החשש משביתה במערכת החינוך: פגישה נוספת בין מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לבין בכירי משרד האוצר צפויה להתקיים היום (ראשון), זאת במסגרת המו"מ המתמשך בעניין תנאי התעסוקה של המורים. 

"פקידי האוצר מומחים גדולים בלתחמן": יפה בן דויד זוכה לגיבוי
נציגי משרד האוצר והסתדרות המורים ייפגשו: "הפערים נותרו אותם הפערים"

לדברי בכיר באוצר ששוחח עם וואלה!, ישנם פערים גדולים בין הצדדים אך הם ניתנים לגישור. באוצר מדגישים כי אם המו"מ לא יסתיים בסוף השבוע הם יעתרו לבית הדין לעבודה לבקש צווי מניעה לשביתה וכי פרקליטות המדינה שמייצגת את עמדת המדינה כבר עודכנה בנושא. בשלב זה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מתנגדת למהלך. 

הנושא הראשון וכנראה הכי מרכזי שנמצא במחלוקת בין האוצר להסתדרות המורים הוא התגמול שבאוצר מבקשים להעניק למורים. באוצר מסבירים כי מרבית המורים הצעירים מועסקים בשיעור העסקה נמוך והמשכורת שלהם לא גבוהה ולכן הם מבקשים לתגמל אותם באופן שישאיר אותם במערכת. באוצר מצביעים על נתונים שמראים שעיקר העזיבות של מורים בתוך מערכת החינוך נעשית על ידי מורים בשנים הראשונות שלהם ולכן באוצר מבקשים לתגמל אותו בשיעור גבוה יותר מאשר מורים ותיקים.

הנושא השני שנמצא גם הוא בלב המחלוקת נוגע לזמן קבלת הקביעות והיעדר הגמישות לפטר מורים, באוצר מדגישים כי על מנת לקבל קביעות במערכת החינוך בתוך שנתיים שכוללות בתוכם את תקופת הסטאז', לדברי הבכיר זה חריג לעומת משרות אחרות בשירות המדינה שם מקבלים קביעות בד"כ תוך שלוש או חמש שנים ובאוצר מבקשים להתאים את תקופת קבלת הקביעות ליתר המשרות בשירות הציבורי.

יפה בן דויד  (צילום: אבשלום ששוני)
יפה בן דויד (צילום: אבשלום ששוני)

הנושא השלישי הוא החופשות. באוצר מדגישים כי הם לא מבקשים להוריד ימי חופשה מלוח השנה של המורים אך הם כן דורשים לבצע "סינכרון" ללוח השנה הישראלי כך שאם יש חג או איסרו חג בתחילת השבוע, ביום הזה המורים ילמדו אך בסוף השבוע הם יקבלו חופש.

ישנם נושאים נוספים שבאוצר מבקשים לקדם כמו הורדת הריכוזיות של משרד החינוך ומתן כלים למנהל כך שיהיה עצמאי ויוכל לתגמל מורים שלוקחים על עצמם פרויקטים בלי שזה נקבע מראש על ידי מפתח קשיח של משרד החינוך.

שר האוצר ליברמן התייחס אתמול לסוגיה בחדשות 13. "אני מאמין שיהיו לימודים ב-1 בספטמבר, אני מחויב לעשות כל מאמץ שזה יקרה. אנחנו מתכוונים להמשיך במשא ומתן עד לרגע האחרון כדי להגיע להסכמה. אם לא תהיה ברירה אנחנו נבקש צווי מניעה. הוויכוח העיקרי הוא לא על הכסף אלא על הדרך, כלומר על מה שמים דגש - על מצוינות או וותק". 

ליברמן צפוי להיפגש היום עם ראש הממשלה יאיר לפיד, שהחליט להיכנס לעובי הקורה בסוגיה כדי להביא להסכמות בין הצדדים. לצד העובדה כי לא חלה כל התקדמות במגעים בין האוצר להסתדרות המורים, ישנה במקביל חזית עם ארגון המורים שהכריז כי גם הוא מתכנן שביתה ב-1.9. משמעות הדבר היא שמערכת החינוך בישראל תושבת עד לכיתה י"ב כולל.

על רקע הכרזתו של יו"ר ארגון המורים, רן ארז, כי במצב הנוכחי לא יפתחו הלימודים בבתי הספר התיכוניים, גורם בכיר באוצר אומר ל"מעריב": "ההתנהגות של רן ארז היא תמוהה ביותר בעיניי. איתו ההסכמים כבר הגיעו לשלבים הסופיים ופתאום הוא החליט להעלות נושאים שלא היו בשיח רק כדי להוסיף שמן למדורה וחוסר יציבות למערכת. לא זו התנהגות בריונית".

בתגובה לקולות הנשמעים ממשרד האוצר אומר ארז: "משרד האוצר מנהל את המו״מ כמו בבזאר תורכי ולאחר שיש הסכמות מעלה קושיות מן היקב ומן הגורן, על מנת להביא לפיצוץ. משרד האוצר סרב לחתום על הסכם קיבוצי הכולל רפורמה בבחינות הבגרות, כפי שסוכמה בין שרת החינוך ובינינו. יתרה מזאת, סירב משרד החינוך לחתום על קיצור שבוע עבודה ועבודה מהבית כפי שסוכם עם משרד החינוך לאחר מו״מ של חודשים".