האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בדרישה להפסיק את ההפרה "הבוטה" לטענתם של זכויות עצורים המולנים בתחנות משטרה בכל רחבי הארץ, בניגוד לחוק.

תינוקות שהוכרזו כנפטרים עדיין בחיים? הדיון הסוער בפרשת ילדי תימן

העתירה באה על רקע דו"ח קשה מאוד של הסנגוריה הציבורית שפורסם לאחרונה בנושא זה. האגודה לזכויות האזרח עתרה בעבר בנושא, וזו נמחקה לאחר התחייבות של המדינה לפעול למיגורה. התופעה המקוממת אכן צומצמה לתקופה קצרה, אך כעת היא פורצת שוב במלוא עוזה ואף התרחבה לממדי ענק מעבר למה שהיה בטרם התחייבות המדינה.

"עצורים מולנים באופן תדיר בתחנות משטרה ברחבי הארץ ונאלצים לישון על הרצפה, בתנאי צפיפות מחפירים, ללא גישה רציפה לשירותים, ללא מקלחת, ללא טיפול רפואי, וללא מזון ראוי", נכתב בעתירה. "תנאי המעצר בתחנות המשטרה הם בלתי אנושיים, מפרים את דרישות המינימום שקבועים בחוק ופוגעים בצלם האנוש של העצורים ובזכויותיהם לכבוד, לשלמות הגוף והנפש, לפרטיות ולהליך הוגן". בעתירה מובאות עשרות עדויות קשות של עצורים שהולנו בתחנות המשטרה בחודשים האחרונים.

בין המקרים מצוין אירוע בו קשיש, יליד 1941, הסובל מפרקינסון ומחלות אחרות, מתנייד באמצעות הליכון, וזקוק לאבחון פסיכיאטרי, לא קיבל טיפול. חשוד בן 63 שעבר שני אירועים מוחיים וסובל ממצב רפואי לא פשוט הולן יחד עם עוד חמישה עצורים בתא שכלל שלוש מיטות. במקרה נוסף, אדם היה במעצר משטרתי במשך 11 ימים, ללא שהועבר לשב"ס כנדרש ועוד. כאן במעריב עקבנו אחרי התופעה, ופרסמנו לאורך חצי השנה האחרונה מספר פרסומים על שלילת זכויות עצורים.

עו"ד הגר שחטר מהאגודה לזכויות האזרח שהגישה את העתירה: "בבתי המעצר שורר כאוס ותנאי העצורים מהווים ענישה קשה, אכזרית ומשפילה. בעתירה מובאות עשרות עדויות, ובשטח יש אלפי מקרים של החזקת עצורים בתנאים ששוללים את זכויות אדם. המדינה חייבת למסד מנגנון תיאום בין רשויות האכיפה, שייתן מענה ארוך טווח למצב הכאוטי ששורר בבתי המעצר. העתירה הזו נועדה להשמיע את זעקתם של העצורים המוחזקים בחודשים האחרונים בתחנות המשטרה בתנאים לא אנושיים ולהזכיר למדינה שזכויות לא נעצרות בכניסה לבתי המעצר".

ממשטרת ישראל נמסר: "מבלי להתייחס למקרה זה או אחר נציין כי ככלל, האחריות הלאומית לכליאת עצורים בישראל חלה על שב״ס, אולם מצוקת הכליאה הקיימת בשב״ס, מחייבת את החזקת העצורים בתאי שהיה במשטרה, זאת עפי חוק ותוך הקפדה יתרה על זכויותיהם.
שחרור עצור שנשקפת ממנו מסוכנות בהיעדר מקום כליאה -אינו בא בחשבון. נוכח האמור, המשטרה נאלצת לעיתים להחזיק ולשמור על עצורים בתאי שהייה הקיימים בתחנות משטרה, זאת עד להבאתם בפני בימ״ש. ראוי לציין, כי במהלך שהותם של עצורים אלו ברשות המשטרה, נעשות כלל הפעולות הנדרשות בסוגיית כלכלה ושירותים".