"אנחנו זקוקים לעיר הקודש". כך אמר ביום חמיש האחרון ד"ר ג'ורדן פיטרסון, הפסיכולוג הקנדי ובעל אחד הפודקאסטים המואזנים ביותר בעולם. פיטרסון, שספריו '12 כללים לחיים' ו'להיות אדם' הפכו לרבי-מכר גם בישראל, ריגש את האלפים באודיטוריום אוסישקין שבבנייני האומה כאשר הפציר בדמעות בנוכחים לשמור על ירושלים. 

פיטרסון אמר: "כיהודים בישראל, האם אתה מספרים את הסיפור הגדול ביותר שאי פעם סופר? אתם בוחרים  לפי איך שאתם חיים. מסיבה כזאת או אחרת, לא פשוט להבין את זה, כולם מביטים הנה, לראות איך אתם מתמודדים עם הביקורת התקיפה המופנית כלפיכם, על עם קטן שנמצא בשום-מקום, דגם קטן למדינת לאום של עיר בראש גבעה. יש לכם אחריות מוסרית עצומה, כפי שהיה לכם לאורך ההיסטוריה מסיבות שקשה להבין, אני חושב שנכון לומר שגורל העולם תלוי בעם ישראל. בדיוק כפי שגורל העולם תלוי בהחלטה של כל אדם ואדם, כך אתם הופכים את עצמכם לאור לגויים, אתם מושכים אנשים הנה בזכות מה שאתם מסוגלים לעשות, אתם מראים לעולם איך עיר הקודש יכולה להיראות – כי אנחנו זקוקים לה. אנחנו זקוקים לה. וזה תלוי בכם לעשות את זה". 

ג'ורדן פיטרסון (צילום: שמעון יאיר כהן)
ג'ורדן פיטרסון (צילום: שמעון יאיר כהן)

בן שפירו, הפרשן הפוליטי האמריקאי הנודע, והבעלים של גוף התקשורת The Daily Wire הסביר כי בעיניו ירושלים, שנבחרה במיוחד על ידי השניים כמקום בו יופיעו כאשר יגיעו יחד לישראל היא מצפן מוסרי עולמי. "חזרנו לעידן בו השלטון האלוהי אינו מגיע מלמעלה, לא באמצעות חוקים, לא באמצעות ההיגיון ואפילו לא באמצעות מתן הסבר מספק, אלא באמצעות כוח בלבד. כשהכאוס שלט בכול". 

מחבר רבי המכר 'ביריונים' ו-'11 כללים לוויכוח עם שמאלנים' שאל: "האם אפשר לטעון שמצבנו כחברה השתפר, עכשיו מששכחנו את ירושלים? האם החברה שלנו, החברה המערבית, שטוענת שגברים יכולים להיות נשים, שחוסר שוויון בתוצאות פירושו אפליה, שארגוני טרור וצבאות מוסריים נמצאים ב"סבבי אלימות", האם זו חברה טובה או מוסרית יותר? התשובה היא כמובן – לא. עלינו לשוב לירושלים. אסור לנו לשכוח את ירושלים. כל עוד היא תישאר נצורה בליבנו, כך גם האל שבצלמו נבראנו".


האירוע הופק כהשקה למנוי השנתי של ספריית 'שיבולת', כאשר גולת הכותרת הספרותית השנה היא כמובן ספרו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. לצידו יתפרסמו השנה גם ספרו של אדם זרטל ז"ל, ספר על הכרזת העצמאות ועל מלחמת סואץ. 

עמיעד כהן, מנכ״ל קרן תקווה ישראל: "לא יכולנו לחשוב על פתיחה טובה יותר לשנה החדשה מאשר באירוע כזה, בהשתתפות שלושת המוחות הגדולים ביותר שלנו, בשיחה על שימור ערכי החירות המעצבים את גורלה של הציביליזציה המערבית. מקווה שאירוע חגיגי זה יעורר התחלה של שיח רחב ושקול יותר".

רותם סלע, מו״ל הוצאת הספרים סלע מאיר: "המהירות בה נחטפו 3,000 כרטיסים לאירוע הזה, מוכיחים שיש סיבה לאופטימיות, שיש צמא אדיר לדיון פתוח ולא מתנצל, במשמעות ובמהות, ושאנחנו יודעים להעריך ולהוקיר את מי שמקדישים את חייהם למלחמה על האמת".