בית משפט השלום בירושלים הרשיע היום (רביעי) את טאימורז ליאונדזדה, ששימש כמנהל התפעול בחברת עיצוב במה בע"מ ואת אלעד לביא, ששימש כסמנכ"ל בגרימת מותה של סגן הילה בצלאלי ז"ל באסון בהר הרצל בו קרס גוף התאורה בעת החזרות לטקס הדלקת המשואות. השניים נשלחו לרצות שישה ושבעה חודשי מאסר בפועל בהתאמה. דורון לביא, מנכ"ל החברה, לא נכלל בסופו של דבר בכתב האישום. סיגלית בצלאלי, אמה של הילה בצלאלי אמרה בבית המשפט: "החיים נהרסו. החיים נגמרו. עובדים, צוחקים, אבל החיים נהרסו", אמרה בכאב.



כשעלתה לדוכן בשלב הטיעונים לעונש בנודע לחברת הבמות עצמה, אמרה למה לטענתה כן להרשיע את החברה: "לא יעלה על הדעת שאנו איבדנו את היקר לנו מכל וחברה האחראית למותה של בתנו לכאורה תמשיך לתפקד כאילו דבר לא קרה. זה לא טקס של צופים אלא אירוע ממלכתי שבו חברה נשכרה כדי להציב תפאורה ותאורה וכשלה בתפקידה. הבת שלי הייתה בין הבודדות שזכו להשתתף בטקס הזה. אני הרגשתי גאווה עצומה ובאחת קטפו לנו אותה. המשפחה כולה נהרסה והאבדן הוא עצום. יש אחריות לחברה והיא לא יכולה להמשיך להתנהל ולתת שירותים בהם היא כשלה". 



סיגלית אף פנתה אל החברה שבגינה קרה האסון והוסיפה כי רוצה שיעזרו לה להנציח את זכר בתה: "אני רוצה שחברת עיצוב במה תעשה משהו עבור הילה. תבנו משהו עבורה. בניין או בית לנערות במצוקה". ירון בצלאלי, אביה של הילה ז"ל, קבלן במקצועו אמר: "חברה צריכה להתנהל נכון. לא יכול להיות שמהנדס יהיה אחראי על עצמו". בנוסף, במסגרת כתב האישום אורן ורשבצקי מהנדס המבנים שייעץ לחברה ויצחק צוקר יועץ הבטיחות התיק בעניינם ממשיך להתנהל והם לא כלולים בהסדר הטיעון עם הפרקליטות.



בעלה, אביה של הילה, ירון, עלה לדוכן וטען כי יש חובת אחריות על החברה ועל המפעילים שלה, לא רק על מנהליה. הוא ביקש גם הוא להרשיע גם את החברה ולעצור אותה כיוון שגרמה להרס משפחה.



סיגלית בצלאלי בבית המשפט. צילום: יונתן סינגל, פלאש 90
סיגלית בצלאלי בבית המשפט. צילום: יונתן סינגל, פלאש 90



בכתב האישום נכתב כי "ליאונדזה נתן הוראות לצוות שהיה אחראי על הקמת המבנה ונטל חלק פעיל בהקמת המבנה, וזאת לכל אורך שלבי הקמתו. בין היתר, הציב באמצעות מלגזה את ה"בטונדות", אשר שימשו לעיגון המבנה וייצובו על-פי שיקול דעתו וללא הנחיות הנדסיות". כמו כן, על אלעד לביא נכתב כי "שימש בעת הרלוונטית כסמנכ"ל התפעול בחברת עיצוב במה ואחראי על תכנון והקמת המבנה ופירוקו. כמו כן, היה אחראי על המחסן ואחסנת הציוד ששימש את החברה לצורך פעילותה השוטפת ובין היתר לצורך הקמת המבנה".



זירת האסון בהר הרצל. צילום: פלאש 90
זירת האסון בהר הרצל. צילום: פלאש 90



"יציבות ובטיחות המבנה לא אושרו כראוי"



אורן ורשבסקי ששימש כהנדס המבנים, מואשם שחתם במסמכי המכרז כי הוא מהנדס הקונסטרוקציה של המבנה. בכתב האישום נטען ש"כמהנדס קונסטרוקציה היה על הנאשם לתכנן את המבנה ואת הקמתו, לרבות עריכת חישובים הנדסיים שונים, ללוות את הקמת המבנה ולהבטיח שהוא נבנה על-פי התוכנית ההנדסית, וכן להבטיח את יציבות המבנה ובטיחותו. כמו כן היה על ורשבסקי לאשר את יציבותו של המבנה ובטיחותו בסיום הקמתו".



יצחק צוקר, שעבד כיועץ הבטיחות לחברה התחייב להכין תיק ותכניות בטיחות ללוות את תהליך הקמת הקונסטרוקציות לטקס, בהן גם את הקונסטרוקציה של המבנה, לבצע בדיקה סופית למתקנים הזמניים ולבטיחותם, להעסיק מהנדס קונסטרוקציה מטעמו ולקבל ממנו אישור לבטיחות הקונסטרוקציות המוקמות לצורך הטקס, לרבות הקונסטרוקציה של המבנה. 



חתם על הנדסת המבנה. אורן ורשבסקי. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
חתם על הנדסת המבנה. אורן ורשבסקי. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



צוקר שכר את שירותיו של ורשבצקי ביודעו שהוא משמש כמהנדס קונסטרוקציה מטעם החברה ובמסגרת והיה עליו לערוך בדיקה סופית לבטיחות ויציבות המבנה ולאשר כי הוא יציב ובטוח. כמו כן, חתם צוקר על תכנית הבטיחות שערך כמהנדס האירוע.



סגן הילה בצלאלי ז"ל (21) נהרגה במהלך החזרות לטקס המשואות המרכזי בהר הרצל בשנת 2012. היא השתתפה כדגלנית מחיל הרפואה ועמה נפצעו שבעה חיילים, לאחר שהתמוטט גשר התאורה שהקיף את הרחבה. הוריה של בצלאלי הדליקו באותה שנה את המשואה לזכרה יחד עם יושב ראש הכנסת דאז ראובן (רובי) ריבלין.