המשבר הכלכלי משפיע לרעה על מחירי סלי המזון המיועדים למשפחות מעוטות יכולת. מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM ואמר כי הקושי של התורמים הופך להיות גדול יותר והתקציב הפנוי בחשבון קטן יותר.

לקראת חגי תשרי: העמותות מתקשות לסייע לנזקקים

"אנחנו מסתכלים מה קרה לסלי המזון שלנו. סוכר, שהיינו רוכשים בשנה שעברה ב־2.45 ש"ח, עולה עכשיו 3.10 ש"ח, עלייה צנועה של 26 וחצי אחוזים. זה משמעותי מאוד. שמן קנולה שהיינו רוכשים ב־6.90 עולה עכשיו 7.70, תוספת של 80 אגורות פר בקבוק שמן בודד. אני מדבר במה שאנחנו רוכשים בפתחון לב, אני לא מדבר על מה עובר על הצרכן. קמח, מ־1.85 ל־2.60 ש"ח עלייה של 40.5 אחוזים בשנה. שלושת המוצרים האלו בלבד משקפים עלייה של 2.2 ש"ח פר סל".

"רק שלושת המוצרים האלה עולים לפתחון לב בראש השנה הזה יותר מבעבר 33 אלף ש"ח יותר. השנה ייאמר לזכותו של שר הרווחה, הכניסו את התמיכה בסלי המזון לבסיס התקציב והגדילו אותו משמעותי. על כל סל מזון שאנחנו נחלק אנחנו נקבל מהמדינה תמיכה באזור החמישה ש"ח פר סל. הקרטון שבו אנחנו שמים את מוצרי המזון, עולה לנו 6 ש"ח", הוסיף.

"האמת כמו כל דבר שקשור בפוליטיקה שלנו - זה כנראה לא מספיק מושך מנדטים. אחת התפיסות של עוני, שזה מקל עם שתי קצוות - קצה כלכלי אבל בצד השני עוני הוא עניין מנטלי. אנשים שנמצאים במקום כל כך שפוף ברמה האישית, הרבה פעמים לא מסוגלים לעזור לעצמם", המשיך כהן ואמר כי "הם מצביעים בהצבעה שהיא לא מתייחסת לקושי שלהם, וזה לדעתי אחת הסיבות שהפוליטיקאים שלנו לא מספיק מתייחסים לנושא הזה, וחייב להיאמר - אין כמעט התייחסות באף מפלגה, למעט ש"ס שמדברים על המונחים האלו. אף מפלגה כמעט לא עוסקת בנושאים האלו". 

לדבריו, התרומות הכספיות העיקריות מגיעות מהציבור ומחברות עסקיות. "במספר התורמים יש עלייה. יש אצלנו בעם משהו של הירתמות, ככל שהקושי גובר, ואנחנו במקום שלנו מצליחים לראות ולהרגיש את הערבות ההדדית. גובה התרומה הממוצע אכן יורד, אנשים יתרמו פחות אבל דווקא אנשים מזהים את הקושי. הרי אנחנו מסתובבים ברחובות ורואים את החנויות הסגורות. אנחנו מבינים את הקושי ואז אנחנו מתגייסים יותר, יותר אנשים רוצים להיות חלק בתמיכה הזו אבל בסכומים נמוכים יותר", אמר.

בסיום, אמר כהן כי הוא כבר אינו מופתע שאנשים חדשים מגיעים לקבל סיוע. "כשמדברים על הקורונה החברתית כלכלית חשוב להבין שאם בסין מגפת הקורונה החברתית כלכלית נמצאת בשיאה, העניין הבריאותי נשכח. אנשים כשהם מסתבכים הם לא מגיעים ביום הראשון לפתחון לב, הם לוקחים עוד הלוואה ומדרדרים עד שוק אפור חלילה ורק כשבסוף אין שום ברירה, רק אז מגיעים. זה קורה בימים האלו ואנחנו לגמרי רואים אנשים שבעבר היו תורמים שלנו שנמצאים עכשיו במעגל התרומה", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm