פרופ' איילת בלכר, המייצגת את היולדת בפרשת אסותא, שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM על רקע החלטת ביהמ"ש העליון כי כי אין לאפשר עריכת בדיקות גנטיות לשש נשים ולבני הזוג של חמש מהן, שהיו מטופלים ביחידת ההפריה החוץ גופית של בית החולים אסותא בראשון לציון, על מנת לבחון אם מתקיים קשר גנטי בינם לבין התינוקת ס', שנמצאה נעדרת קשר גנטי לאם שילדה אותה ולבן זוגה.

מחדל ההפריה: העליון לא אישר לערוך בדיקות גנטיות לשש נשים ובני זוגן שטופלו באסותא

בלכר התייחסה להחלטה: "זה באמת לא היה פשוט, לדעתנו ההפיכה של ההחלטה מוצדקת. בעצם יש פה שני בסיסים שונים להחלטה. שני שופטים נתנו את דעת הרוב, שכל אחד מהם הדגיש משהו אחר. השופט שטיין קיבל את המעמד העדיף שיש לאם היולדת במשפט הישראלי. היא אם, אי אפשר להפוך אותה לפונדקאית בכוח, ואז ברור שאין טעם לאשר בדיקות גנטיות במטרה להתחיל מאבק הורות כדי לנסות לערער על מעמדה. החוק דורש להוכיח סיכוי סביר".

"בית המשפט נדרש לשאלה מה זה סיכוי סביר, כאן שני השופטים אמרו שיש לנו שישה זוגות מתוך 22 שלגבי כולם הסיכוי נמוך אבל קיים, אמרו גם באסותא", הוסיפה. "השופטת ברק ארז אומרת שסיכוי סביר צריך לפרש בהתאם לנסיבות, ושגם סיכוי נמוך במקרים מסוימים הוא סיכוי סביר. היא אומרת שהיא לא מביעה את דעתה על מי ההורים המשפטיים ומתייחסת לכך שיש לה עמדה לטובת היולדת. אנחנו מקווים שזה סופו של הסיפור ושייתנו סוף כל סוף למשפחה שעברה כל כך הרבה לגדל את הילדה הזאת בשקט. יכולנו לראות כבר בעיתונות שעורכי הדין שמייצגים את הנשים אומרים שיגישו בקשה לדיון נוסף".

לסיום, ציינה כי "מצבה של הילדה קשה, היא והמשפחה זכאים לפרטיותם. גם המצב של הילדה היווה שיקול בפסק הדין".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM