השלטון המקומי משבית היום (ה') את שירותי העיריות ומערכת החינוך במקומות רבים ברחבי הארץ, זאת כאות מחאה בטענה כי ממשרד האוצר והשר בצלאל סמוטריץ' מתעלמים מדרישות ראשי הערים ובטענה לקיצוצים בתקציבים הממלכתיים לרשויות. ניסים משעל וגיא פלג דנו על כך ברדיו 103fm עם בני ביטון, ראש עיריית דימונה, שהודיע: "אם הם לא רוצים לדבר איתנו, נמשיך בשביתה". 

הבוקר: שביתה תתקיים במרבית הרשויות המקומיות

"אצלנו בדימונה, כל מערכת החינוך מושבתת. בכל השלטון המקומי יש שביתה לכולם. אנחנו יודעים שיש איזה שבעה-שמונה ראשי רשויות שהפרו, אבל אני ותיק בשלטון המקומי ולא ראיתי כזאת התגייסות תחת השלטון המקומי, תחת הנהגתו של יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס", אמר.

הוא הסביר את סיבת השביתה, וסיפר: "היו בחירות, הגיע שר אוצר חדש, חיים נפגש איתו יחד עם צמרת משרד האוצר והסברנו לו את התנאים, את מה שאנחנו רוצים. קודם כל, השכר של הסייעות שלנו, הן תומכות חינוך. היום סייעת עובדת משעה 7:30 עד 16:30 עם שכר של 6,000 שקלים. ביקשנו, ישבנו יחד עם ההסתדרות, הגענו כבר למתווה מוסכם להעלאת שכר, זה אחד".

ביטון המשיך: "7,000 כיתות לימוד חסרות, מה אתם רוצים? שנחזור 30 שנה לאחור, נתחיל ללמוד בקרוונים? אתה רואה גדילה בכל היישובים. בבית שמש או ברהט, כל יום נולד גן חדש שם. אני, בדימונה, בניתי בשלוש השנים האחרונות 38 גני ילדים וחמישה בתי ספר. יש התפתחות אדירה בכל הערים".

"שר האוצר לא באירוע לצערי הרב. מי שמנהל את האירוע זה נערי האוצר", ציין. "הם מנהלים את האירוע, והם לא התחלפו. נערי האוצר שהיו בממשלה הקודמת עברו לממשלה הזאת והם מטעים אותו".

"אני קורא פה קריאה נרגשת לחברי וידידי ראש הממשלה, שהעיר דימונה, עיר מאוד ליכודית, שנתנה לו חמש פעמים את המקום הראשון במדינת ישראל, אני קורא לו לקרוא לשר האוצר, האירוע חונה במשרד האוצר, לבוא ולשבת איתנו. אנחנו רוצים הידברות תרתי משמע. אנחנו לא רוצים ששני מיליון ילדים יישבו בבית. זה אירוע לא פשוט, זה אירוע קשה למשפחות הצעירות", אמר.

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ביטון הוסיף כי "אני מקווה שהיום יקראו לנו לפגישה. אנחנו נפגשים, כל ראשי הרשויות היום, לפגישה בשעה 13:00 להמשך הפעולה. אנחנו מבקשים להידבר איתם. אם הם לא רוצים לדבר איתנו, אז אנחנו נמשיך בשביתה. אנחנו לא נעצור את זה. אני גם מבין שראש הממשלה נותן המון כבוד לשר האוצר וצריך להגיד ששר האוצר עובד קשה, עובד מצוין. אני מבין את הלחצים".

"למען ההגינות, ישבנו בלשכת ראש הממשלה אתמול, אני יזמתי, וראש הממשלה ביקש ממנכ"לו, מיוסי שלי, להיפגש עם צמרת השלטון המקומי, ישבנו איתם. אתה מכיר את כיפופי הידיים, אני לא צריך לספר לך", סיפר. "זה ראש הממשלה הטוב ביותר שהיה במדינת ישראל, ובעשור האחרון מה שנעשה בדימונה ובכלל בנגב, לא היה עוד עשור כזה. עם התפתחות אדירה, עם עיר משגשגת, עם בנייה של 10,000 יחידות דיור. אני מפיל עליו שביתה כי גם לי יש אחריות ולנו יש אחריות כלפי האזרחים שלנו. לא הכול פוליטיקה. אנחנו מפרידים בין פוליטיקה לבין זה".

"על איזה סכום מדובר? על מה הוויכוח?", שאלו המגישים לסיום. ביטון השיב כי "זה פחות מהסכומים של ההסכמים הקואליציוניים, המבין יבין. הסייעות זה כמעט 600 מיליון שקל שמגיע להן בהסכם השכר. האוצר מבין את זה. הם מבינים את האירוע הזה, שסייעת תרוויח 6,500 שקל. אתה יודע כמה גני ילדים לא נפתחים כל יום במדינת ישראל? אף אחד לא יודע, למה? כי לא מגיעה סייעת ואם אתה לא מביא סייעת לגן, אז הגן לא נפתח. אנשים לא יודעים את זה. עשינו בשלטון המקומי מן פול כזה של סייעות. ביקשנו מהם, 'תנו לנו עבודה מועדפת לסייעת'".

"יש לנו 20 אלף סייעות שמוכנות, אם ייתנו להן עבודה מועדפת. אני מקווה שירושלים שומעת אותנו ואנחנו נמשיך ולא נתבצר בעמדתנו, כמו שכל אחד מתבצר. אנחנו ניזום ונלך לשבת איתם, שישמע אותנו שר האוצר, יזמן אותנו, יקרא לנו. גם אם הוא לא יקרא לנו, אנחנו ניזום פגישה איתו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm