לאחר שהמשפט בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התחדש עם עדותו של האחראי על חקירת תיק 4000, קצין המשטרה בדימוס אלי אסייג, היום (שלישי) יישמעו ברצף (חקירה ראשית ונגדית) שלושה עדים שעדותם קשורה בנושא "מיזם טאטא" בתיק 1000 (יעקב אשל, עומר רסנר, איתן דנגוט).

משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחדש היום
"ראינו את התערבות סביבת נתניהו": משפט ראש הממשלה התחדש

כזכור, במשפט שהתנהל אתמול העיד אסייג, זאת לאחר שנחקר החודש על ידי התובעת עו"ד יהודית תירוש, ובשבוע שעבר המשיכה חקירתו הנגדית על ידי עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו. לאחר עדותו, הסתיימה הקבוצה של עדי 4000 שהעידה בחודשים האחרונים. בתיק 4000 נותרו עוד מספר עדים, שיישמעו בהמשך.

קבוצה שלישית ואחרונה תיק 1000, עדי מיזם טאטא. חקירה ראשית: עומר רסנר, עובד (טייטל: "דירקטור") בחברת BSI שניהל יעקב ג'קי אשל. בעלי החברה היה ארנון מילצ'ן, בהמשך נכנס פאקר כבעלים שותף. הלקוח המרכזי של החברה הזו הייתה קבוצת טאטא. החוזה הראשון מולם היה חמישה מיליון דולר - מיזם פארק טאטא.

"זאביק פלדמן ביקש ממני להכין נייר, רעיון שלו, להביא את טאטא מוטורס לעשות מפעל לייצור כלי רכב באזור שת"פ של ירדנים ושל הרשות הפלסטינית שיהיה אזור סחר חופשי, בין עפולה לג'נין, שיעסיק עשרות אלפי אנשים, עם בית ספר ללימוד מקצועות הרכב ויתרום לאזור. היו יחסים מאוד טובים אותה תקופה בין מי שהיה מושל ג'נין ומי שהיה ראש המועצה האזורית באזור. הכנו את הנייר הזה. זאביק וארנון מכרו את זה לטאטא, טאטא מאוד התלהב מזה ורצינו לצאת לדרך. זה היה סביבות קיץ-ספטמבר 2010". 

"אחרי שגיבשנו את הנייר הראשוני שהוגש לטאטא וקיבלנו את ברכת הדרך שלו, אז מצד אחד, יש גוף כמו טאטא שיעשה את העסק ויעשה את ההשקעה, ומצד שני היה צריך הכרה של המדינה, זה עסק שמערב לא מעט גורמים. שלחנו נייר לטאטא לראש הממשלה, העברנו להדס קליין, היא העבירה לראש הממשלה, ואני התבקשתי להציג את הרעיון לראש הממשלה בפגישה. הגענו מאוחר בלילה, ב-23:00 בלילה, לבית ראש הממשלה, ישבנו זאביק פלדמן, אשל ואני. קיבלנו את ברכת הדרך של ראש הממשלה.

רסנר: "רה"מ ידע שאנחנו אנשים של ארנון מילצ'ן, הגענו לפגישה עם ראש הממשלה כאנשים של ארנון מילצ'ן שמנהלים את BSI, שנותנת שירותים לראטן טאטא מתוך כוונה להציג רעיון לקדם אסור סחר חופשי. ראש הממשלה ידע מי אנחנו, סיפרנו על היחסים עם טאטא ואיך נולד הרעיון, והכל היה ברור לגמרי שזה במסגרת היחסים הטובים בין ארנון מילצ'ן לטאטא. ראש הממשלה הגיב בצורה מאוד חיובית על הרעיון.

ברעם: הוא ידע על זה מראש?

רסנר: בוודאי  אנחנו באנו כשהוא כבר יודע. הנושא של הפגישה היה ברור מראש. הדס (קליין) דיברה עם רהמ. היה צריך להקים שם חקיקה ראשית, דברים שאי אפשר להקים בלי סיוע של המדינה.

לגבי משלחת של טאטא מוטורס שביקרה בארץ: "ארגנו משלחת של כמה בכירים מטאטא מוטורס לארץ, הם התלהבו מגודל השוק, הם ראו את האזור, השגנו להם פגישה עם מנכל משרד ראש הממשלה אייל גבאי באותה תקופה, יוגין קנדל שהיה היועץ הכלכלי, והייתה כוונה להראות שמדינת ישרטל רצינית בקשר לנושא הזה. כבר אז היה לי ברור שזה לא יתרומם מהתגובה של אנשים בחדר.

נכנסו הנציגים של משרד ראש הממשלה, אנשים של אייל גבאי, ומיד אמרו: אנחנו לא נוותר על זכות הרדיפה. הם התכוונו שאם חס וללילה יהיה פיגוע אז מדובר בזכות רדיפה לתוך הרשות. אני הבנתי שיהיו כאן הרבה קשיים. היינו אחכ גם במשרד התחבורה בתל אבעב, אצל מנכל משרד התחבורה.

אחכ היינו אצל נשיא המדינה (פלדמן, אני גקי אשל והמשלחת ההודית). ארנון סידר שיהיה מפגש גם עם הנשיא וגם עם רהמ כי מבלי להראות שהמדינה מאוד רוצה אי אפשר להרים את זה. הכוונה הראשונית והמרכזית הייתה להרים פרויקט טוב למען המדינה, אנחנו עושים את זה עם אנשי עסקים, דיברנו על זה שטאטא יקבל על זה פרס נובל לשלום, כשאתה מנהל עסקים אתה רוצה שיהיה קשר טוב איתם".

ש: החברה עדיין פעילה?

"הפכתי את החברה שעושה יותר דברים מול המערב  יותר סייבר, יותר כוח אדם, ב-2016 פלדמן קרא לי ואמר לי שארנון מילצן וגיימס פאקר שנכנס לחברה כשותף אחרי שנתיים, החליטו להפוך את החברה לקרן השקעות של 200 מיליון דולר ולהביא את יוסי כהן, עם בונוס חתימה מאוד משמעותי, הוא לא היה אז ראש המוסד אלא בדיוק יצא מהמל"ל".

"זאביק הודיע שהוא לא מעוניין להישאר באזורים האלה, אני אמרתי לו שאני באתי איתו אז אני גם עוזב, ואז היא נסגרה, היא לא הפכה לקרן השקעות, היא עברה כחברה ריקה מפעילות לפאקר, וזהו".

רסנר: "לאורך כל השנים שאני עבדתי בצמוד לארנון מילצ'ן אני התרשמתי שהוא ורהמ ביחסים קרובים מאוד, זה היה חלק בלתי נפרד מהעבודה עם ארנון מילצ'ן, שהוא על הטלפון עם ראש הממשלה ועם גורמים אחרים.

ש: באיזה מידה הם דיברו על המיזם?

רסנר: היו שיחות כל הזמן (בין רהמ למילצ'ן), אני יודע שהם דיברו לפחות פעמיים ספציפית על המיזם אבל אני יודע שהם דיברו כל הזמן, זה היה חלק מהרצון שהמיזם יתממש".

לפני תחילת החקירה הנגדית, חדד מצהיר בהערה ממקום מושבו ש"אנחנו נראה שהמיזם היה פילנטרופי לחלוטין". חדד שאל כמה שאלות על הריענון, מי נכח, מה נשאל, איך נשאל. עובר לקורות חייו של העד.

רסנר: התמחיתי אצל דורי קלגסבלד (אומר לחדד) - היו לנו תיקים עם המשרד שלכם. עו"ד צווארון לבן. עבד גם כחוקר פרטי. היכרות של ההורים עם זאביק.

רסנר: "התרשמתי שלטאטא יש אינטרס כלכלי וגם פילנטרופי, וזה לא חייב לסתור אחד את השני. הקבוצה שלו עושה הרבה פעילות פילנטרופיה לעם, והוא גם איש עסקים מאוד חריף. ארנון אמר לי שהיא דיבר עם ראש הממשלה, זה היה חלק מהיומיום, אני לא יודע על שיחות ביניהם על המיזם ומה עלה בהן, אבל היו שיחות ביניהם". 

ראש הממשלה הפנה אותנו לאורי יוגב, שהוא יכול להיות נציג של הממשלה, לא יודע מה היה התפקיד שלו אז אבל רהמ אמר שהוא יוכל לעזור לנו בתחום של הממשלה עם הפרויקט".