קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר, שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM ופירטה, לפי ראות עיניה, על הדרכים השונות לשיפור המצב במערכת החינוך.

הצדדים מתבצרים בעמדותיהם: המו"מ בין האוצר למורים עדיין תקוע

"צריך ליצור מערכת שתוכל להעריך מורים ולתגמל מורים טובים במיוחד, מצוינים. צריך לאפשר תגמול מיוחד למורים שהולכים לפריפריה בכדי שיהיו לנו מורים מצוינים גם שם", אמרה, "בנוסף, צריך לסנכרן את השעות ואת הימים של העבודה במערכת החינוך, אבל אלו דברים יותר טכניים. צריך שתהיה הכשרה מתמשכת למורים באופן שהם שיוכלו להתעדכן בטכניקות הוראה מתקדמת בכדי להכשיר את התלמידים בצורה יותר טובה". 

פלוג התייחסה גם לכנס לציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון: "אני מתרשמת מאוד. מכיוון, שיש פה הרבה מאוד אנשים צעירים שהם משקיעי אימפקט, ויש מיזמים מאוד מאוד מרשימים שאני נחשפת אליהם כאן סוף סוף, דווקא בבאזל".

פלוג נשאלה כיצד, שלושה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים, אפשר לפתור את המצב במערכת החינוך, והשיבה כי "צריך לפתור את העניין במשא ומתן, ובהחלט צריך לשפר את שכרם של המורים, בעיקר של המורים המתחילים והצעירים, אבל צריך גם לעשות שינוי במערכת עצמה. צריך משהו עמוק ורחב. שכר זה חשוב בכדי למשוך אנשים טובים שיכולים לעשות את העבודה, אבל גם לשנות את התכנים ואת צורת החינוך". 

לשאלה האם הסכם שהוא נוסחת ביניים היא אופציה טובה, הודתה פלוג ש"זו לא ההתמחות שלי לומר איך מתנהל המשא ומתן. אני מקווה שהתוצאות שלו יביאו אותנו למקום יותר טוב, הן מבחינת התנאים והן מבחינת היכולת של המערכת לתפקד", והוסיפה כי "אי היציבות הפוליטית פוגעת בצורה קשה ביכולת להוביל מהלכים בכל התחומים שבהם חשובה ההמשכיות. פוליטיקאים שמגיעים לתקופה קצרה השוגים בהישגים של טווח קצר, ואנחנו משלמים את המחיר".  

לתהייה האם הממשלה באמת צריכה להיענות לתביעות השכר בכדי להגיע לשקט תעשייתי, ענתה: "אני חושבת שאיפה שיש צורך לתקן עיוותים, צריך לתקן אותם, ואני לא חושבת שתיקון של עיוות כזה או אחר מסכן את המשק".

נגידת בנק ישראל לשעבר ציינה כי בכל הנוגע לאינפלציה, היא חושבת ש"המדיניות של בנק ישראל הולכת נכון. בהינתן האינפלציה שהגיעה לרמות גבוהות אז צריך גם מדיניות בה יש ריבית גבוהה, וזה מה שנעשה. אנחנו במסלול שאנחנו צריכים להיות בו. ביחס לעולם, האינפלציה אצלנו היא יותר נמוכה וחלק מהגורמים החיצוניים מתחילים להתמתן. רואים ירידה במחירי הדלק והחיטה בשילוב העלאת הריבית אנחנו נראה התמתנות. זה הכלי. לממשלה יש מה לעשות בתחומים שקשורים ליוקר המחיה כמו תחום הדיור".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM