אירועי חודש הגאווה בישראל נפתחו היום (חמישי) עם מצעד הגאווה בירושלים שיצא לדרך עם אלפי משתתפים ותחת אבטחה כבדה, בצל האיומים שקיבלו מארגני המצעד. רחובות רבים ברחבי העיר נחסמו לתנועה ואלפי שוטרים גלויים וסמויים נפרסו ברחבי העיר.

מעט לפני שהמצעד יצא לדרך, שני צעירים בשנות העשרים לחייהם נתפסו כשברשותם גז מדמיע, כפפות ואלה כשלפי החשד התכוונו להגיע לאזור המצעד. הם נעצרו לחקירה והממצאים נתפסו ע״י המשטרה.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

המצעד, שהתקיים בהפקתו של הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, התחיל בהפנינג גאווה בגן הפעמון בעיר, אליו הגיעו אלפי משתתפים כבר בשעות הצהריים המוקדמות. על במת הפתיחה בגן הפעמון נאמו שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר הבריאות ניצן הורוביץ והשרה לשוויון חברתי מירב כהן. 

אלפי המשתתפים צעדו לגן העצמאות, כשבדרך עברו כמדי שנה במקום הירצחה של שירה בנקי ז"ל שנרצחה במצעד לפני 7 שנים. בבמה המרכזית בנקודת הסיום נשאו דברים אורי בנקי ויו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, כאשר זוהי בפעם הראשונה בה נושא משרה זו משתתף באירוע. עבור יו"ר הכנסת מדובר בסגירת מעגל, שכן הוא היה מפקד מחוז ירושלים במשטרה הראשון שאישר את קיום המצעד בתחילת שנות ה-2000.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)

יו"ר הכנסת נאם לראשונה במצעד: "הזדעזעתי עד עמקי נשמתי מההסתה הפרועה"

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי פתח ואמר כי "בימים האחרונים אנו עדים לקמפיין הסתה נוראי נגד הקהילה הגאה. לשיא הגענו אתמול עם איומים ברצח כלפי משתתפי המצעד. הזדעזעתי עד עמקי נשמתי מההסתה הפרועה הזו, מההשמצות כנגד הקהילה הגאה, מדברי הבלע, מאיומי הרצח".

"הזדעזעתי ולכן באתי לכאן היום לעמוד מול הרוח הרעה הזו ולומר בקול צלול וברור כיושב ראש הכנסת שמייצגת את כל הציבור בישראל: להטבים הם אזרחים שווים ומגיע להם לקבל שוויון זכויות מלא. זכותכם לאהוב את מי שאתם רוצים. זכותכן להינשא למי שאתן אוהבות. זכותכם להקים משפחה כמו כל אחד אחר. זכותכן לחיות בשוויון ובשלום. אלו אינן פריבילגיות. אלו זכויות בסיסיות של כל אזרחית ואזרח במדינה".

"אני אומר לאנשים שמפיצים חושך: לא ניתן לכם להפלות. לא ניתן לכם לכנות את הקהילה הגאה בשמות גנאי. לא ניתן לכם להפיץ שנאה בארץ שלנו. לא ניתן לרוח האלימה שלכם להתפשט. חברים יקרים, התקדמנו כברת דרך משמעותית במאבק של הקהילה הגאה לשוויון זכויות. החברה הישראלית התקדמה ורובה מקבלת ומחבקת אתכם ואתכן באהבה. אבל יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות. בעמידתי כאן היום, אני מבקש לחזק את הקהילה הגאה במאבקה הצודק למען שוויון זכויות ולהדליק ביחד עם הוריה של שירה, אור גדול של אהבה, קבלה וסובלנות, שיסלקו את החושך".

"אני רוצה לומר תודה לבית הפתוח שמוביל 20 שנה את המצעד החשוב הזה. לפני 20 שנה היה לי הכבוד לאשר אותו בפעם הראשונה כמפקד מחוז ירושלים. והיום יש לי הכבוד להיות יושב ראש הכנסת הראשון שמשתתף בו. זוהי סגירת מעגל מרגשת עבורי. וחשוב לי לומר: המצעד בירושלים אינו פרובוקציה. ירושלים היא עיר הבירה של מדינת ישראל ולכל הציבור יש זכות לצעוד בה", סיכם לוי. 

