מונה קסלר חלתה בפוליו בגיל חצי שנה, כששהתה עם משפחתה במצרים. היא עלתה ארצה בשנת 1967, ממש בשנותיה הראשונות של עמותת איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים), שהוקמה כדי לסייע לילדים שחלו בפוליו ונותרו משותקים.

כתוצאה מהמחלה היא נותרה עם קושי ללכת והסתייעה בסדים ובקביים, וכיום היא מתניידת בעזרת כיסא גלגלים. מונה נעזרה בעמותה בהסעות, בציוד עזר, בניתוחים, ביציאה לנופשונים ועוד.

"התחתנתי עם בן זוגי, שגם הוא חלה בפוליו, ויחד הקמנו משפחה", היא מספרת. "יש לנו שלושה ילדים בריאים ושישה נכדים. סגרתי מעגל עם איל"ן עוד מילדות, כשהקמנו בראשון לציון לפני 22 שנים את להקת איל"ן, המורכבת מאנשים עם מוגבלויות פיזיות, שרוקדים על כיסאות גלגלים. בנוסף, אני גם מתנדבת בסניף בראשון לציון".

מונה ויובל קסלר (צילום: קובי בן שושן)
מונה ויובל קסלר (צילום: קובי בן שושן)

בנה של מונה, יובל בן ה־34, אוהב אף הוא לרקוד. "מגיל 16 אני רוקד, ומי שנתנה לי את החשק לזוז היא אמא", הוא מספר. "היא ההשראה. מילדות אני הולך להופעות שלה. אבל השנה הגשמנו יחד חלום כשביקשו מאיתנו ליצור ריקוד סולו, רק שלה ושלי, עם השיר 'גיבור של אימא' של הזמר רביב כנר".

יובל רוקד עם אמו כשהיא יושבת על כיסא והוא עומד. "מאז אנחנו מתאמנים בכל הזדמנות, אפילו לקראת ארוחות שישי בבית", הוא ממשיך. "זה חיבר בינינו עוד יותר. זה הזמן שלנו יחד. כיף גדול מאוד. אני מקווה שנמשיך לעוד הופעות ונעורר השראה בקרב עוד אנשים".

מחר, ב־24 בינואר, יתקיים יום ההתרמה השנתי לעמותת איל"ן. חברי איל"ן הם ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית, שנולדו עם שיתוק מוחין, ניוון שרירים ומחלות שריר ועצב.

מהעמותה נמסר: "איל"ן מאמינה כי תפקידה להעניק את כלל השירותים והטיפולים הדרושים לאנשים עם מוגבלויות למיצוי הפוטנציאל האישי, להשגת עצמאות מרבית ולשילוב בקהילה בכל גיל, ללא הבדל דת ומגדר, מרגע איתור המוגבלות ובמהלך חייהם. כדי שיוכלו להיות כמו כולם ועם כולם".

לתרומות: באתר איל"ן, באפליקציה PayBox או בטל' 03-5248141.