ברקע השביתה הכללית במשק שהוכרזה היום (שני) בעקבות הרפורמה המשפטית ופיטורי השר יואב גלנט, בנמל התעופה בן גוריון נעצרו מרבית המראות המטוסים, ונוסעים רבים ממתינים שעות ארוכות בחוסר ודאות. 

"כבר לפני חצי שנה הזמנו כרטיסי טיסה לפוקט דרך אבו דאבי. הגענו כבר ב־11:00 בבוקר, ואז נעצרו ההמראות. אנחנו יושבים פה ולא יודעים מה לעשות", סיפר חיים שהגיע עם משפחתו מבאר־שבע. "טיסת ההמשך שלנו היא לאחר ארבע וחצי שעות של המתנה, וכבר הפסדנו אותה כנראה. חברת התעופה בטח תוציא אותנו בטיסה אחרת, אולי לאחר יום, אבל כבר הזמנו מראש את המלון, ואת אי־אפשר לשנות ונצטרך לשלם עליו. התחושות לא נעימות, הרבה זמן תיכננו את החופשה, זאת התחלה לא טובה".

בר דוד במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני

משפחה נוספת שהגיעה מראשון לציון, המתינה גם היא בחוסר אונים לטיסה לאבו דאבי: "אנחנו אמורים לנחות בטיסת המשך לבננגקוק, כבר לפני שמונה חודשים הזמנו את כרטיסי הטיסה, וחיכינו לחופשה הזאת, והאכזבה קשה. אנחנו יושבים פה בחוסר ודאות. אמרו לנו שהמטוס אפילו לא הגיע", סיפר אליהו. 

זוג נוסף שאמור לצאת לחופשה בדואבי, סיפר: "יש לנו חופשה של חמישה ימים, הגענו מירושלים כבר לפני 11:00 בבוקר, ואז התברר לנו שיש שביתה. אף אחד לא הודיע על כך מראש, שילמנו 300 דולר ללילה עבור מלון, וכואב הלב שהחופשה מתחילה ככה".

כל הטיסות היוצאות בוטלו בעקבות שביתת המחאה. נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
כל הטיסות היוצאות בוטלו בעקבות שביתת המחאה. נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

נציגי חברת איתיחאד, סיפקו לנוסעים כסאות ושתייה, וחלקם יושבים שעות ארוכות, כאשר אינם יודעים מתי הם יעלו על הטיסה. גם חברות תעופה נוספות נאלצו לבטל את הטיסות.

לאחר שעובדי אל על הצטרפו לשביתה, הם חזרו לעבוד וחלק מדלפקי הצ'ק אין נפתחו לאחר שעות ארוכות. עם זאת, עוצר ההמראות נמשך למעט החרגות באישור ועד העובדים בנסיבות מיוחדות. "אנחנו יוצאים ארבע זוגות לחופשה לווינה, ואנחנו עכשיו ממתינים ולא יודעים מתי נצא", סיפר אדם מבוגר כבן 70 שהמתין עם אשתו במקום. 

חלק מהנוסעים גם יושבים על הרצפה, ומצפים לבשורה שאולי הם יזכו לעלות על הטיסה. מרגע הכרזת ההמראות, עשרות טיסות יוצאות לא יצאו, למעט טיסות מוחרגות בשל מקרים מיוחדים, כמו נוסע חולה, שאמור לעלות, כאשר האישור ניתן ע"י ועד עובדי שדות התעופה.

לעומת זאת, בטיסות הנכנסות לא היו שיבושים, ופריקת המזוודות התבצעה כבימי שגרה: "כשנחתנו חששנו שניתקע הרבה זמן עד שהמזוודה תצא, אבל לשמחתנו זה לא קרה. רק אחרי שהמזוודה יצאה ביקשנו מחבר שיבוא לאסוף אותנו", סיפרו בני זוג שנחתו. 

בארקיע הבהירו כי הטיסות הפנים ארציות לאילת יוצאות כרגיל, זאת לאחר שהתעופה הפנים ארצית הוגדרה כתחבורה ציבורית שהוחרגה מראש מהשביתה עליה הכריזה ההסתדרות. בינתיים, במהלך היום, אמורים לעבור בנתב"ג כ־73 אלף נוסעים, וחוסר הוודאות גובר. בימים הקרובים צפויה תנועת הנוסעים לגדול עוד יותר, לקראת היציאה לחופשת הפסח.