"רשות החברות הממשלתיות תעשה כל שביכולתה למנוע מעורבות פוליטית בניהול חברות ממשלתיות", כך אמרה אתמול מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים בכנס התחבורה והתשתיות של לשכת רואי החשבון.

רוזנבוים: "החברות הממשלתיות צריכות לפעול על פי אמות מידה עסקיות, תוך חתירה לרווח, יעילות ומצוינות. קיים מחסור משמעותי בדירקטורים, יושבי ראש ודח"צים (דירקטורים חיצוניים - י"ש), שפוגע בתפקוד החברות הממשלתיות".

עוד הוסיפה כי "נבחרת הדירקטורים תמשיך לפעול, ואני קוראת לשרים למנות דירקטורים מהנבחרת הקיימת. יש בה אנשים מצוינים שעברו סינון קפדני, ואני דוחה בתוקף את האמירה שהכניסה לנבחרת נעשתה משיקולים פוליטיים".

עם זאת, רוזנבוים אמרה כי תיעשה התאמה מסוימת של מועמדות הדירקטור לפי סוג החברה הממשלתית. מועמד לתפקיד שאינו מתאים לחברה מסוימת (כמו חברת החשמל) יוכל אולי להתאים לחברה אחרת, בעלת מאפיינים אחרים.

מנהלת הרשות התייחסת למדיניות שר האוצר ואמרה כי "הרשות היא גוף ציבורי הפועל על פי מדיניות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הוא מגבה את הדרג המקצועי, פועל בענייניות מלאה והצליח להעביר תקציב מורכב. כשר אוצר הוא מאפשר לרשות לפעול ואין התערבות פוליטית".

רוזנבוים התייחסה בדבריה גם לסוגיית המעורבות הפוליטית בניהול חברות ממשלתיות בכלל וברכבת בפרט, והדגישה כי "הרשות מבקשת לשמור על מקצועיות דרג ההנהלה בחברות. אנו נעמוד בתוקף מול ניסיונות התערבות הדרג הפוליטי מול גורמי המקצוע. מנכ"ל הרכבת הוא מנכ"ל מצוין, שהביא הישגים בזמן קצר מאוד, והרשות לא תיתן יד לניסיונות הדחה שלו".

נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר הוסיף בכנס כי "כלכלה היא פסיכולוגיה, ודאות כלכלית היא נדבך חשוב בכל כלכלה, ובטח בכלכלת שוק כמו שלנו. הגיע הזמן להחליף את הכלכלנים באוצר שלא מתייעצים עם לשכת רואי החשבון".

לדבריו, "רואי החשבון צריכים להוביל את דרג קבלת ההחלטות. אנחנו מרגישים את הדופק של המשק. אנחנו יודעים להזהיר על אורות אדומים ואנחנו יודעים הכי טוב איך מתנהלים גופים עסקיים. למרות זאת בישראל פוחדים מרואי חשבון, ומעדיפים כלכלנים במשרדי הממשלה.

"בפגישות עם שר האוצר, נגיד בנק ישראל ועוד מתברר כי בעוד ישראל מציגה תוצאות יפות בכל הקשור בגביית מסים ויציבות כלכלית, באוצר מפחדים לשמוע מרואי החשבון, שמבינים במספרים. הם מפחדים שניקח את ההובלה על הביצועים של המדינה והחברות הממשלתיות".