אנשי ציבור רבים וארגוני נשים מביעים ביקורת ומגנים את ההחלטה של ועדת השחרורים היום (ראשון) לקבל את בקשת השחרור המוקדם של הנשיא לשעבר משה קצב. אודליה כרמון, אחת המתלוננת נגד קצב שעבדה תחתיו במשרד התחבורה, מסרה כי "ועדת השחרורים קיבלה החלטה אומללה המבהירה לנשות ישראל כי אנו בסדום, ואין גבול לביזיון".



לדבריה של כרמון, "שחרורו המוקדם של האנס המורשע, המסרב להכיר בחטאו, ביום בו קצין צבא מהולל, רב באולפנה, ראש עיר ויושב ועדת חוקה, חוק ומשפט מואשמים באלימות מינית, מעידה על השפל הערכי והמוסרי של החברה בה אנחנו חיים".



תגובות המערכת הפוליטית לא איחרו להגיע, ורבים הביעו התנגדות להחלטה. בין המתנגדים, חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד). לדבריה, "זהו יום קשה עם מסר קשה לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. בצד התחושות הקשות, חשוב לזכור ולהזכיר כי אנחנו בעיצומה של תקופה של תיקון עמוק ויסודי, בה החברה מוקיעה מתוכה תופעות של הטרדות ופגיעות מיניות יותר מבכל תקופה אחרת. המסר הזה חייב להיטמע ולהמשיך ולעבור בעקביות ובנחרצות, כך שידעו כולם, בכל שדרות הפיקוד, ההנהגה, התעסוקה והחברה בכלל - הזמנים השתנו, ולעולם לא נאפשר לחזור לאחור".



משה קצב יוצא לחופשה במהלך מאסרו. צילום ארכיון: פלאש 90



"כניעה למניפולציות על חשבון הקורבנות"



ח״כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), הביעה תרעומת על ההחלטה ואמרה כי "‏קצב חייב להשמיע בפני הנשים שאנס ובפני הציבור את דברי החרטה שלפי השמועה השמיע בוועדה". חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) התייחסה לקיצור העונש ואמרה כי "לא יתכן שאדם שכיהן בתפקיד המכובד ביותר בישראל ואמור היה להוות דוגמא לכלל אזרחיה לא יסיים לרצות את עונשו בגין עבירות חמורות כל כך". ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) הביע גם כן גינוי ואמר: "קצב משתחרר. בושה".



ח"כיות מרצ, היו"ר זהבה גלאון, מיכל רוזין ותמר זנדברג, ציינו כי מדובר ב"החלטה פחדנית של ועדת השחרורים, שנכנעה למניפולציות של קצב ושל מקורביו, על חשבון הקורבנות". לדבריהן, "ועדת השחרורים התעלמה מהאינטרס הציבורי ושידרה שדר מסוכן שאפשר לפגוע בנשים ולצאת מזה בזול, במיוחד אם אתה מקושר".



עוד הוסיפו כי "האמירה של קצב ש'ייתכן וטעיתי כשלא הבחנתי שנפגעו', היא אמירה רפה וקלושה ועצוב שאמירה כזו נתפסת כהתקדמות של מי שממשיך לכפור בעבירות המין הקשות שהורשע בהן, של מי שמקורביו ניהלו - ועדיין מנהלים - מסע שיסוי אלים נגד הנשים שנפלו קורבן לפשעיו. שום דבר לא יקצר את 'עונשן' של הנשים האלה, אף ועדה לא תחון אותן, ולהן המדינה לא תסדר תכנית שיקום ייחודית שתפורה למידותיהן".



הפגנה נגד שחרור מוקדם של משה קצב. צילום ארכיון: תומר נויברג, פלאש 90



גילה אשרת, יו"ר ויצ"ו ישראל, גינתה גם היא את ההחלטה ואמרה כי זהו "יום שחור לנשים בישראל". לדבריה, "מדובר בחלק מהנורמות המוסריות המעוותות של מנהיגי ציבור בחברה הישראלית שפשטו את הרגל". כמו כן היא ציינה הנימוק לשחרור הינו "שביב הכרה בצער שהסב לנשים, תוך עיוורון מערכתי לכך שבפועל לא לקח אחריות בפה מלא ולא התנצל בפני הנשים בהן פגע. ניכוי בעונשו הוא בלתי נסבל כלפי מאות אלפי קרבנות תקיפה מינית אשר סובלות כל חייהן מבלי שמנוכה מהן שליש או אפילו שעה מהסבל המלווה אותן מרגע האונס."



מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, אמרה היום כי שחרור קצב הינו "סטירת לחי מצלצלת לכל נפגעות ונפגעי האלימות המינית בארץ". לדבריה, "זו החלטה מכעיסה ומקוממת, מצערת העובדה שוועדת השחרורים השתכנעה כי מספר פגישות עם עובדת סוציאלית מספיקות כדי לשקם עבריין מין סדרתי שטרם הביע חרטה על מעשיו. לפני פחות משנה טענה הרשות כי לא ניתן לשקם את קצב, ופתאום היא מתהפכת ומחליטה לשחררו ללא כל סיבה נראית לעין, ומאפשרת לו תוכנית שיקום תמוהה שנתפרה למידותיו ושאין בה ממש."



מארגון נעמת נמסר בתגובה כי "התקופה האחרונה הייתה קשה מבחינת ציבור הנשים. המסר שעובר הינו שדמן של נשים הותר. אין חלקה טובה אחת שנקייה מהטרדות ומתקיפות. נשים בהחלט אינן מרגישות בטוחות - לא במועדונים, לא בצה"ל, לא בכנסת ולא בשום מקום אחר. המסר של מערכת אכיפת החוק סלחני מדי והנשים חשות שכבודן נרמס ודמן מותר. בעניין קצב, נעמת קוראת לפרקליטות לערער על ההחלטה". 



"קצב בכה למשמע ההחלטה"



כאמור, ועדת השחרורים שליד בתי הסוהר קיבלה היום את בקשתו של הנשיא לשעבר משה קצב לשחרור מוקדם. המשמעות של ההחלטה היא כי בתום חמש שנות מאסר, ולאחר שנגזרו עליו שבע שנים בכלא בגין שני מעשי אונס ועבירות מין נוספות, ייצא הנשיא לשעבר לחופשי וישוב לביתו שבקרית מלאכי. בהחלטה של ועדת השחרורים נכתב כי "האסיר עבר שינוי משמעותי, נוכח דבריו שהביע בדיון הנוכחי, בשונה מהדברים אותם אמר בדיונים הקודמים. חברי הוועדה התרשמו מכנות התשובות שלו".



לאור בקשת הפרקליטות, הוטל עיכוב ביצוע על ההחלטה. המשמעות היא שהפרקליטות תשקול ברצינות רבה הגשת עתירה לבית המשפט המחוזי בה יבקשו לבטל את החלטת ועדת השחרורים ולמנוע את שחרור קצב. ייתכן גם מצב בו הפרקליטות, לאחר בחינת פרוטוקול הוועדה ונימוקי חבריה, יחליטו שלא להגיש את העתירה האמורה וקצב ישוחרר. "אפשרות כזאת היא קיימת - אך היא זניחה", אומרים למעריב-אונליין גורמים המעורים בפרטים. 



עורך דינו של קצב, ציון אמיר, מסר לאחר ההחלטה: "זה יום מרגש מאוד למשה קצב וגם לי, המסע הארוך הגיע לסיומו בהחלטה מנומקת של ועדת השחרורים. אני שמח על כך, שמח שהמסע הזה הסתיים". עוד הוסיף על תגובתו של האסיר המורשע להודעה: "הוא פרץ בבכי. החוק לא משאיר שיקול דעת לוועדה, ברגע שמבקשים עיכוב ביצוע הם מחויבים להיעתר לזה. ההחלטה מנומקת כל כך, שהמדינה לא תערער על כך לדעתי". פרקליטתו של קצב, עו"ד שני אילוז, הוסיפה: "זה יום חשוב בהחלט שלא מגיע ברגע אחד. אני מקווה שהפרקליטות לא תערער ומר קצב ישוב לביתו תוך כמה ימים. מר קצב פרץ בבכי למשמע ההחלטה, זו פריקת עול של כל כך הרבה שנים, היה מאוד מרגש ולא מעט נוכחים הזילו דמעה".