בצל המשך פעולות החקירה שעוסקות בפרשות ראש הממשלה, בנימן נתניהו, בג"ץ ידון מחר בחמש עתירות של אזרחים, גופים וחברי כנסת הנוגעות לחקירות הפליליות שבהן נקשר שמו של רה"מ. הרכב של שלושה שופטים, אליקים רובינשטיין, עוזי פוגלמן וענת ברון, ידונו במאוחד בעתירותיהם של התנועה לאיכות השלטון חבר הכנסת אראל מרגלית והפעיל החברתי אלדד יניב. שני האחרונים צירפו לעתירתם כ-19 אלף חתימות של אזרחים, הקוראים לבית המשפט העליון להורות ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה גם בפרשת כלי השיט – המכונה פרשה 3000.



כזכור, לפני תשעה ימים הודיע פרקליט המדינה, שי ניצן, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להורות על מעבר מבדיקה לחקירה בפרשה. זאת לאחר שבמשטרה עלה חשד סביר נגד חלק מהמעורבים בפרשה לביצוע עבירות מתחום השחיתות הציבורית. בצעד חריג ציין ניצן בהודעתו כי "על פי ממצאי הבדיקה עד כה, ראש הממשלה איננו בין החשודים בפרשה".



מנדלבליט ונתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
מנדלבליט ונתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



ההודעה הצטרפה לבדיקות שהפכו לחקירות גם בפרשות 1000 ו-2000, שם עדיין מוגדר נתניהו כחשוד. הצעד הזה ייתר את החלקים בעתירות שהוגשו לבג"ץ וקראו להפוך את הבדיקות לחקירות. אך העותרים יבקשו מבית המשפט להורות ליועץ לפרט גם את הודעתו מה-2 בינואר, לפיה נתניהו נחקר באזהרה כחשוד בפרשות אלה, אך בעניינים אחרים ששמו נקשר בהם, אין עילה לחקירה.



מנגד, תטען המדינה, באמצעות הפרקליטות, כי העתירות הן חלק מהקמפיין התקשורתי שמנהלים העותרים במטרה להפעיל לחץ על רשויות אכיפת החוק לקבל החלטות. עוד תטען המדינה כי מאז הוגשו העתירות, חלו התפתחויות אשר שינו את המצב העובדתי, ובפרט המעבר משלב הבדיקה לפתיחה בחקירות פליליות בשלוש הפרשות, וכי החקירה טרם הסתיימה.