פרשה הקשורה למותו של אסיר ביטחוני, הנחקרת במשטרה, הותרה הלילה (בין רביעי לחמישי) לפרסום. זאת בתום תוקפו של צו איסור פרסום שהוציא בית משפט השלום בראשון לציון בשבוע שעבר.

בחשד לעבירות מין חמורות: שני תושבי מזרח ירושלים נעצרו
שני תושבי הצפון התחזו לקטינה וסחטו עשרות אלפי שקלים מקשיש

מדובר באירוע הקשור באסיר הביטחוני בכלא קציעות, תייאר סמיח אבו אסאב מחבל פאתח, בן 38 מקלקיליה, עליו נגזרו ב-2005 25 שנות מאסר לאחר שהורשע בעבירות חמורות של ניסיון לרצח, מעורבות באירועי ירייה קשר לגרימת מוות בכוונה ואימונים צבאיים. האסיר מצא את מותו אחרי אירוע אלימות מול סוהרים. היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) בלהב 433 במשטרה פתחה בחקירה לבירור האם קיים קשר בין מותו של האסיר לאותו אירוע אלים לכאורה.

כלא קציעות (צילום: נתי שוחט פלאש 90)
כלא קציעות (צילום: נתי שוחט פלאש 90)

מראשית השבוע עוכבו לחקירה 19 סוהרים, שעל פי החשד היו קשורים לאותו אירוע אלימות, ובתום חקירתם הם שוחררו. במהלך חקירתם טענו הסוהרים כי נאלצו להפעיל כוח במטרה לסכל הפרת סדר חמורה שהתחוללה ב-18 בנובמבר. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי למרות שגופתו עברה נתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר, לא נקבע עדיין קשר בין מקרה האלימות לתוצאת המוות מה שמקשה על חקירת האירוע ביאח"ס. עוד קושי עולה מהעובדה שהסוהרים שהיו מעורבים באירוע האלימות חבשו קסדות כך שלא ניתן לזהותם באופן מוחלט. 

צו איסור פרסום הוטל על פרטי הפרשה ביום חמישי שעבר, אולם תוקפו פג אמש בחצות ובמשטרה לא מתכוונים לבקש את הארכת תוקפו.

עורכי הדין עדי קידר וחי הבר מארגון חוננו, אשר מייצגים קבוצה מאנשי השב"ס הגישו עררים לבימ"ש כנגד התנאים המגבילים. נציין כי המחבל שמת בכלא, הינו תושב איו"ש אשר מרצה עונש מאסר ארוך בין השאר בעקבות נשיאת חגורת נפץ על גופו. המחבל הורשע בעבירות של⁷ ניסיון לרצח, ירי לעבר אנשים, חברות בארגון לא מוכר, קשר לגרימת מוות בכוונה ואימונים צבאיים.

אחת מהמשפחות תקפה את החקירה כנגד הסוהרים "ביזיון, אחי שנים ארוכות בשרות אינטנסיבי, מסכן את עצמו בעבודה יומיומית בכוחות הביטחון, מאז ה-7 אוקטובר העבודה מאתגרת וקשה יותר, יש המון ניסיונות להפס"דים ופיגועים כלפי אנשי שב"ס. מדובר במחבלים מסוכנים, אחי נשלח לשם בשם כולנו, לעשות עבודה קריטית וחשובה במלחמה הזאת. לא יתכן שעלילה של כמה מחבלים תביא לפגיעה בכל כך הרבה לוחמים שלנו, המערכת חייבת לגבות את אנשיה – גם בסמטאות בעזה, וגם באגפים הביטחוניים עם המחבלים המסוכנים. אנחנו לא מוכל להשלים עם זה, לא נשקוט עד שהצדק ייצא – ניתן גב לאני הביטחון שלנו".  

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המלווה את הסוהרים מסר: "לצערנו משטרת ישראל מתנהלת כתמול שלשום ולא שינתה מאומה מאז פרוץ המלחמה. סוהרים אשר פעלו בהתאם להנחיות למול אסירים ביטחוניים-מחבלים, אשר לא סרים למרות מפקדי בית הסוהר, מוצאים את עצמם נחקרים כאחרון העבריינים, בחקירות בהם ספגו השפלה, ואם לא די בכך הוסכם לשחררם אך בתנאי שישהו בתנאים מגבילים מחמירים והרחקה ממקום עבודתם.

מדובר בסוהרים ולוחמים אשר מתמודדים עם אתגרים קשים למול אסירים מסוכנים. ופועלים הכל בהתאם להנחיות והנהלים. בימים קשים אלו שאנו שומעים כי ידיה של המשטרה עמוסים, מחליטה היחידה לחקירות סהרים מבית לה"ב לגייס כוחות כדי לחקור דווקא סוהרים  אשר צריכים להתמודד עם כמות אדירה של מחבלים בתנאים קשים ביותר. יתר על כן הרחקתם מהעובדה מעבר לפגיעה הקשה בהם ללא צורך מחזקת את ידי המחבלים שמרגישים שידיהם על העליונה. אנו מצפים מנציבת שב"ס להתערב באופן בהול ולהורות על השבתם של הסוהרים לעבודתם", הוסיף קידר.

עו״ד חי הבר, המייצג גם מטעם ארגון חוננו, הוסיף: "הגיעה העת שכל המערכות וביניהם שב״ס יבינו כי עלינו לשנות גישה ותפיסה וודאי לא למהר ולעצור סוהרים שמתמודדים יום יום מול המחבלים העצורים בבתי הכלא. הסוהרים אותם אני מייצג כלל לא באו במגע עם המחבל ולכן כלל לא ברורה ההחלטה לחקור אותם כחשודים בכלל, וודאי ולא לשחרורים בתנאים מגבילים. גם המחבלים צריכים להבין שאחרי אירועי 7 לאוקטובר הורדנו את הכפפות, מי שלא יפעל בהתאם להוראות שיקבל, מהצבא מהמשטרה ומאנשים השב״ס יטופל מיד בהתאם להוראות, בהתאם להנחיות ובלי לוותר - לא יהיו יותר הנחות ולא יהיה רפיון במשמעת. בשל ההתפתחויות הוגש ערר דחוף לבית המשפט ואני משוכנע כי ההגבלות יוסרו", מסר הבר.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר: "לא אערוך לסוהרים משפט שדה. חזקת החפות עומדת להם - ואין מקום לחרוץ את גורלם בטרם תבוצע בדיקה מעמיקה - צריך לזכור שהסוהרים שלנו מתמודדים עם חלאות אדם, רוצחים, שנשקפת מהם סכנה ביטחונית, והייתי מציע שלא להשמיץ את הסוהרים ולקבוע מסמרות".