11 פרקליטים מפרקליטות המדינה מתכוונים לעתור היום (חמישי) לבג"ץ באופן דחוף, במטרה למנוע פרסום דו"ח העוסק ביחסים בין המדינה לבין המכון לרפואה משפטית באבו כביר. את הדו"ח כתבה השופטת בדימוס הילה גרסטל, נציבת התלונות על מערך התביעה, והוא עוסק בין היתר בפרשת ד"ר מאיה פורמן, שכתבה חוות דעת שנויה במחלוקת במשפטו של רומן זדורוב. 


בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין צבי אגמון, עינת שריקי וגיא אהרונסון, טוענים הפרקליטים כי הדו"ח "נעשה בחוסר סמכות ופוגע, שלא כדין, למצער, בשמם הטוב של העותרים, אם לא למעלה מכך". עוד נכתב כי "דוח ביקורת זה, אשר מכונה על ידי המשיבה דוח ביקורת מערכתית הינו, הלכה למעשה, דוח ביקורת פרטנית על פעילותם המקצועית של העותרים, הכולל התייחסות פרטנית להתנהלותם של פרקליטים ספציפיים בתיקים ספציפיים".
 
הפרקליטים מבקשים צו על תנאי שיאסור את פרסום הדו"ח. בנוסף הם מבקשים להשמיט מהדו"ח אזכורים פרטניים של מקרים, וכן הטלת חיסיון על שמות המבוקרים,  "שהם כולם פרקליטים בשירות המדינה, העושים לילות כימים בייצוג המדינה בערכאות השונות".  טיוטת הדו"ח הוגשה כבר למבוקרים לצורך תגובה, וצפויה להתפרסם בקרוב. הדו"ח יעסוק ביחסים בין התביעה לבין מכון אבו-כביר, שהוא המכון היחיד בארץ שעוסק ברפואה משפטית מטעם המדינה. 
 

העתירה מגוללת את היחסים העכורים בין הפרקליטות לבין נציבות הביקורת, שהגיעה לשיאה בהתנגחויות פומביות בינה לבין פרקליט המדינה, שי ניצן, והתייצבותו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה וינשטיין, לצדו של ניצן. לפני כחודש הציגה שרת המשפטים, איילת שקד, בפני הממשלה, את המתווה לחוק שיעגן את נציבות הביקורת.
 
על פי המתווה, בשנה הראשונה תחול תקופה בה תתקיים ביקורת פרטנית לצד ביקורת מערכתית בגוף הנציבות. בשנה השנייה, כפי שהמליצה הוועדה בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, הביקורת המערכתית תיושם במודל של ביקורת פנים והביקורת הפרטנית תישאר תחת נציבות הביקורת. בתום שנתיים שבהן ינוסו שני המודלים, יחליט שר המשפטים מהו המתווה הנכון.

זדורוב העובר לצינוק

מוקדם יותר החודש נודע כי בשירות בתי הסוהר החליטו להעביר את האסיר רומן זדורוב, שהורשע שלוש פעמים ברצח הנערה תאיר ראדה ז"ל ועדיין טוען לחפותו, לצינוק. על פי הדיווח בערוץ 2, הסיבה לכך היא ככל הנראה הראיון הבלעדי שערכו בחדשות 2 עם האסיר. אולגה זדורוב, רעייתו של המורשע ברצח, עדכנה את אחת מקבוצות התומכים של בעלה על הסנקציות שהטילו על רומן: "רומן בעלי שוב משלם מחיר על לא עוול בכפו. לפני יומיים הוא נזרק בבושת פנים לצינוק בעקבות פרסום הראיון המוקלט בחדשות ערוץ 2. לרומן אפילו לא נמסר נימוק לגבי השלכתו לצינוק, בניגוד למקובל, מה שמעיד על הזלזול הרב כלפיו. אני זו שאמורה לבשר לו שזה בעקבות הראיון".

"אני רוצה להבהיר שרומן ערך 'שיחה מוקדמת' עם כתב ערוץ 2 ולא עודכן שהוא מוקלט ושהשיחה היא בעצם הראיון עצמו. לאחר מכן מיהרו להחתים אותו על טופס בו נאסר עליו להתראיין. כאשר גלעד שלמור, כתב ערוץ 2, פנה לעורכי הדין של רומן הם אישרו לו לפרסם את השיחה המוקלטת. חשוב לציין שאני לא מאשימה את הכתב", אמרה אולגה. 
 

כמו כן הדגישה כי היא חושבת שהראיון היה חשוב וטוב שהתפרסם:"אני גאה בבעלי ושמחה על כך שהוא אמר את דבריו באופן חד וחלק והזכיר לציבור בישראל שהוא חף מפשע שהורשע במשפט שקר. אני מניחה שלאנשים מסוימים עם זרועות ארוכות לא היה נעים לשמוע את דבריו מהכלא והם נתנו הוראה להעניש אותו ולהשליך אותו לצינוק".

אולגה הביעה ביקורת על מערכת המשפט, וכתבה: "ייתכן שמערכת משפט שלמה חוששת מאסיר עולם עד כדי כך שהיא מתאמצת להשתיק אותו גם מהכלא? האם המקרה שפורסם לאחרונה על משפט חוזר לאדם שהורשע ברצח מלחיץ אותה? האם הפרקליטות החלה להבחין בסדקים על הקירות ומבינה שההתמוטטות קרובה מתמיד? רומן הוא קודם כל בן אדם, איש משפחה, בעל ואבא. הנפש שלו מתענה מספיק במשך יותר מתשע שנים, אני חשה שכעת מנסים לרמוס את כבודו . מה הצעד הבא? לאסור עליו לנשום? לשלוח לו חבל תלייה? לאלץ אותו לרשום מכתב התאבדות? רומן עדיין חי. הוא חזק. הם החלשים".