תל אביב-יפו, גבעתיים, ראשל"צ ורמת גן הן העיריות שקידמו הכי הרבה את צורכי קהילת הלהט"ב בשנה החולפת. כך עולה ממדד הגאווה ברשויות המקומיות שהגישה היום (שלישי) האגודה למען הלהט"ב לנשיא המדינה, יצחק הרצוג. לראשונה עיריות פתח תקווה ואשדוד בעשרת המקומות הראשונים ביחס ללהט"ב, בעוד שעיריית ירושלים דורגה במקום הנמוך ביותר לעיר גדולה (34). בשנה האחרונה נמצא שיפור של 36% ביחס הרשויות המקומיות שנמדדו עבור חברי הקהילה הגאה.

המדד שמתפרסם בחודש הגאווה לאחר איומים ברצח על מארגני אירועי הגאווה בירושלים ובנתיבות, בדק את יחסן של רשויות מקומיות ברחבי הארץ לקהילת הלהט"ב וכיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב העירוני בשנה החולפת, במטרה לקדם מרחב בטוח ללהט"ב בכל מקום בישראל. השנה נמדד מספר שיא של 52 ערים ורשויות מקומיות בהן פועלות התארגנויות גאות שמלוות על ידי האגודה למען הלהט״ב על סמך 30 שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: דניאל רחמים)

את השיפור הגדול ביותר ביחס ללהט״ב ביצעה עיריית אשדוד שמדורגת במקום העשירי עם עלייה של 220% (עלייה של 49 נקודות) מהציון שקיבלה בשנה שעברה. עיריית פתח תקווה זינקה ב-53% מהציון שקיבלה בשנה שעברה ומדורגת לראשונה בעשירייה הראשונה במקום השישי יחד עם עיריית מודיעין מכבים רעות ששיפרה את ציונה ב-108%.

מנתוני המדד עולה כי עיריית תל אביב יפו נמצאת במקום הראשון ביחס ללהט"ב. העירייה שנמצאת בחוד החנית של העשייה למען קהילת הלהט״ב, מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות, אירועים, פרויקטים קהילתיים, מקומות התנדבות ושירותים לכל הקשת הגאה ועתידה לפתוח בקרוב את המרכז הגאה החדש בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. את המקום השני חולקות עיריות גבעתיים וראשל״צ. גבעתיים, קידמה הכשרות לצוותי העירייה בנושאי להט"ב, הקימה מרפאה למשפחה הגאה בעיר, ויזמה עשרות אירועים עבור הקהילה הגאה בעיר.

עיריית ראשל"צ קיימה מאות אירועי תרבות, חינוך והעשרה לחברי הקהילה בעיר ומובילה הקמת מבני קבע בעבור פעילות זו, מקדמת מגוון מענים חדשים כגון מכינה קדם צבאית בשיתוף ארגון הנוער הגאה, קבוצת ספורט גאה ועוד. עיריית רמת גן המדורגת במקום השלישי עתידה להקים את הבית הגאה היחיד בארץ במרכז העיר במבנה עירוני, הכפילה את ההכשרות בתחומי ברווחה והחינוך בנושא להט״ב ואישרה הכרה בתעודת זוגיות עירונית.

מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

במקום הרביעי מדורגות יחדיו עיריות חיפה, הרצליה ורמת השרון ובמקום החמישי עיריית כפר סבא. במקום השישי מדורגות עיריות פתח תקווה ומודיעין שביצעו השנה זינוק משמעותי בקידום מענים ללהט״ב. את עשרת המקומות הראשונים חותמות עיריות שוהם, נתניה, גני תקווה, קריית ביאליק, אשדוד ובאר שבע.

ב-37 מהרשויות קיימים טפסים עירוניים המותאמים עבור קהילת הלהט"ב וב-25 מהרשויות שנבדקו התקיימו הכשרות לצוותי רווחה כדי שיכירו לעומק נושאים שיחודיים ללהט״ב. עוד עלה כי ב- 36 רשויות פועלת קבוצה של ארגון הנוער הגאה (איגי), ב-28 רשויות יש אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי חינוכי וב-13 רשויות יש מחזיק תיק להט"ב במועצה.

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, רן שלהבי, אומר: "בישראל 2022 חלה מהפכה מקומית גאה מצפון ועד דרום וזאת בזכות פעילים מקומיים, ראשי עיר, חברי מועצה וכל מי שתומך בזכויותינו. הימים האחרונים בהם השנאה שוב מראה את פניה ובהם חברי הקהילה שלנו מאוימים, מדגישים עד כמה המאבק שלנו לחיים בביטחון ובשוויון עוד רחוק מלהסתיים וכמה חשוב להיאבק עד שנגיע לשם. נמשיך להאיר את אור הסובלנות והגאווה ברחבי ישראל בתקווה שכל אחד ואחת יוכלו להיות מי שהם, איפה שהם״.