון חברתי מחדש את חפ"ק החירום עבור אוכלוסיית האזרחים הוותיקים. החפ"ק פעל בהצלחה לאורך שלושת הסגרים בשנתיים האחרונות ונתן מענה ליותר מ־35 אלף פניות של אזרחים ותיקים שנזקקו לסיוע. מנתוני המשרד, שמתפרסמים כאן לראשונה, עולה עוד כי מאז תחילת המשבר 43% מסך הפניות של אזרחים ותיקים שהתקבלו בחפ"ק היו בנושא הפגת בדידות.

"מטרות הפעלת החפ"ק הן מתן מענה יעיל ומהיר על ידיד מתנדבים לצרכים בסיסיים של האזרח הוותיק השוהה בביתו עקב בידוד או תחלואה, סיוע בשמירה על שגרה תפקודית לאזרחים הוותיקים לצד שמירה על בריאותם, חיזוק החוסן האישי של קשישים, וטיפול בכל פנייה בזמן המהיר ביותר תוך מתן מענה איכותי ורגיש", מסבירים במשרד.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) מוסיפה: "עם התפשטות גל האומיקרון קיבלנו החלטה אסטרטגית למקד את מאמצי המדינה בהגנה על אוכלוסיית הקשישים. פתיחת החפ״ק הייתה חלק משורה של צעדים משמעותיים שמוביל המשרד לשוויון חברתי, מתוך הבנה כי לצד השמירה על בריאות המבוגרים יש לתת מענה גם לתופעת הבדידות, שתפסה תאוצה מאז פרוץ המגיפה.

"העובדה שקרוב לחצי מהפניות למוקד שלנו היו בנושאי הפגת בדידות רק מחזקת את חשיבות הפעילות בתחום הזה. אני קוראת לאוכלוסיית הוותיקים להמשיך לפנות למוקד שלנו בסוגיות שונות, האנשים שלנו ערוכים לכך ומצפים להם". לאחרונה מינתה השרה את רס"ן (במיל') ערן שוורץ להובלת תוכנית לאומית להפגת בדידות קשישים בעלות של כ־100 מיליון שקל, בדומה לנעשה במדינות אחרות כמו בריטניה, שבה אף הוקם משרד ייעודי לנושא בממשלה.