שני דרשנים במסגדים במזרח ירושלים נעצרו בשבוע האחרון על ידי בלשי היחידה המרכזית של משטרת מחוז ירושלים בחשד שהסיתו לטרור ואלימות במהלך דרשותיהם במסגדים במזרח ירושלים.

בלתי נתפס: 36 מקרים חדשים של הסתה נגד צה"ל ובעד חמאס ביומיים
לאחר ההתבטאויות נגד כוחות הביטחון: המורה שעורר סערה יפוטר
 
באחד המקרים, מספר ימים לאחר תחילת המלחמה, ניטרו בחמ״ל התודעה של מחוז ירושלים סרטון ברשתות החברתיות של דרשה בתוך מסגד בירושלים, שבמהלכה הושמעו תכני הסתה לאלימות וטרור. מהניטור עלה כי בין היתר אמר החשוד: ״תצאו בהמוניכם ולכו בדרך הלוחם במלחמת הקודש״. 

בעקבות המקרה עצרו בלשי ימ״ר ירושלים את הדרשן, תושב צור באהר. מעצרו של החשוד הוארך בבית משפט השלום בירושלים והחקירה בעניינו נמשכת.

אתמול עצרו בלשי ימ״ר ירושלים דרשן נוסף תושב עיסאוויה בחשד שהשמיע ביום שישי האחרון במסגד בשכונה, דברי הסתה לאלימות וטרור. מן החקירה עולה כי החשוד הילל את ארגון הטרור חמאס והמחבלים, ובין היתר אמר: ״חובה על כל מוסלמי באומה האיסלאמית לנהל את הג׳יהאד בנפשו וכספו״, ״יש להילחם בהם״, וכיו״ב. החשוד הובא לבית המשפט שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו. בנוסף, בחיפוש שערכו בלשי ימ״ר ירושלים בביתו נתפסו חומרי הסתה.

נציין כי מאז פרוץ המלחמה עצרו שוטרי ובלשי ירושלים 63 חשודים בהסתה ותמיכה בטרור וזאת אחרי שהעלו את התכנים ברשת החברתית. בין העצורים ישנו טבח שפוטר ממסעדה שבה עבד. בימים הקרובים יוגשו נגדם כתבי אישום.

במחוז ירושלים ציינו: "אנו רואים בחומרה רבה הסתה לטרור ולאלימות במסגדים ובכל מקום אחר. ידע כל אדם שמסית לאלימות ולטרור, בין אם מאחורי מקלדת ובין אם בתוך מסגדים, כי הזרוע הארוכה של המשטרה ושירותי הביטחון תגיע אליו ותחשוף אותו. המשטרה תמשיך לאתר ולעצור מסיתים, בכל זמן ובכל מקום ולפעול למצות עמם את הדין. כל מי שינצל בית תפילה להטיף לדברי שנאה והסתה לאלימות וטרור- יטופל במלוא החומרה".

נלחמים בהסתה. משטרת ישראל (צילום: דוברות המשטרה)
נלחמים בהסתה. משטרת ישראל (צילום: דוברות המשטרה)

מלבד המגזר הערבי, גם במגזר היהודי חלו עימותים. בשני בצהריים עצרו שוטרי מחוז ירושלים בשכונת מאה שערים שני תושבים שהובילו תהלוכה נגד מדינת ישראל שלוותה בהנפת דגלי פלסטין, כל זאת בעת מלחמה. פעילות מהירה של שוטרי מחוז ירושלים בעקבות דיווחים של תושבי השכונה אודות תהלוכה של קיצוניים במאה שערים המנופפים דגלי אש״פ תוך הפרת הסדר, הובילה כאמור לפיזור התהלוכה ולמעצר שני החשודים. 

פעילות שוטרי לב הבירה ויס"מ של מחוז ירושלים יחד עם לוחמי מג"ב נתקלה בהתנגדות מצד עשרות קיצוניים מפרי הסדר שקראו לעבר השוטרים "נאצים". לעבר אחד השוטרים אף הוסיפו מפרי הסדר קריאות גזעניות נוסח "מחבל שחור" על רקע מוצאו של השוטר. כמו כן, לוחמת מג"ב נחבלה בפניה בעקבות חפצים שהושלכו לעבר הכוחות.