כמו בכל דבר בחיים ישנם כאלו הנמצאים בחזית וישנם את אלו הפועלים בעורף. לא אחת דווקא התרומה של אנשי העורף היא המשמעותית יותר, הרלוונטית להשגת המטרה. כזאת היא עבודתם של אנשי המעבדה לזיהוי פלילי (מז"פ) של המשטרה המגיעים לזירות לא אחת קשות של פיגועים, רצח ובעיקר של עבירות רכוש, שבמהלכן מנסה העבריין לטשטש את הזירה ולהימנע מלהשאיר עקבות ובתוך הלא נודע הם צריכים להשיג ממצאים פורנזיים, טביעות אצבע או DNA שאמורים להוביל לפיצוח ומעצר חשודים.

המגזין הבריטי היוקרתי: "נתניהו מפשל במלחמה. זה הזמן להעיף אותו"
שילם את המחיר: ההחלטה החדשה בעניינו של החשוד שהזרים מים לארונות חשמל

במרחב ירקון פעילות יחידת המז"פ היא כמעט בלתי פוסקת עם מגוון רחב של עבירות ואירועים, וחרף כל זאת שולח ראש היחידה רפ"ק אדי ביטון, קצין זיהוי מרחב ירקון, מסר לתושבים מחד ולעבריינים מאידך. "אנחנו חוקרי זירה של השטח. אנחנו אחראים לטפל בקשת רחבה של אירועים החל מגניבות, עבירות רכוש למיניהם, התפרצויות לדירה, לעסקים, לרכבים, עבירות המתה, ואנחנו יודעים לתת מענה לכל קשת האירועים. אנחנו שואפים להגיע ולטפל ב-100 אחוזים מהאירועים האלו ויש לנו מגוון יכולות המעשירות את הידע שלנו למצות כל זירה וזירה. אנחנו מאופיינים בעיקר בעבירות רכוש וזה הכי נוגע באזרח כי בכל זאת מישהו זר חודר לך לפרטיות, אבל ידענו לצערנו לא מעט פיגועים באזורינו".

רפ''ק אדי ביטון (צילום: דוברות המשטרה)
רפ''ק אדי ביטון (צילום: דוברות המשטרה)

סגנית מפקד היחידה, המפקחת הדר שליט, מציינת כי "מבחינת האזרח מה שהכי מפריע לו גם בכיס וגם בביטחון האישי שלו זה הפגיעה ברכוש שלו ובעסק שלו. אנחנו מנסים להתחקות אחר עקבותיו של החשוד ולהבין את אופן הפעולה ודפוסי ההתנהגות שלו בזירה כדי לחקור את האמת ולהשיג את מירב הממצאים שיפלילו אותו. ידענו גם חמישה פיגועים במרחב ומבחינתנו כשאנחנו באים לטפל בזירה אנחנו מבינים שמצד אחד יש צורך להחזיר את העיר לשגרה ולהימנע מיצירת פאניקה ומצד שני לא ניתן למהר עד שממצים את הזירה מבחינה פורנזית וממצאית, גם למצוא את המחבל לדוגמא וגם לראות אם היה לו סייען או משהו דומה, להבין אם כאן באותה זירה מסתיים האירוע או שמדובר בחלילה באירוע מתגלגל ואנחנו חייבים לשמור על ביטחון העיר או אפילו המדינה. יש פה עניין של חוסן מקצועי ונפשי של החוקרים בזירה שעושים מאמצים לאתר פורנזיקה ככל שניתן".  

המפקחת שליט מסבירה את ההבדל בין האירועים. "באירוע של עבירות רכוש מגיע חוקר אחד מטעמינו שבוחן את הזירה ואילו באירוע של פיגוע או אירוע מתגלגל מגיעים מספר חוקרי זירה ונוצר שיתוף פעולה ביניהם וכן עם יחידות נוספות, חלקן מהמשטרה וחלקן חיצוניות לרבות שב"כ, מידע מודיעיני וכיוצ"ב, כשכל אחד מביא את דפוס העבודה שלו, את החשיבה שלו ואת המקצועיות שלו כדי להשלים סוג של פאזל שיוביל לפיצוח".

את זוכרת אירוע חריג במיוחד שלא קשור לפיגועים?
"בהחלט. היה אירוע הנחת ראש פרה שהניחו בניסיון של עבירות סחיטה ואיומים בכניסה לבית מגורים. זה הלחיץ לא רק אותו אלא את כל הדיירים שמסביב, ואכן מצאנו ממצא ביולוגי שהחשוד שעשה טעות השאיר בזירה".

המפקחת שליט משחזרת: "לפני קצת יותר מחצי שנה ביום ה-14 ביוני התגלה ראש כרות של פרה בפתח ביתו של איש עסקים בתל אביב העוסק בתחום מטבעות הקריפטו, תוך כוונה לאיים עליו. בנוסף אותרו כתובות איום ונאצה בערבית בהן נכתב: "דיר באלק, שמור על עצמך".

לדבריה, "אירוע כזה מלחיץ לא רק את הקורבן אלא גם את השכנים והדיירים מסביב ואכן בפעולות מתוחכמות הצלחנו לאתר ממצא ביולוגי אחרי שהחשוד עשה טעות והשאיר על אותו ראש כרות למרות שבזירה הוא פעל עם כפפות. אותרו שני חשודים ובסופו של יום הגישו נגדם כתב אישום".

