בעקבות חשיפת מעריב: בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, הודיע היום (שלישי) כי ידון בסערת פרס ישראל, כאשר שופט העליון יוסף אלרון קבע כי דיון בעתירה שהוגשה יתקיים לא יאוחר מה-28 במרץ. 

פרטים חדשים בפרשת יואב קיש ופרס ישראל: המסמך שמסבך את השר | בן כספית

כזכור, לאחרונה חשף עיתונאי מעריב בן כספית לפני כשבועיים, כי לאחר הודעת שר החינוך יואב קיש שפרסי ישראל לא יחולקו השנה בקטגוריות שנקבעו מראש, יקבלו במקום שישה זוכים פרסים בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית".

למעשה, נודע לשר קיש כי היזם איל וולדמן זכה והיה גם מי שסיפר על ההחלטה לגורמים המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר מכן, קיש ביקש מחברי הוועדה לשקול שוב את ההחלטה. אחר כך ביקש מהם לבטל אותה. הוא גם הציע לבחור במקומו של וולדמן את פרופ' שולמית לבנברג, מממציאי הטכנולוגיה של בשר מתורבת. הוועדה דחתה את הבקשה על הסף. לבנברג צעירה, התחום שלה הוא יותר מדע נטו, ההמצאה שלה עוד לא הבשילה ועוד לא הניבה פירות משמעותיים.

איל וולדמן (צילום:  REUTERS/Ronen Zvulun)
איל וולדמן (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שפרסי ישראל מבוטלים בגלל אירוע חיצוני (או פנימי) כלשהו. החלטתו של השר קיש התקבלה בזעם רב בקהילת המדענים, החוקרים והאומנים בישראל, והם ביקשו ממנו לשקול אותה שוב. מדוע צריך לבטל זכיות של אנשים שהשיגו הישגים בתחומים כמו מדעי היהדות, הרוח והחברה, מדעי החיים והמדעים המדויקים.