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

גם אורי בנקי, אביה של שירה בנקי ז"ל, שנרצחה במצעד הגאווה לפני שבע שנים, נשא דברים בבמה המרכזית של המצעד. "למצעד הזה יש שתי כותרות – גאווה וסובלנות. גאווה זה דבר חשוב. גאווה חשובה לא רק כשלעצמה אלא גם כמחאה נגד השפלה. אם מי שסובל מהשפלה בגלל מי שהוא לא יעמוד ויצעק את זכותו לחיות את חייו כפי שהוא – הוא ישלים עם העלמת נוכחותו מהמרחב הציבורי המשותף לכולנו וייתן לכוחות החושך לנצח את החברה הבריאה".

"גאווה היא לעיתים שלב הכרחי במהפכה ותקוותנו היא שהכרת הערך העצמי והביטחון העצמי לא יישארו נחלת הגאה והמוחה – אלא יזכו להכרה וקבלה בחברה כולה. הדברות וסובלנות הן דרך להפיץ את הכרת הערך בו גאים. אני מאחל לחברה הישראלית כולה, ולקהילה הלהטבי"ת בתוכה, שהשלב הזה יגיע. שיבוא היום שבו להיות חלק מהקהילה לא יהיה נושא לגאווה או לבושה – אלא פשוט חלק ממי שאת. כמו כל חלק אחר בזהותו של הפרט בחברה".

"ואם לצעוד למען הגאווה בירושלים זה עניין חשוב הרי שחשוב לא פחות לצעוד למען הסובלנות. המצעד בירושלים הוא מיוחד ושונה. הוא נערך באחת הערים המיוחדות בעולם. עיר שהמרכזיות שלה בחייו של העם היהודי לאורך אלפי שנים אינה ניתנת לערעור. עיר שלא ניתן להמעיט בחשיבות הדתית שלה למיליארדי אנשים בעולם, ולא ניתן להמעיט בחשיבות הרגשית שלה למיליוני ישראלים הן כבירה פוליטית והן כמוקד לכל יתרונות החברה הישראלית וחסרונותיה".

"העיר הזו מלאה בזהויות - זהויות דתיות, אתניות, מגדריות, אישיות, מיניות, פוליטיות ועוד. על אלו נוסיף תתי זהויות וזהויות שלובות, זהויות המתכתבות עם ייחודה של העיר וזהויות המושפעות ממנה. יותר מידי זהויות תובעות להן בעלות על ירושלים ויותר מידי אנשים חושבים שהבעלות שלהם על ירושלים מחייבת את ביטולם של אחרים. מלחמה שכזו על המרחב הציבורי היא זו שהביאה לרצח של שירה. חוסר היכולת להכיר בכך שהמרחב הציבורי בירושלים הוא מורכב וניהולו מחייב סובלנות היא בעיה חריפה כאן בירושלים ובמדינת ישראל כולה".

"הרוצח של שירה התנגד למצעד. אני כשלעצמי תומך במצעד - תמכתי בו לפני הרצח של שירה וקל וחומר שאני תומך בו היום. יחד עם זאת, בקשת הדעות הלגיטימיות במדינה דמוקרטית, אפשר להחזיק בדעה שהמצעד לא צריך לצעוד בירושלים. אפשר גם לקדם דעה כזו בדרך פעולה סובלנית, מתונה ומכבדת. אבל הרוצח בחר להביע את התנגדותו בשנאה ובאלימות, וחוץ מהכאב הנוראי שהוא גרם לנו – הוא רק הביא להגדלת המצעד ולהתרחבות המחאה נגד פעולותיו ודעתו".

