מערכת כלים ייחודית להערכת השפעת ההתנדבות בארגון על המתנדב ועל הארגון, שפותחה והותאמה למציאות ההתנדבות הישראלית, תוצג היום לראשונה בכנס בינלאומי לקידום ההתנדבות העולמית (IAVE) שיתקיים באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות הערביות.

את מודל הערכת ההתנדבות תציג מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות רונית בר, בסמינר מיוחד שיעסוק בפיתוח תוכניות התנדבות חדשות מבוססות מיומנויות.

הכנס, שבו משתתפים למעלה מאלף נציגים מכמאה מדינות, נועד לעודד שיתוף ידע ולמידה מתמשכת כחלק מהתפיסה שההתנדבות מקדמת קהילות ואיכות חיים, מהווה נכס אסטרטגי להשגת יעדי פיתוח בני קיימא, ומיועד למנהיגים ולקובעי מדיניות מקומיים ובינלאומיים.

ישראל מיוצגת על ידי המועצה הישראלית להתנדבות, גוף הפיתוח של ממשלת ישראל ושותפיה להרחבת תשתיות ההתנדבות, הפועלת מזה 50 שנה לצמצום הפערים החברתיים במדינה באמצעות מתנדבים.

המערכת להערכת אימפקט ההתנדבות, שאותה תציג בר בכנס, פותחה על ידי ארגון IVR הבריטי, וכחלק משיתוף פעולה עם ארגונים ומומחים בינלאומיים קיבלה המועצה הישראלית להתנדבות את הזכויות עליה. בעזרת ארגון מידות היא הותאמה למציאות ההתנדבות הישראלית, ועתה מאמינה בר שמדינות נוספות בעולם עשויות ללכת בעקבות ישראל וליישמה גם אצלן.

המערכת מאפשרת לקיים תהליך הערכה פשוט ונוח ומותאם לכל ארגון, תוך בחינת ההשפעה של הפעילות ההתנדבותית. היא נועדה לסייע לארגונים המפעילים מתנדבים ללמוד ולהבין את השפעת ההתנדבות על ארגונם, בחינת ההון האישי, הכלכלי, החברתי והתרבותי של הפרט, הארגון והקהילה.

באמצעות התהליך ניתן למדוד את תרומת ההתנדבות לקידום המשימה הארגונית והשפעתה על ארבעה סוגי הון: אישי (התפתחות, ניסיון, ביטחון עצמי, משמעות), כלכלי (הכנסה, הכשרה, אפשרויות תעסוקה, טובין או הוצאות כלכליות), חברתי (קשרים חברתיים, לקיחת חלק בפעילות חברתית וקהילתית) ותרבותי (היכרות של אחרים ממני, מפגש עם תרבויות אחרות ועוד).

בר מדגישה: "במרוצת שנות פעילותה הפכה המועצה הישראלית להתנדבות לגוף ידע מרכזי, בעל ניסיון והתמקצעות ייחודיים בתחום ההתנדבות. מדינות רבות בעולם מבקשות עתה ללמוד מהניסיון והידע שלנו על מנת לקדם ולעודד את ההתנדבות אצלן".

רונית בר (צילום: האוניברסיטה העברית)
רונית בר (צילום: האוניברסיטה העברית)