בין 6,000 העולים החדשים שכבר הגיעו ארצה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, ישנם גם, על פי נתוני משרד העלייה והקליטה, 1,500 עולים שהגיעו מרוסיה. אומנם המלחמה מתחוללת הרחק מהם, אך היא גרמה גם להם לארוז מזוודה, להשאיר מאחור את חייהם, לעלות על המטוס ולהגיע ארצה. מאחר שרבים מהם השאירו מאחור גם בני משפחה, הם העדיפו להתראיין בעילום שם, כדי שחלילה דבריהם לא יזיקו למי מקרוביהם שעדיין נמצאים ברוסיה.

פלישת רוסיה לאוקראינה: אזרחים נמלטים מהעיר אירפין תחת אש (צילום: רויטרס)

"בעלי אזרח אוקראינה", מספרת פ', 39, שהגיעה ארצה בתחילת מרץ, ובינתיים מתארחת עם משפחתה אצל חברים בהרצליה. כמה מקרובי משפחתה נותרו ברוסיה.

"חיינו יחד באחת הערים הגדולות ברוסיה, והיה לנו שם עסק. ידענו שעלולה לפרוץ מלחמה, אבל לא באמת האמנו שזה אכן יגיע. ב־24 בפברואר, כשרוסיה פלשה לאוקראינה, בעלי אמר שהוא לא מסוגל עוד יום אחד להישאר שם. הוא לא היה מסוגל לראות איך החיים ברוסיה ממשיכים כרגיל, לחלק מהאנשים בכלל לא אכפת, יש אפילו כאלה ששמחים, אבל כמובן לא כולם. חברים שלנו, למשל, היו מזועזעים".

"הערכנו שברוסיה יהיה גרוע יותר מאותו רגע, אבל אז עוד לא הבנו עד כמה. גם לא באמת ידענו מה לעשות, ואז חברה שלי אמרה: 'תיסעו מיד, אחר כך תחשבו'. בלי קשר למלחמה דיברנו בינינו על לעזוב את רוסיה, אולי לאוקראינה, אולי לישראל, אבל לא חשבנו שזה יקרה כל כך מהר. קיבלנו את ההחלטה לעזוב ממש בתוך יום אחד, ואחרי כמה ימים באמת עזבנו. השארנו מאחור דירה, עסק, עזבנו הכל והגענו ארצה עם הבת שלנו ועם מזוודות בלבד. הגענו אפילו ללא מסמכים מוכנים, ובארץ סידרנו הכל. עכשיו אנחנו בסטטוס של עולים חדשים".

איך את מרגישה כיום?
"זה מאוד קשה, השארנו מאחור את כל החיים שלנו. אבל הבנתי שזה צעד הכרחי, לא ראיתי פתרון אחר עבורנו".

פ' היא אחת החברות בקבוצת הפייסבוק "משפחות מתחברות" (Дружим семьями в Израиле
с репатриантами), מיזם חברתי שיזמה אנסטסיה אדר במטרה לחבר בין משפחות של עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה לבין משפחות של עולים ותיקים, שיכולות לתמוך בעולים ולאפשר להם נחיתה רכה. "התחלנו כבר ללמוד קצת את השפה", מספרת פ'.

"עכשיו אנחנו מחפשים דירה לשכור, מנסים להבין באיזו עיר כדאי, בינתיים לא כל כך מבינים. זה לא פשוט, אבל אנחנו אופטימיים. אנחנו מבינים שצריך להתחיל מהתחלה. המשפחה של בעלי עדיין נמצאת באוקראינה. הוא בקשר איתם ומאוד דואג להם. אנחנו גם נמצאים בקשר עם החברים שלנו ברוסיה. הם מרגישים רע, הם נגד המלחמה, הם הולכים להפגנות ומאוד מפחדים". 

בלי תירוצים

ג', 28, תושב אחת הערים הגדולות ברוסיה, הגיע אף הוא לאחרונה לישראל: "כשהתעוררתי ב־24 בפברואר, ראיתי בטלפון שלי עשרות שיחות שלא נענו. חברים שלי מחו"ל התקשרו והשאירו הודעות: 'פרצה מלחמה'. לא היה לי יותר מדי זמן לחשוב. מיד הבנתי שחייבים לברוח כמה שיותר מהר. פחדתי שיסגרו את השערים וגם חששתי מכך שעלולים לגייס אותי לצבא. אני ובני משפחתי התיישבנו על האינטרנט, וכל אחד התחיל לחפש כרטיסי טיסה לטיסות יוצאות מרוסיה בחברות תעופה שונות. באחת החברות מצאנו טיסה מאוד קרובה. תוך פרק זמן קצר ביותר זרקתי למזוודה כל מה שנכנס ויצאתי לשדה התעופה. השארתי מאחור עבודה שאהבתי, חברים, אבל ידעתי שאני עושה את הצעד הנכון".

כשהגיע לנתב"ג, מספר ג', "בודק הדרכונים שאל אותי אם הגעתי כי התחילה ברוסיה מלחמה. עניתי לו שאני יהודי והגעתי לכאן כדי לעשות עלייה. בינתיים אני גר אצל קרובת משפחה ברמת גן. סיימתי את כל הסידורים הבירוקרטיים. כבר התחלתי ללמוד עברית בצורה מקוונת. אני כמובן מצפה שהמשפחה שלי תצטרף אליי".

באמצע מרץ הגיעה ארצה מרוסיה גם ד', 43, עם ילדיה. "אחד מהילדים שלי מטופל בתרופות, והבנתי שלמרות שברוסיה מבטיחים שיהיה בסדר, כנראה תהיה שם בעיה גדולה עם אספקה של תרופות. בשבילנו זה מאוד קריטי", היא מספרת. "כמו כן, מבחינה פסיכולוגית היה לי מאוד קשה לחיות בטריטוריה של מדינה שהתחילה מלחמה".

הפגנות רוסים במוסקבה (צילום: Getty images)
הפגנות רוסים במוסקבה (צילום: Getty images)


האמנת שתתחיל מלחמה?
"זמן קצר לפני הפלישה הבנתי בתוך תוכי שתתחיל מלחמה, אבל צפיתי בכל הפרשנים שאמרו שזה לא יקרה, ואז הדחקתי את המחשבה שלי כי אני ממש לא פרשנית. אבל המלחמה כידוע כן התחילה בסופו של דבר. מיד הבנתי שצריך לעזוב. עזבתי בית, עזבתי את האבא של הילדים שלי שמסיבות אישיות לא יכול היה להצטרף אלינו. אנחנו לא נשואים, אבל היינו בקשר. עזבתי את התרבות שלי, את החיים שלי, את העיסוקים שלי ושל הילדים שלי. עבדתי שם בניהול בחברה בינלאומית. ביום אחד הכל פשוט נהרס. כל סדר החיים שלנו נהרס. אבל פחדתי שיסגרו את השערים ואי אפשר יהיה לצאת יותר".

היו לך לפני כן מחשבות על עלייה?
"אחותי גרה בישראל, אז היו לי מחשבות כאלה, אבל מפני שאבא של הילדים נמצא שם, לא הוצאתי את המחשבה הזאת לפועל. אבל כשפרצה המלחמה כבר אי אפשר היה להמציא תירוצים. קניתי את כרטיסי הטיסה הראשונים שהיו בנמצא".

היה קשה לעזוב את אב ילדייך?
"כמובן, אני חושבת שהילדים בעצמם עדיין לא ממש מעכלים. זה לא קל". עכשיו ד' נמצאת במלון בירושלים ועוסקת בהסדרת מעמד העולה החדש שלה: "קשה לי, כי אני לא מבינה מה יהיה הלאה, אבל אני מאמינה שהדברים יסתדרו".

את רואה את עצמך חוזרת לרוסיה?
"אני מאוד מקווה שמתישהו כל המלחמה הזאת תסתיים ואוכל לחזור לבקר, לפחות לפגוש את החברים שלי".

יתרון בקליטה

בין מי שהגיעו ארצה ישנם לא רק עולים חדשים, אלא גם תושבים חוזרים, בהם מיכאל גורביץ', 48, יליד מוסקבה, שהתגורר בישראל בין 1991 ל־1999 ואז חזר לשם. הוא נשוי ואב לשלושה, שניים מילדיו גרים בארץ, ואילו בתו הקטנה התגוררה עמו במוסקבה. "רבים מהיהודים שהחזיקו דרכון ישראלי וחיו ברוסיה, תמיד היו מדברים ביניהם על 'מתי חוזרים?'", הוא מספר.

הפגנות רוסים במוסקבה (צילום: Getty images)
הפגנות רוסים במוסקבה (צילום: Getty images)


"תמיד אמרנו שבאיזשהו יום נחזור ארצה, אבל לא היה מועד מוגדר. חשבנו שאולי נחזור ארצה לפנסיה או נסגור איזו עסקה גדולה, ואז נוכל לחיות בשלווה בארץ. לא חשבנו שזה יקרה בגלל מלחמה. הכל התנפץ ב־24 בפברואר. בהתחלה אני ואשתי חשבנו שנעזוב בתחילת אפריל, אבל פתאום נהיה הפחד שיסגרו את השערים, שיהיו כל מיני הגבלות. שמעתי גם על כל מיני אנשים שפרסמו פוסטים נגד המלחמה וקיבלו טלפונים עם 'עצה' להוריד את הפוסט הזה".

"זה הזוי שבמאה ה־21 אנשים פוחדים לדבר או בכלל חושבים אם זו בגידה ברוסיה או סתם הבעת דעה. עברו חוקים חדשים בתקופה הזאת. הבנו שצריך לצאת. בהתחלה חשבנו שנצא לבאקו, לאזרבייג'ן, קנינו כרטיסים, אבל בסופו של דבר הטיסה בוטלה. הבנו שאין שום ברירה, אלא לחזור ישירות לארץ. השארנו ברוסיה דירה, מכונית".

כרגע גורביץ' ובני משפחתו שהגיעו עמו ארצה גרים בתל אביב. "אבא שלי, שכיום גר בישראל, נולד בקייב. אני צופה בתמונות של ההפצצות של השכונה שבה הוא נולד וזה קשה", הוא מספר.

"אני מנסה להמשיך בעבודתי ברוסיה דרך הרשת, מה שלא תמיד מתאפשר, כי רוב הטראפיק שלי היה דרך פייסבוק, שעכשיו חסום ברוסיה. מובן שאנשים שבורחים מהפצצות באוקראינה נמצאים במצב קשה יותר מאשר אלה שבורחים בגלל האווירה ברוסיה, אבל עדיין, גם במקרה שלנו זה להשאיר חיים שלמים מאחור. אתה גם לא יכול להעביר לכאן את כל הכסף שלך מרוסיה כי יש הגבלה. אבל מצד שני אני במצב די נוח, כי אני לפחות מדבר עברית. שמרתי על השפה, וזה נותן לי יתרון בקליטה".

בסופו של דבר אתה שמח שחזרת?
"אין כמו בארץ. צריך לקחת בחשבון שלא רק מי שהגיעו מאוקראינה, אלא גם יהודי רוסיה - אחת הקהילות היותר ציוניות - הפסידו בגלל המלחמה את החיים שהיו להם".