במרחב ירקון טיפלו בחודש שעבר באירוע של גניבת כספת. באותה זירה פעל רס"ב דימה ניובנגהאוז, חוקר זירה שמשרת במז"פ יותר ממחצית שנות שירותו במשטרה והוא כבר 23 שנים לובש מדים. בתפקידו הנוכחי הוא ראש שלוחת המז"פ בתחנת לב תל אביב שבמרחב ירקון ובראשית החודש הובילה חקירה שלו לכתב אישום כנגד פורץ שחדר לדירה במגדלי YOU ברחוב ניסים אלוני בתל אביב ובגניבה של קרוב ל-750 אלף שקלים מהכספת. בעלת הבית שנדהמה מהגניבה המתוחכמת לא האמינה שזר חדר לחדר השינה שלה. 

רס"ב ניובנגהאוז משחזר: "זה היה באמצע חודש ספטמבר האחרון. כבר כשהגעתי לזירה, ומדובר בדירה במגדל יוקרתי, הבנתי שיש לנו עסק עם מקצוען. לפענח את הזירה זה לא יהיה קל ואז אתה מתחיל לחשוב מחוץ לקופסא, מנסה לחשוב כמוהו ולנסות ולהתחקות אחר כיוון ההגעה של העבריין. אחרי מאמצים רבים הצלחתי לאתר ממצא ביולוגי על הארון בחדר השינה ודרכו להגיע לפיצוח. נעצר חשוד בן 46 מיבנה ולאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום".

רס''ב דימה ניובנגהאוז (צילום: דוברות המשטרה)
רס''ב דימה ניובנגהאוז (צילום: דוברות המשטרה)

איך התחושה?
"עילאית. החשוד ניסה לטשטש בכל דרך אפשרית את העקבות שלו, עשה שימוש בכל מיני חומרים. הבנתי שהוא די מנוסה במקצוע שלו, אבל בסופו של הליך מצאתי את הטעות שלו, נמצא חומר ביולוגי שלו כתיעוד פורנזי. צריך להבין שאצלנו במז"פ ישנה סיסמה מובילה: 'כל מגע משאיר סימן'. הבנתי שהחשוד היה מכוסה מכף רגל עד הראש הוא הגיע חבוש בכובע על ראשו, כפפות וכל פריט לבוש שיכול להסתיר את גופו. הוא צולם במצלמות האבטחה של הבניין מגיע ברכב, מטפס לגג ויורד עם סולם לדירה יחד עם עוד שני חשודים. מדובר בבניין יוקרה עם אבטחה. הוא התנהג כמקצוען והוכחתי שאני מקצוען בתחומי לא פחות ממנו".

חוקרי המז"פ של מרחב ירקון פעלו גם במתחם שורה במסגרת מלאכת זיהוי חללים ומדובר בעבודה שהצריכה מעבר ליכולות המקצועיות לא פחות יכולות נפשיות ומסוגלות להתמודד עם מראות קשים במיוחד, תוך מטרה לאתר ולזהות קורבנות באמצעות קעקועים מיוחדים, אביזרים ותכשיטים שאותרו על חלקי גופם של הקורבנות.

העבודה הזאת הייתה קשה במיוחד עבור אושרי חזן שבאירוע ברעים איבד את חברו הקרוב ביחידה ויטלי קראסיק, שיצא לאבטח במסגרת עבודה בשכר את אותה מסיבת תופת ונרצח בידי מחבלים. 

"קראסיק היה קולגה וחבר אמיתי שלי 13 שנים. הוא יצא לרעים לאבטח את המסיבה כעבודה בשכר ובשעות הבוקר כבר נעלמו עקבותיו ולא הצלחנו ליצור איתו קשר. חלקנו מחלק יחד, ישבנו שולחן לצד שולחן, הוא היה שוטר מקצועי, חוקר זירה", סיפר חזן.

"אני יוצא למשימה במחנה שורה עם רגשות כבדים. חטיבת הזיהוי עבדה כתף אל כתף, כשכולם עוזבים את החדר אנחנו נכנסים לטפל. פותחים שק שק וכל אחד הוא סיפור עצוב אחר ושונה מקודמו. אתה מקבל הלם ראשוני כדי להבין מה אתה עושה".

''כל מגע משאיר סימן'', אושרי חזן (צילום: דוברות המשטרה)
''כל מגע משאיר סימן'', אושרי חזן (צילום: דוברות המשטרה)

חוץ מהמעורבות בשורה אני מבין שידעת פיצוח של עבירות רכוש לעסקים לא מזמן?
"כן. היו לנו מספר פריצות לעסקים במרכז העיר. בפרק זמן קצר ניגשתי למקום ואחרי שהבחנתי בשיטת ביצוע של חשוד והבנתי שיש פרטים שחוזרים על עצמם בכל אחת מהזירות ידעתי שהראש שלנו בזירה חייב להיות פתוח ומשוחרר. זה היה בשעת בוקר, כשהגענו לרחוב אלנבי שיטת העבודה נראתה דומה וברוטלית שהשאירה נזק גלוי לעין. חשוד הופיע בשני עסקים ולאחר מספר ימים אותר בזירות נוספות. הוא נתפס בחמש זירות, כאשר בשלוש מהן הצלחתי להתחקות אחר טביעות אצבע ובשתי הזירות האחרות אספנו ממצאים שהובילו לאותו חשוד".