ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה הערב (ראשון) לקריאה ראשונה את הצעת החוק של שר המשפטים יריב לוין לקיצור תקופת ההתמחות במקצוע עריכת הדין בעת המלחמה, אשר קובע בנוסף כי היעדרות של מתמחים ממקום ההתמחות בשל המלחמה, לא תעמוד נגדם.

מסר למשפחת הפשע? מטען חבלה שהוצמד למשאית התפוצץ בלוד
דיון בתוך כחודש: בג"ץ דורש תשובות מהשר אמסלם

בלשכת עורכי הדין מתנגדים בכל תוקף לחוק, אך שר המשפטים נחוש להעביר את החקיקה ולשחרר 'דם חדש' של עורכי דין אל השוק. בנוסף, לוין מסרב להשאיר את המצב הנוכחי בו מי שנעדר מההתמחות בתקופה שעולה על 30 ימים, הדבר יעמוד לחובתו, כאשר מצב זה כולל משרתי מילואים אשר נמצאים בסערת המלחמה בהשבעה באוקטובר.

ההתנגדות של לשכת עורכי הדין נובעת משתי נקודות. הראשונה, טענה להצפה של שוק עורכי הדין בכמות גדולה של בוגרים מהרגיל. עם זאת, טענה זאת נכונה למחזור מתמחים אחד בלבד. הטענה השנייה קשורה לאיכות ההתמחות, ולכך שקיצור משך תקופת ההתמחות משנה וחצי לשנה תפגום באיכות המתמחים שמסיימים את ההתמחות.

יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בנוגע לכך, גורם במשרד המשפטים מסר למעריב: "עד שנת 2017 עורכי דין התמחו שנה בלבד, ואיכותם לא נפלה מעורכי הדין הצעירים שעברו התמחות של שנה וחצי. הארכת ההתמחות נועדה לייצר חסם שוק, אותו ראוי לשחרר לאור המלחמה. אם ראש לשכת עורכי הדין יבדוק, הוא יגלה כי הוא ביצע התמחות של שנה בלבד – והדבר לא קשור לרמתו כעורך דין. התנגדות הלשכה לחוק מגוחכת, במיוחד מכיוון שקיצור ההתמחות הינו בהוראת שעה ולתקופת המלחמה בלבד".