לקראת תחילת החקיקה: שר האוצר בצלאל סמוטריץ', נואם הערב (ראשון) נאום מיוחד בכנס המפלגה שמתקיים במלון רמדה בירושלים לקראת תחילת ההצבעות מחר בכנסת, בנושא הרפורמה המשפטית. "אני אומר באחריות, זה יהיה תקציב טוב, כמו גם רפורמות טובות מול התבהלות, הכלכלה בישראל היא נס", אמר בפתח דבריו.

בעקבות הסערה בוועדת החוקה: ההתקפה הקשה של היועמ"שית על רוטמן

הוא תקף בחריפות את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "נפגשתי בשבועות האחרונים עם אנשי עסקים, ראשי המשק, ראשי בנקים וראשי ההיי-טק. אני שומע את החרדה האמיתית לכלכלה הישראלית שיש בקרב חלקם בעקבות הקמפיין. ואני אומר להם שמי שאשם בכך ומי שמונע הידברות סביב הרפורמה זה אדם אחד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד".

יאיר לפיד הוא זה שמחבל בכוונה בכל סיכוי להידברות. הוא ציין כי שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, והצהיר בפניו כי הוא מעוניין בהידברות בנושא, אך האשים את לפיד במניעת הדבר: "לצערי מי שסיכל את האפשרות להתחיל בהידברות הזו זה יאיר לפיד. לפיד לא מעוניין בהסכמה לאומית רחבה, לא מעוניין בטובת מדינת ישראל ולמנוע קרע בעם. יאיר לפיד רוצה מלחמת אחים במדינה".

הוא הבהיר כי המהלכים לקידום הרפורמה במערכת המשפט ימשכו: "לא נעצור עד שלא נביא לתיקון אמיתי של מערכת במשפט. אי אפשר להיות אדיש מול הכאב של משפחות שכולות שצופות בבג"צ מבטל את ההחלטה להרוס את בית המחבל שרצח את ילדיהם או מקל על עונשי המחבלים. אסור לשתוק מול הסבל של תושבי דרום תל אביב שחיים תחת פשיעה ואלימות מצד המסתננים שכובשים את האזור בחסות בג"צ. אסור לנו להתעלם ולתת למצב הנתון של שפל באמון הציבורי במערכת המשפט להמשיך, אין כאן ימין או שמאל, זה לטובת אזרחי ישראל כולם".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במהלך הצהרתו  (צילום: אנה ברסקי)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במהלך הצהרתו (צילום: אנה ברסקי)


"ליאיר לפיד אכפת רק מיאיר לפיד, ואינטרסים צרים וזולים גורמים לו לפעול כדי להתסיס ולייצר פילוג. הוא רוצה לייצר כאוס במדינת ישראל גם בתחום הכלכלי וגם בתוך העם כי הוא עדיין לא מסוגל להתגבר על ההפסד בבחירות. הוא לא מסוגל להפסיד בכבוד. הוא לא מסוגל להתגבר על הבושה שהיה ראש ממשלה לחודשים ספורים", הוסיף.

עוד הוסיף כי "ואת כל המרירות והתסכול האישי והפוליטי שלו הוא בעצם מוציא על עם ישראל ועל מדינת ישראל, על כולנו. ואני רוצה להגיד לכם דבר אחד: אל תטעו, יאיר לפיד לא הכריז מלחמה על הקואליציה, הוא הכריז מלחמה על כל אחת ואחת ממכם. יאיר לפיד הכריז מלחמה נגד מדינת ישראל. הוא יחד עם חבריו מובילים הסתה שמייצרת שנאה, פילוג, התפרעויות שכוללות קפיצה על שולחנות בכנסת ואמירות חמורות שמהן הדרך לרצח פוליטי קצרה, ויש כאן חשש אמיתי".

