87% מהציבור מעידים כי ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה האחרונה. כך עולה מסקר שנערך על ידי עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות, בניסיון לאמוד את היקף התופעה המסוכנת.

כיצד מחשבים את סכום הפיצויים המגיע לנפגע בתאונת דרכים
הורחבו סמכויות הפקחים כלפי רוכבי אופניים וקורקינטים: העבירות הנוספות שיאכפו

עוד עולה מהסקר כי 21% טוענים כי ראו ארבע פעמים ויותר נהגים שחוצים צומת באור אדום. 24% הודו כי חצו צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, וכ־8% אף דיווחו כי עשו זאת יותר מפעם אחת.

כ־78% מהנשאלים מאמינים כי הנהגים שמים לב לרמזור, אך מנסים בכל זאת להספיק לעבור באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום וחושבים שיספיקו לעבור.

כ־15% סוברים כי הנהגים לא רואים את הרמזור ולמעשה נוהגים בחוסר תשומת לב, וכ־7% לא יודעים מה הסיבה לעבירה זו. "אי־ציות לרמזור אדום הפך כבר לנורמה מקובלת. בכל יום אנחנו רואים נהגים ש'גונבים' את הרמזור כדי לנסות להרוויח עוד כמה דקות. בכך הם מסכנים את החיים של כולנו", התריע מנכ"ל אור ירוק עו"ד יניב יעקב. "המדינה כאילו השלימה עם התופעה המסוכנת הזאת, שגובה חיים של אנשים בכל שנה, אף שלא מדובר בגזירת גורל אלא במחדל".

לדבריו, אפשר לצמצם באופן משמעותי את המקרים שבהם נהגים חוצים צומת באור אדום על ידי הצבת מצלמות רמזור בולטות ומשולטות, שייצרו הרתעה בקרב הנהגים.

"אם הנהג יידע שהוא נכנס לצומת מצולם ויקבל קנס כספי כבד, הוא לא ימהר כל כך להמר על החיים שלנו. בעזרת יישום טכנולוגיה פשוטה ניתן להציל חיים ולמנוע צער וסבל ממשפחות רבות".

בתוך כך, מומחים במחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית פרסמו שורת המלצות על שמירת הבטיחות בדרכים בימי הקיץ החמים.

בין היתר הם ממליצים לוודא כי כל הנוסעים חגורים, להצטייד מבעוד מועד בארוחות קלות לדרך, ולהקפיד להרבות בשתיית מים "במיוחד בנסיעות ממושכות, גם כשלא חשים בצמא. דבר החשוב במיוחד גם לשמירה על ערנות בכבישים", מדגישים בכללית.