בית המשפט המחוזי בירושלים קיים היום (חמישי) דיון בעתירה שהוגשה לגילוי מסמכים במסגרת פרשת ילדי תימן. המסמכים נדרשים בכדי לענות על שאלות בנוגע לטענות כי תינוקות שהוכרזו כנפטרים – עודם בחיים.

כתב אישום הוגש נגד תושב חדרה שכרת את ראשו של אביו וניסה לרצוח גם את אמו
תכננו לפוצץ מכונית תופת? ארבעה בני משפחת הפשע ג'רושי נעצרו ברמלה

באחד המקרים המתוארים בעתירה, אדם בשם יחיא לוי נושא תעודת זהות עם מספר זהה לתינוק בשם יחיא שהוכרז כמת. על כך נכתב כי הרשויות התבקשו להגיב: "האם יחיא בין החיים, ככל שאינו בין החיים, מתי נפטר. מדוע ממשיכה משפחתו של יחיא לקבל הודעות לבוחר הנושאות את שמו ותעודת הזהות שלו. איך ייתכן אם אינו בין החיים שלאדם אחר ניתנה אותה תעודת זהות. לחילופין, כיצד ניתנת זכות הצבעה לאדם שנקבע כי נפטר, קבלת מסמכי הודעה על שינוי בכתובת המגורים – מידע המצוי בידי רשות האוכלוסין בעניינם של יחיא ויחיא לוי".

בדיון שהתקיים בבית המשפט אמר עו"ד אסף פריאל המייצג את המשפחות: "קיבלנו צווים ומידע ומה אנחנו מגלים? שיש בן אדם שיש לו תעודת פטירה וקיבל תעודת אזרח ותיק שמצריכה סיג ושיח עם הרשויות. יש גברת שוועדת החקירה (ועדת קדמי, א"ב) קבעה שהיא נפטרה ויש לה חוב לביטוח לאומי וזה מצריך סיג ושיח עם האדם". 

עו"ד גמליאל פירט: "יש ילדה בשם רחל יחיא חסן שגם היא נפטרה בגיל 3 חודשים ולהפתעתנו הילדה מקבלת הודעות מביטוח לאומי על חוב של 15,329 והחוב גם מפרט את השנים שהיא חייבת. בביטוח לאומי פותחים תיק חוב למישהו שיש לו מערכת של תן וקבל, אז איך נפתח תיק? פנינו לביטוח לאומי ולא קיבלנו תשובה".

עוד הוסיף: "אנחנו כבר דור שני וההורים לא נמצאים פה ואנחנו רוצים אחרי 70 שנה לקבל מענה לסיטואציה הזאת". גמליאל חשף כי גם במשפחתו נעלם ילד: "גם לי יש אח שנעלם. עד היום לא מצאנו אותו. אימי המנוחה הותירה לי צוואה למצוא אותו ואני מקדיש את כולי לפרשה הזאת. אנחנו פונים ומבקש שיעזבו את הפרוצדורה ושיעזרו למשפחות. אנחנו באמת בפיקוח נפש". פריאל הדגיש: "זאת לא עתירה על כסף, אנחנו רוצים לקבל את האמת".

עורכי הדין של המשפחות דרשו לדבר עם אדם בשם מאיר אמסלם, האחראי על גנזך ההורדות במשרד הפנים, הגנזך בו רשומים אנשים שנפטרו או שעזבו את הארץ ונגרעו ממצבת התושבים במדינה, בכדי שיענה על השאלות שיש למשפחות.

עו"ד רוד סליטן מהפרקליטות אמרה על כך: "מר אמסלם כבר נתן את התשובות ואין יותר. אני מבינה את התסכול אבל זאת התשובה, לנו במסגרת חוק חופש המידע אין יותר מה לתת".

פריאל השיב על כך: "מי ששולח תעודת אזרח ותיק זה איזשהו פקיד שמנהל שיח עם אותו תושב, זאת הפרוצדורה לפי החוק. אני מפנה לחוק האזרחים הוותיקים, אזרח ותיק הוא תושב ישראל שהגיע לגיל הפרישה לכן יש אזרח ותיק, המדינה קבעה שהוא נפטר אבל יש אזרח ותיק. מי שמקבלת דרישה לחוב מביטוח לאומי היא מישהי שפנו אליה. המדינה לא יכולה להתחמק מלתת תשובות".