בתגובה, השיב יו"ר האופוזיציה: "מי שרוצה למנוע מלחמת אחים לא מקדם חקיקה חפוזה ואלימה שקורעת את העם לגזרים. בצלאל, אתה כבר לא נער גבעות עם פחי בנזין. בתפקידים בכירים עדיף לא להכנס לפאניקה כל כך מהר, ולא להאשים אחרים בנזקים שאתה גורם לא אותי ולא את הממשל האמריקאי".

בהמשך, שר האוצר קרא לארצות הברית ש"לא להתערב בעניינים הפניימים של מדינת ישראל": "אנחנו מאוד מעריכים את הידידות ואת הברית החזקה והאסטרטגית בין ישראל וארה"ב. תמיד הקפדנו לא להתערב בעניינים פנימיים של ארה"ב ולכן אני מצפה גם מהם לא להתערב בעניינים פנימיים אצלנו כמו הרפורמה המשפטית או חלוקת הסמכויות ביני לבין שר הביטחון יואב גלנט. אני יכול להרגיע את שגריר ארה"ב שחלק עיקרי בתוכנית שאבנו ממערכת המשפט בארה"ב ומכך שיש לנבחרי הציבור שם השפעה מכרעת על בחירת השופטים בעליון".

"זה מאפשר שבבית המשפט העליון ישבו שופטים שמייצגים את העם ויחד עם זאת גם נשארים עצמאים ופועלים על פי כללי השיפוט והחוק. זה עובד בארה"ב, זה עובד במדינות רבות בעולם, וזה הדבר הנכון למדינת ישראל, מחר בעז"ה נתחיל את הדרך לתיקון מערכת המשפט בישראל", הוסיף. 

הוא הוסיף פנייה ל"אזרחי ישראל": "תתעלו מעל התעמולה ומעל השקרים ותעמיקו בתוכנית, זו תוכנית שתעשה טוב לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל. זו תוכנית שתחזק את הדמוקרטיה הישראלית, שתחזק גם את בתי המשפט שיעסקו בזכויות הפרט ויעסקו בצדק עבור אזרחי ישראל. זו תוכנית שתפריד את הפוליטיקה מבית המשפט ותשיב את אמון הציבור במערכת, זו תוכנית שתתן ודאות להסכמים ותאפשר לבית המשפט להכריע בסכסוכים ולא בקביעת הערכים הלאומיים. זו תוכנית שתחזק את ההגנה על זכויות הפרט במדינת ישראל".

עוד הוסיף כי "בהשוואה לעולם, נתוני המקרו שלנו הם נס ואנחנו בע"ה נמשיך בהתנהלות נכונה. התקציב יהיה אחראי ומרוסן, הוא יהיה תקציב מוטה צמיחה ויכלול סדרי עדיפויות ערכים של המחנה הלאומי. זה חלק מהכלכלה והמפעל הגדול שכולנו הולכים לחיות בו. ציונות נשנעה על עלייה, התיישבות ובטיחון. אנחנו מחזירים את עכשיו את עידוד הקליטה לא"י, מחזירים לראש התורן שלנו ולארץ ישראל".

הוא התייחס לתחילת ההצבעות מחר: "אנחנו יוצאים מחר לדרך חדשה -המליאה תאשר ברוב גדול את בקריאה ראשונה את  הרפורמה במערכת המשפט שמוביל ח"כ רוטמן. אננחנו מגבים את שמחה ויודעים שהוא מנווט את הספינה במקצועויות. זה יום היסטורי ומרגש. זה התחלה להשיב לעם את גורלו, מה שנלקח על ידי אהרון ברק".

מארגני ההפגנות נמסר בתגובה לסמוטריץ׳: ״נראה שמישהו בלחץ היסטרי ומאבד עשתונות. מאז כניסתו של סמוטריץ׳ למשרד האוצר הכסף בורח מהארץ, הכלכלה קורסת, הוא נעדר מישיבות ומתעסק בפחונים על גבעות. הוא מנסה להסית ולקרוע עוד יותר את העם במקום למשוך את החקיקה ולהגיע להסכמות רחבות. נער הגבעות מנסה כעת להצית לא רק את איילון, אלא את המדינה כולה״.