הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמנעת מלכלול במפקד ובסקרים שהיא מבצעת אוכלוסיות המתגוררות במוסדות טיפוליים וסגורים, כגון בתי אבות, מעונות לאנשים עם מוגבלויות, בתי חולים עבור חולים כרוניים ובתי כלא, ובכך פוגעת ביכולתה לספק תמונה מלאה ומהימנה על אוכלוסיית המדינה.

כך עולה מפנייה ששיגרה לאחרונה האגודה לזכויות האזרח ליואל פינקל, הסטטיסטיקן הלאומי. לפי פניית האגודה לזכויות האזרח, הסקרים השונים שבהם מתעלם הלמ"ס מאוכלוסיות אלה כוללים את הסקר החברתי המספק מידע על תנאי החיים ורווחת האוכלוסייה בישראל, סקר משקי הבית, סקר ביטחון אישי, סקר אמון צרכנים וסקר מיומנויות שנועד לספק מידע על כישורי תושבי ישראל בשוק העבודה.

האגודה לזכויות האזרח טוענת כי מידע מאנשים שחיים במסגרות מחוץ לביתם הינו דווקא בעל ערך מיוחד לצורכי סקרים שונים והוא עשוי לשמש למטרות רבות כגון קידום מדיניות ושיפור ההגנה על זכויות אדם. לדוגמה, כך לפי הפנייה שהגיעה לידי "מעריב", מידע בדבר תחושת הביטחון האישי שייאסף מאסירים או מאנשים השוהים במסגרות אשפוזיות, שתלויים באחרים למחייתם ולביטחונם, הוא חיוני במיוחד לאור פגיעותם הרבה.

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח דורשת לכלול אוכלוסיות שונות במסגרת הסקרים השוטפים ולמצוא את הדרך לעשות זאת באמצעות ביצוע סקרים ייעודיים הממוקדים בהן.

בלמ"ס נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, הלמ"ס אינה נמנעת מלסקור או מלפקוד דיירים במוסדות כמו בתי אבות או בתי חולים. הלמ"ס מבצעת אחת לשנתיים מפקד אוכלוסיית דיור משותף ומוסדות, והחל מהשנה הבאה פעם בשנה, כשאיסוף הנתונים נעשה תוך פנייה ישירה להנהלת המוסד ו/או לארגון של המוסד (כמו שירות בתי הסוהר ומשרד הרווחה)".

עוד נמסר כי "בימים אלה מבצעת הלמ"ס את מפקד האוכלוסין 2022 שבו אנחנו אוספים נתונים דמוגרפיים על כל דיירי המוסדות כולל נתונים חברתיים כלכליים על מדגם מדיירי המוסדות שבהם מתאפשר לפנות או לגשת לדיירים. במסגרת פעולה ייעודית זו יתווסף מידע מינהלי קיים על אודות הדיירים כמו השכלה ועבודה, וכמו כן, תישקל האפשרות לאיסוף מידע נוסף מהדיירים".