אראל סג"ל ודוד ורטהיים פתחו היום (שני) את תכניתם ב-103FM בהתייחסות לשאלה, האם פרשן ערוץ 12, אמנון אברמוביץ', תמך או התנגד בזמנו לעסקת שליט ולשחרור מחבלים? בהמשך, חשף סג"ל מדוע תקף את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

בפתח דבריו, אמר סג"ל: "היום אומר אמנון אברמוביץ' 'אנשים כמוני שהתנגדו לעסקה', בזמן אמת, 'אנשים כמונו תמכו בעסקה'. אלא אם כן הוא סובל מאמנזיה רגעית, משהו קרה לו לזיכרון". 

ורטהיים השיב: "קוראים לזה רציונליזציה, שבן אדם משוכנע עד עמקי נשמתו ברמת הפוליגרף. אני בטוח שאם תשים עכשיו פוליגרף על אמנון אברמוביץ', הוא יגיד שהוא התנגד. גם אני זכרתי שהוא התנגד". 

סג"ל: "כל העיתונאים היו בעד, בן כספית היה נגד, אני מסכים, אבל גם חצי-חצי". 

גלעד שליט עם נתניהו, ברק וגנץ ביום שחרורו (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
גלעד שליט עם נתניהו, ברק וגנץ ביום שחרורו (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

ורטהיים: "אני לא זוכר מה היה עם בן כספית, אני רק אגיד לך שדווקא התקשורת לא הייתה בעד, ולא רק מאהבת מרדכי, לא רק כי היא ראתה את הסכנה הגדולה שבשחרור אסירים, אלא גם כי היא ידעה שהדרך הכי טובה לאתגר את נתניהו היא מימין, ולכן היה מאוד נוח לתקשורת בזמנו לבוא ולהגיד 'אסור לשחרר'". 

סג"ל: "אתה מבלבל את המוח. בשנת 2011 הייתי בתוך התקשורת ואני זוכר שהיינו מעטים מאוד מהאנשים שכתבו נגד העסקה הזאת, לאורך כל הדרך". 

ורטהיים: "קודם כל זה נשמע לי מדע בדיוני שהתנגדת לנתניהו בזמן אמת". 

סג"ל: "בזמן אמת, מדינת ישראל עברה קמפיין. אני מזכיר לך שבאותה שנה, בטקס המשואות, אח של גלעד שליט וחברה שלו פרצו פנימה ומחו נגד העובדה שלא משחררים את גלעד שליט, וכל התקשורת חיבקה ונכנסו אנשים לתוך צינוק, עשו צעדות לאורך איילון, ובאופן בולט וחד ולא משתמע לשני פנים - מחנה השמאל במדינת ישראל תמך בעסקה. גנרלים חתמו על עצומות לקיים את העסקה, והיא עברה כאשר התחלף ראש שב"כ, מדיסקין שהתנגד אליה ליורם כהן שתמך בה".    

ורטהיים: "זה מדהים, איך תמיד כשאלה דברים שהם שנויים במחלוקת, אז פתאום מי שהיה כאן המלך, המנהיג הבלתי מעורער, פתאום הוא נעלם מקבלת ההחלטות, וכשאלה החלטות טובות, כמו ההסכם עם האמירויות - נתניהו חתום עליהם בטאבו". 

סג"ל: "אבל תקפתי אותו בזמן אמת". 

ורטהיים: "אני לא מבקר אותך, אני רק אומר שני דברים - זו החלטה של נתניהו, בדיוק כמו שההחלטה שלו באופן אקטיבי הייתה לא להפציץ את הכור באיראן, בניגוד לאהוד ברק שרצה ותמך וכן הלאה". 

סג"ל: "נתניהו איננו הסיפור".

ורטהיים: "בטח שהוא הסיפור, כי זה הדיון - האם הוא אשם בזה שעכשיו יש מחבלים או בנט אשם. הוא זה שאומר שבגלל בנט ובגלל הממשלה הרופסת יש מחבלים, אז נעים מדי פעם להזכיר באמת. מי ששחרר את הארכי מחבל, זה הוא בהחלטה אישית שלו, צריך לזכור את זה, זו עובדה בסיסית". 

סג"ל: "ההחלטה האישית שלו הייתה החלטה של מדינת ישראל שהוא קיבל אותה כראש ממשלה. אנחנו דיברנו על אמנון אברמוביץ', למה? כי הוא הפרשן המרכזי של 'ערוץ 12'". 

ורטהיים: "כבר לא, עמית סגל הוא המרכזי". 

סג"ל: "יכול להיות, אבל הוא אחד הפרשנים המרכזיים יחד עם עמית סגל, בסדר? ואמנון אברמוביץ' בא בטלוויזיה ואומר, 'התנגדתי לעסקה', כשבזמן אמת, הוא תמך בעסקה. זהו. זו הנדסת תקשורת".

החיוך של נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
החיוך של נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

ורטהיים: "ההתייחסות שלך, כאילו שיש איזה גוף אחד מונוליתי, מועצת זקני התקשורת שיושב ומחליט. יש הרבה בתקשורת, יש הרבה אנשים. אני כן מסכים איתך לדבר אחד, התקשורת מתחנפת בהרבה מקרים לעם, כולנו גם יודעים איזה גופים מרכזיים עוסקים בזה, והם עושים את מה שנוח. אם העם אומר, 'אנחנו רוצים עכשיו שקט ושלום', היא מתעלמת מהמחיר. התקשורת מועלת בתפקידה הרבה פעמים כדי לרצות את הקהל שקונה אותה ולעשות רייטינג ולעשות מפגש עם דמעות, ובמובן הזה, נתניהו נכנע לתקשורת, אם אתה צודק". 

סג"ל: "אני ביקרתי אותו בזמן אמת, וגם היום אני חושב שעסקת שליט הייתה עסקה איומה, אבל העסקה הזאת עברה הצבעה בממשלה עם 26 תומכים ו־3 מתנגדים, ליברמן, יעלון ולנדאו, כשהרמטכ"ל גנץ תמך, ראש המוסד פרדו תמך וראש השב"כ תמך". 

ורטהיים: "ברור, אף אחד לא אומר שהוא עשה את זה נגד כל המערכות". 

סג"ל: "אני הייתי יכול לבוא היום ולהגיד, 'אני התנגדתי, כתבתי, צעקתי, צרחתי, השוויתי את זה אפילו לשחרור של יגאל עמיר'. אמרתי, 'הייתם מסכימים לשחרר את יגאל עמיר כדי להוציא את גלעד שליט'. הלכתי את כל הדרך שאפשר כדי להגיד את התנגדותי לעסקה".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM