בית המשפט השלום בירושלים לא קיבל את הסדר הטיעון וקבע היום (רביעי) כי ראש הממשלה אולמרט יירצה חודש נוסף בכלא. המשמעות היא שהוא יירצה חצי שנה נוספת, ביניהם חודש נוסף בפועל, והשאר, חמישה חודשים, יהיו בחופף למאסר שכבר נגזר עליו בהולילנד. 

גזר דינו בספיח האחרון לשלל הפרשות שבהן הואשם - עבירת השיבוש שבה הורשע, בגין מה שעלה מההקלטות שמסרה מנהלת לשכתו לשעבר שולה זקן, ניתן חמישה ימים בלבד לפני כניסתו לכלא. החלטת השופט התקבלה ברגע האחרון, והעיכוב במתן גזר הדין הבוקר סימן על הדרמה הצפויה.



בסך הכל, יירצה אולמרט 27 חודשי מאסר: 18 חודשים על פרשות הזרע והולילנד, שמונה חודשים בתיק טלנסקי, שממתין להכרעת העליון וחודש נוסף אותו קיבל היום.

על אולמרט נגזר גם קנס כספי בסך 50 אלף שקלים וארבעה חודשי מאסר על תנאי. השופט חן קבע כי: "מסגרת הענישה של שישה חודשי מאסר כפי שהוסכמה בין הצדדים, הינה ראויה, אך עם זאת, קבע השופט כי "חשיפתו המלאה של העונש עם עונש המאסר (בתיק הולילנד) הופכת את העונש שאותו מבקשים הצדדים מבית המשפט לגזור, לעונש המצוי עמוק מתחת לרף הענישה הראוי ואינו מתיישב עם עיקרון ההלימה".



בנושא הענישה החופפת, אמר השופט חן: "לפני בית המשפט לא הוצגה הנמקה משכנעת. מוכן אני משלל סיבות להקל הקלת מה בעונשו של הנאשם ואף האינטרס הציבורי מאפשר זאת בשלב הנוכחי. אך עדיין, מתקשה אני לקבל את הסדר הטיעון ולפיו אדם אשר חטא בשתי עברות שיבוש חמורות מאוד לא ירצה ולו תקופת מאסר קצרה בגין עבירותיו אלו. משמעותו האמיתית של ההסדר היא שהנאשם לא ירצה עונש מאסר כלל בגין עברות השיבוש ולזאת אין בידי להסכים". השופט ציין כי לטעמו היה ראוי לגזור על אולמרט מחצית מהעונש בחופף והיתר במצטבר, כלומר שלושה חודשי מאסר, אך הפסיקה מכוונת אותו לא להתרחק יתר על המידה מהסדר הטיעון. לסיום כתב השופט: "לא התעלמתי גם מהפגיעה האנושה אותה ספג הנאשם לאורך שבע השנים האחרונות במעמדו, כבודו, ממונו ובימים הקרובים אף בחירותו".


"אולמרט מאוכזב"

אלי זוהר, עורך דינו של אולמרט, אמר בעקבות ההחלטה: "לצערי הרב, הגם שלחוק העונשין יש אפשרות לחפיפה, זה לא יקרה כאן. הסיבה המרכזית לעסקה היתה שהעונש שהוא ירצה יהיה חופף. עד לפסק הדין היינו בטוחים שזה מה שזה יקרה. בנסיבות אלה צר לי על התוצאה הזאת ועל הקביעה של השופט. נבדוק אותה לגופה. אולמרט מאוכזב, היה סיכום שלא עמדו בו, כי הגענו לכאן עם הסיכום. הגם שהשופט הביע דעות מסוימות, היתה לנו התחושה שהוא יקבל את הסכם הטיעון. יהיה נדיר לחרוג מהסכמים שכאלה".

נציגת הפרקליטות, קרן בר מנחם, אמרה היום: "הפרקליטות ראתה בענישה הולמת לביצוע העבירה בה הורשע ואת הפסיקה הנוהגת במקרים דומים. ראינו חשיבות רבה ולקח אחריות משפטית על מעשיו. בית המשפט קבע כי היא ראויה והולמת. בעוד מספר ימים הוא ירצה עונש ממושך באחורי סורג ובריח, ואנחנו ראינו בכך ענישה הולמת".

כאמור, השופט אביטל חן לא קיבל את העונש שהוסכם בהסדר הטיעון שנחתם עם הפרקליטות, שלפיו יושת על אולמרט עונש של שישה חודשי מאסר, שירוצו בחופף לעונשו בתיק הולילנד. במסגרת הסדר הטיעון, הודה אולמרט בביצוע עבירה פלילית ונטל אחריות על מעשיו, לראשונה מאז הפך לחשוד.



כזכור, במסגרת הסדר הטיעון, הודה אולמרט בביצוע עבירה פלילית ונטל אחריות על מעשיו, לראשונה מאז הפך לחשוד. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, הביע השופט חן, שאינו מחויב לקבל את הסדר הטיעון, את מורת רוחו מכך שאולמרט ירצה עונש חופף, כך שבפועל, לא ישהה יום נוסף מאחורי סורג ובריח בגין עבירות השיבוש. "נטילת האחריות היא כדי להימנע ממאסר", אמר השופט. "אין כאן התנדבות גדולה". השופט יכול לבחור לקבל את ההסדר במלואו, או לגזור על אולמרט עונש מצטבר. כך או כך, את סוף השבוע הבא יבלה אולמרט בין כתלי בית הסוהר מעשיהו.



התובעת קרן בר מנחם אמרה בבית המשפט כי "בבואנו לחתום הסדר טיעון עם הנאשם, נלקח בחשבון לחומרה המעמד של הנאשם, שממנו מצופה לנהוג אחרת, לנהל משפט נקי והגון ובכך הנאשם כשל. לו הראיות היו נחשפות מוקדם יותר ייתכן שמערכת השיקולים הייתה אחרת".



"עוד לקחנו בחשבון", אמרה בר מנחם, "שכל הפגישות היו ביוזמתה של זקן. נתנו משקל ממשי לעובדה שהנאשם לקח לראשונה אחריות על מעשיו הפליליים אחרי כל כל הרבה שנים שהציבור ובית המשפט עוסק בזה. לכך מצטרף קלון של ממש לגבי המעשים. עוד לקחנו בחשבון שבחופף למאסר צורף גם מאסר על תנאי וקנס של 50 אלף שקל. נבקש מבית המשפט לכבד את ההסדר".