בית המשפט המחוזי בחיפה גזר הבוקר (רביעי) על עלאא זיוד (21), תושב אום אל פחם, 25 שנות מאסר בפועל לאחר שהורשע על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון בארבע עבירות של ניסיון לרצח והחזקת סכין שלא כדין ממניע גזעני במהלך הפיגוע שאירע לפני כשנה בצומת גן שמואל. בנוסף לעונש המאסר, חויב הנאשם בתשלום פיצויים לכל אחד מקרבנותיו בסכומים של 150 אלף שקלים, 80 אלף שקלים, 70 אלף שקלים ו-40 אלף שקלים. מכתב האישום שעל פיו נשפט, עולה כי על רקע עימותים הנוגעים להר הבית ומסגד אל אקצה, החליט הנאשם לבצע פיגועים נגד חיילים ואזרחים יהודים ולהביא למותם. 



בגזר הדין נכתב כי "העבירות בהן הורשע הנאשם, מחייבות ענישה מחמירה שיש בה להעביר מסר עונשי חד משמעי, נוקב ומרתיע, לפיו כל מי שנוטל חלק בעבירות אלה ימצא עצמו מאחורי סורג ובריח לתקופה ארוכה, וכי בעבירות המבוצעות על רקע אידיאולוגי-לאומני נדחים שיקולי הענישה האחרים מפני שיקולי ההרתעה". באשר לנסיבות ביצוע העבירות, צוין השימוש ברכב וההצטיידות בסכין, אשר דרשו מחשבה ותכנון מוקדם. כך גם, בחירת המקום המתאים ביותר לבצע את הפיגוע ולהביא לפגיעה במספר קורבנות רב ככל האפשר. 


הצטייד בסכין ויצא להרוג יהודים

הפיגוע אירע ב-11 באוקטובר בשנה שעברה. באותו היום, בשעות אחר הצהריים, הצטייד המחבל בסכין קפיצית אותה לקח מכספת בחדרו, ויצא מביתו ברכבו, נסע לחדרה והסתובב ברחובות העיר במשך כחצי שעה. לאחר מכן, יצא מהעיר חדרה ונסע לצומת גן שמואל. באותה העת, עמדו בתחנת האוטובוס בצומת החיילת א' ע' (21) והחייל נ' ב' (21). בנוסף, ישבה על הספסל שבתחנה קטינה. הנאשם הבחין כי בתחנה עומדים חיילים, והחליט לממש את תכניתו ולגרום למותם. לפיכך, הגביר את מהירות נסיעתו, סטה עם הרכב לעבר החיילים א' ונ', ודרס את א' אשר מעוצמת הפגיעה "עפה" אל תעלה הנמצאת מאחורי גדר ההפרדה. מיד לאחר מכן, דרס המחבל את החייל , תוך "שהעיפו" אל התעלה.



זירת הפיגוע בצומת גן שמואל. צילום ארכיון: אסף ברזינגר, תיעוד מבצעי מד"א



בשלב זה, נעצר המחבל עם רכבו עשרות מטרים מהתחנה ובכוונה להמשיך לממש את תכניתו, ירד מהרכב, הביט לעבר התחנה והבחין בקטינה, ניגש אל הדלת שליד מושב הנהג, הוציא את הסכין וחזר אל התחנה. הוא התקרב אליה והחל דוקר אותה בכל חלקי גופה בכוונה לגרום למותה. היא הצליחה להיחלץ ונמלטה. כתוצאה ממעשיו של זיוד נגרמו לקורבנותיו חבלות חמורות עת ניסה לגרום למותם. בגזר הדין ציינו השופטים כי המדובר בעבירות שלהן חומרה קיצונית, במהותן ובנסיבות ביצוען.



בגזר הדין נכתב כי "לאחרונה אזרחים רבים נאלצים להתמודד עם פיגועי טרור על-רקע לאומני, אשר חלקם אף מבוצעים על-ידי מפגע בודד, ובין השאר פיגועי דריסה, שמטרתם להביא לפציעה ולהרג של רבים. משכך, ולנוכח חומרת העבירות ונסיבות ביצוען, יש ליתן דגש ובכורה בענישתו של הנאשם לשיקולי הגמול, ההגנה על ביטחון הציבור והרתעת עבריינים פוטנציאליים.