"הקהילה הגאה במדינת ישראל, במאבקה המוצדק לשוויון זכויות, מעולם לא רצחה אף אחד – והנה, הישגיה הגדולים במאבקה אינם מוטלים בספק והם הושגו גם בגלל שהמאבק נוהל ללא הקצנה מיותרת. והנה בא הפאנץ' שמנוגד להרבה מאד אינטואיציות שלנו - ככל שהמאבקים שלנו יהיו מתונים יותר כך ההישגים שלנו יהיו גדולים יותר. ההיסטוריה כבר הוכיחה את זה".

בנקי סיכם: "תודה רבה שבאתם הערב. אמרתי בעבר ואומר גם הערב, מצעד גדול ונוכחות גדולה של קהל סובלני ומכיל ברחובות ירושלים שהיא גם שלי, היא דרך נפלאה לזכור ולהזכיר את שירה. תודה". 

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מיכאלי: "דגל ישראל ביד אחת ודגל גאווה ביד השנייה"

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי נאמה בבמה המרכזית במצעד הגאווה בירושלים ואמרה: "על כל אלה שקראו "הומואים הביתה", כל אלה ששלחו מסרונים מאיימים לחברות וחברי כנסת של מפלגת העבודה ואיימו עליהם שגורלם יהיה כגורלה של שירה בנקי. אני רוצה להגיד לכם משהו עליהם - הם מפחדים!"

היא הוסיפה: "הם בצדק מפחדים, משום שהאהבה והשוויון והצדק והחופש ינצחו את הפחד והאלימות והשנאה. משום שאנחנו לא ניתן לאף אחד להגיד לנו איזה דגל להניף. אנחנו נניף את כל הדגלים שלנו! דגל ישראל ביד אחת ודגל גאווה ביד השנייה. כל הדרך עד שננצח. ושלא יהיה לכןם ספק - אנחנו ננצח".

"תסתכלו כאן מסביב, תראו איך יש כאן יותר ויותר ויותר חברות וחברים בכל שנה ושנה. ותראו שאנחנו ננצח. מפלגת העבודה, חברות וחברים, היא הבית שלכןם. אז אפשר להגיד הומואים ולסביות וטראנס וקוויר ובי וכל השאר - בואו הביתה, בואו, כי אנחנו בשבילכם ובשבילכן ברחוב ובכנסת ובממשלה ובכל מקום אחר עד שננצח". 

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הורוביץ: "אנחנו בעיצומה של מהפכה - לא ניתן לחושך לחזור"

שר הבריאות ניצן הורוביץ השתתף במצעד ואמר: "השנה עברנו ממאבקים להישגים, ממחאה למהפכה. בפונדקאות, בתרומות הדם, בטיפולי המרה, ביחס לקהילה הטרנסית, אנחנו בעיצומה של מהפכה. אף אחד לא יאיים עלינו, אף אחד לא יפחיד אותנו – אף אחד לא יחזיר אותנו לארון. זהו זה נגמר".

"יש עוד דרך ארוכה, רבים מהאחים והאחיות שלנו עדיין סובלים יום יום, לא מסוגלים לצאת מהארון, מפחדים שיגרשו אותם, שיכו אותם, והם בסכנת חיים של ממש. בני הקהילה שלנו במגזר החרדי והמגזר הערבי - הגיע הזמן לשים את הזרקור על הציבור הזה ולהגיד להם בקול ברור:  אנחנו לא מוותרים עליכם. אנחנו מחוייבים לכם ולא נפקיר אתכם. יש מאחוריכם קהילה גדולה וחזקה שתחבק אתכם בדיוק איך שאתם". 

ניצן הורוביץ במצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
ניצן הורוביץ במצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

הורוביץ המשיך: "ככל שאנחנו מביאים הישגים – ההומופובים, אנשי החושך והשנאה יוצאים מהחורים. אנשים האלו שמאיימים עלינו היום, הם האנשים שאחראים לרצח של שירה בנקי כאן בירושלים, ואחראים על האלימות נגדנו יום יום. האנשים האלו בתקשורת, ולא רק בערוץ השנאה  - ערוץ 14, אנשי השנאה יושבים היום לבושתנו בכנסת, אבי מעוז לצד בן גביר וסמוטריץ ונתניהו – לא ניתן להם לחזור. לא ניתן לחושך לחזור". 
 
