המאבק על הפעלת "הקו האדום" של הרכבת הקלה מגיע לבג"ץ: סגן ראש עיריית תל אביב, עו"ד ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת עיריית תל אביב, עו"ד אברהם פורז וסיעת "חי–חילונים ירוקים" במועצה, עתרו היום (רביעי) לבג"ץ, בבקשה להוצאת צו על תנאי, אשר יורה לשרת התחבורה מירב מיכאלי, לנמק מדוע לא תעשה שימוש בסמכותה ותורה להפעיל את "הקו האדום" גם בשבתות ובחגים.

בשורה לחילונים? מיכאלי הודיעה כי תקדם את הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן בשבת
הצצה לעתיד: ככה תראה העיר דרך הרכבת הקלה

"אנחנו לקראת אירוע מרגש ומכונן, 'הקו האדום' צפוי להתחיל לפעול בגוש דן. מדובר בהשקעה כספית גדולה (כ-18 מיליארד שקל, מ.כ) ושמונה שנים של עבודות, חפירות, חסימות כבישים ומטרדים לציבור ולעסקים", ציין לדיאנסקי. לטענתו, שרת התחבורה וראש הממשלה יאיר לפיד לא באמת רוצים שהרכבת הקלה באמת תפעל בשבת, כי אחרת כבר היו מחליטים על כך.

"מדובר בשערוריה שכנראה משיקולים פוליטיים זרים של 'השקעה' במפלגות החרדיות, ישארו עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות כלואים בבתיהם בסופי שבוע, ימנע מהם חופש תנועה ורבים מבעלי הרכבים הפרטיים שמעוניינים לוותר עליהם לא יוכלו באמת לעשות זאת", טען עוד לדיאנסקי – "ההחלטה על הפעלת הרק"ל בסופי שבוע וחגים, היא בידיים של שרת התחבורה ואני דורש ממנה לעבור למעשים. אני מאמין שבג"ץ ייעתר לדרישות העתירה ובכך תתקבל החלטה הסטורית של הפעלת רכבת קלה בסופי שבוע.

בעתירה נטען בין היתר: "ברור שהנפגעים המיידים של היעדר תחבורה ציבורית מיום שישי אחה"צ ועד ליום שבת בערב, הם מי שאין להם כלי רכב פרטיים, בין משום שמצבם הכלכלי אינו מאפשר להם לרכוש רכב ובין משום שאין להם רישיון נהיגה ברכב מטעמים כאלה או אחרים. מעבר לכך, השבתת התחבורה הציבורית בחלק משמעולי מהזמן תוביל לאי מיצוי פוטנציאל מניעת זיהום האוויר והפחתת עומסי התנועה בכבישים". כזכור, מיכאלי דרשה לפני כחודש להפעיל את הרכבת הקלה בשבתות ובחגים.

מלשכתה נמסר בתגובה לעתירה: "אין צורך בעתירה לבג"ץ, הדבר שיאפשר הפעלה של הרכבת הקלה בשבת זו הסכמה של ראש הממשלה יאיר לפיד. יש למהלך הזה רוב בממשלה. יש למהלך הזה רוב בציבור ולשמחתי תמיכה וגיבוי מנציגים בשלטון המקומי. אסור לנו לפספס את חלון ההזדמנויות ההסטורי הזה".

תאריך היעד שנקבע להפעלת "הקו האדום" הוא ה-30 בנובמבר. אולם, בשל תקלות במערכת האיתות בעת נסיעות המבחן, שגורמות לעצירות פתאומיות, עדיין לא ברור מה יהיה המועד הסופי.

בנת"ע הבהירו, כי בתום גיבוש חוות דעת של מומחים, ייקבע מתי הרכבת הקלה תחל לפעול בנסיעות מסחריות והבהירו שמדובר בעתיד הקרוב.