"בחג הגאווה הזה נחגוג את ההישגים ונזכור שאנחנו חייבים להמשיך להאבק כדי שכל אדם – בכל פינה בארץ – בירושלים ובתל אביב, באריאל ובאום אל פאחם בקריית שמונה ובנתיבות.  ירגיש בטוח – ירגיש שווה. תודה לכם!  כל ההישגים שהבאנו יחד הם בזכותכם. כי לא ויתרתם, כי יצאתם לרחובות, כי נלחמנו על מי שאנחנו. זו גאווה גדולה. זה שלכם וזה בזכותכם", סיכם הורוביץ. 

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי: "כל כך כיף לקחת חלק במצעד ולחגוג אהבה "פשוטה"-כי לכולם מגיע לאהוב ולהיות נאהבים, ללא קשר למינם או למין מושא אהבתם. בשבילי לצעוד במצעד בירושלים כנציגת הממשלה זו סגירת מעגל גדולה ומרגשת מאד".

"שנים צעדתי במצעד יחד עם חבריי, צעדנו בגאווה כשבשולי הדרך עמדו אנשים קיצוניים שקיללו, ירקו והחזיקו בשלטים שמשווים אותנו לבהמות. מחובתנו להמשיך לצעוד, מחובתנו להמשיך להפיץ את רוח הסובלנות, מחובתנו לשמור את ירושלים שלנו עיר של כולם. עיר של אהבת חינם".

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

אלון שחר, מנכ"ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות: "ב-20 שנה שאנחנו צועדות בירושלים חווינו אלימות, וגם בשנת 2022 יש מי שמנסים לדחוק אותנו החוצה מהעיר. לנו אין במה להתבייש. וירושלים - אין לך מה להתבייש בנו. מי שצריכים להתבייש הם כל מי שמייצרים ומאפשרים ביטויי אלימות כאלו. לאורך השנים נאבקנו בשביל הזכות לצעוד ולהפגין למען שוויון ולמען ירושלים סובלנית שמחבקת וחוגגת את הקיום היפה של כל תושביה. אני מאחל לנו שנמשיך לפעול למען עתיד טוב יותר, ומזמין אתכן להיות איתנו בעוד שנים של מצעדים בירושלים ועוד שנים של אקטיביזם ובנייה של קהילה גאה רחבה בעיר הבירה ובעולם כולו".

נעם יבין, יו"ר הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות: "אנחנו זוכות לראות היום מגוון צבעוני של א.נשים שיוצרים יחד שילוב מושלם של חגיגה ומחאה למען הקהילה הגאה. מן המצעד יוצא היום קול חד וברור שקורא לשוויון, לקבלת האחר, לסובלנות ובעיקר לאהבה. ב-20 השנה האחרונות נעשתה עבודה מדהימה של הקהילה שהביאה לשינוי אמיתי ומשמעותי, אך עדיין יש לנו חובה כקהילה להמשיך ולהיאבק על הנראות והנוכחות שלנו בעיר, כי אנחנו לא הולכות לשום מקום, אנחנו כאן כדי להישאר".         

ח''כ גלעד קריב במצעד הגאווה (צילום: ללא)
ח''כ גלעד קריב במצעד הגאווה (צילום: ללא)

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במשטרה נערכו בכוחות מתוגברים לקראת המצעד ואלפי שוטרים, גלויים וסמויים, נפרסו בעיר ופועלים לשמירת הסדר, אבטחת האירוע והסדרי התנועה. מהמשטרה נמסר: "המשטרה פועלת לצמצום ככל שניתן את הפגיעה במרקם החיים באזור, תוך שמירה על מהלכה התקין של הצעדה שתחל בשעות הקרובות ובה צפויים להשתתף אלפים. בנוסף, תאפשר המשטרה קיום מחאה המתוכננת בסמוך תוך אבטחת המשתתפים, מניעת חיכוך ושמירה על חופש הביטוי והמחאה כחוק".

מוקדם יותר, המשטרה פנתה יחד עם השר לביטחון פנים, עמר בר לב, ליועצת המשפטית של הממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, כדי לאפשר לה להתקין ולהשתמש במערכת לזיהוי פנים כבר במהלך מצעד הגאווה. במשטרה מסתמכים על מידעים מודיעיניים, ולאחר מיפוי של 87 אזרחים שסומנו כמי שיכולים להגיע למצעד במטרה לחבל בו או לנסות לפגוע בצועדים, היא ביקשה את השימוש במערכת החדשנית, וזאת בניסיון להתחקות אחרי הבאים למצעד. 

מפכ"ל המשטרה שבתאי על ההיערכות למצעד הגאווה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

רחובות רבים נחסמו לתנועה

במסגרת הצעידה, המשתתפים נכנסו כאמור בגן הפעמון החל מהשעה 15:00, ובשעה 17:00 לערך יצאו בצעידה במסלול הבא: גן הפעמון > דוד המלך > פלומר > קרן-היסוד > קינג-ג'ורג' >  הלל > מנשה בן-ישראל > גן העצמאות. מהמשטרה נמסר לא הותרה כניסה למתחמי המצעד עם כלי נשק מכל סוג וחל איסור על הטסת רחפנים\כלי טייס מכל סוג שהם.

עוד נמסר כי כניסה למסלול המצעד התאפשרה אך ורק דרך שטח הכינוס בגן הפעמון, בכיכר פריז, ברח' דוד המלך (בסמוך לכיכר פלומר) וברח' הסתדרות/שמאי- שם השוטרים והמאבטחים יערכו בידוק בטחוני עפ"י הצורך בכניסות. כמו כן, יציאה ממסלול המצעד התאפשרה אך ורק מהמקומות שפורטו לעיל (פרט למקרים חריגים).

כמו כן, נסגרו לתנועה הרחובות בתווי הצעדה: קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל. כמו כן נסגרו לתנועה גם הרחובות המובילים אליהם, בהם: אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר (יישאר פתוח מצומת המכס לתושבי השכונה ומשם שמאלה לקריב), דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע (תתאפשר יציאה ליצחק קריב).

צירי התנועה שנסגרו, יפתחו באופן מדורג עם התקדמות המצעד, ונעדכן על כך בהתאם. הצירים שנותרו פתוחים הם דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל, חיים בר לב- לשני הכיוונים. חניית נכים- תתאפשר בחניון נכים בגן הפעמון. 

בשל העומסים, הנהגים התבקשו לגלות סבלנות, להישמע להוראות השוטרים, ולהיות קשובים לדיווחים שיועברו באמצעות התקשורת וערוצי הדיגיטל של המשטרה, אפליקציית הניווט WAZE התעדכנה ברחובות החסומים ומיד עם פתיחתם לתנועה.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מתחם "גן בלומפילד" הוגדר לטובת מחאה

בתוך כך ובעקבות בקשה שהוגשה, המשטרה הגדירה את מתחם "גן בלומפילד" לטובת מחאה. מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל תאפשר את קיום המחאה כחוק במתחם שהוקצה לכך, זאת בהתאם לתנאים שהועברו למארגנים כולל דרכי ההגעה אל מתחם המחאה ולא תאפשר אלימות או הפרת סדר מכל סוג שהיא".

עוד נמסר כי ציר ההגעה למתחם המחאה יהיה דרך מרכז מורשת בגין שהוגדרה "נקודת כינוס" למשתתפי המחאה. הגעה לשטח הכינוס תעשה מכיוון דרך חברון לכיוון גשר הסינמטק. משם יצאו המשתתפים דרך רחוב נבון לכיוון גן בלומפילד דרך רחוב הצייר יעקב שטיינדרהט. ההגעה למתחם המחאה תתאפשר רק בציר שפורט.