נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין החליט היום (ראשון) להקל בעונשו של יונתן היילו, שהרג את האדם שאנס, התעלל וסחט אותו, ולהמיר חלק ממאסרו בפועל למאסר על תנאי, כך שיוכל לעמוד בפני ועדת השחרורים בתקופה הקרובה. בהחלטתו של נשיא המדינה לפני כשנה, נמסר ליונתן היילו כי במידה ותוגש על ידו בקשת חנינה נוספת בחלוף פרק זמן משמעותי, יהיה מקום לשקול שוב את הבקשה, תוך התחשבות בתהליך השיקום שעבר במהלך תקופת המאסר.



ואכן כך קרה. בהודעה מטעם נשיא המדינה נכתב היום כי "נוכח תהליך השיקום המשמעותי שעבר היילו בשנה האחרונה, לאור מצבו הרפואי יוצא הדופן, ובהתחשב בנסיבותיו הקשות והמיוחדות, כמי שהיה קרבן למעשים קשים טרם ביצוע המעשה על ידו, החליט נשיא המדינה לאמץ את המלצת שרת המשפטים ולהמיר חלק מעונש המאסר בפועל שהוטל על היילו בעונש של מאסר על תנאי, כך שעונש המאסר בפועל יעמוד על עשר שנים ושמונה חודשים".



כזכור, יונתן היילו נשפט לאחר שהרג את האדם שאנס, התעלל וסחט אותו. היילו נידון ל-20 שנות מאסר, והוא כלוא מאז שהסגיר את עצמו בשנת 2010. במאי 2016 קיבל בית המשפט החלטה דרמטית וקבע כי ימיר את האישום של היילו מעבירה של רצח לעבירת הריגה. כמו כן הוחלט כי עונשו יופחת מ-20 שנות מאסר ל-12 בלבד, ובהן תהיה כלולה תקופת מאסרו עד כה.



יעמוד בקרוב בפני ועדת השחרורים. יונתן היילו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



דחיית בקשת החנינה


בדצמבר אשתקד דחה כאמור הנשיא את בקשת החנינה של היילו. אז נכתב בהחלטתו כי "מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט וכי עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה עמדו בפני בית המשפט העליון ונלקחו בחשבון על ידו, כשהחליט בזמנו להמיר את סעיף ההרשעה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של היילו".



עוד נכתב אז כי "לפיכך, עם כל הצער והכאב על נסיבותיו הקשות של מר היילו, שהיה גם קרבן למעשים קשים, לא נמצאה בשלב זה, הצדקה למתן חנינה".  בעקבות ההחלטה התאגדו 65 ח"כים וקראו לנשיא לחזור בו מהחלטתו. יזם המכתב, ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר אז: "אנחנו מכבדים את החלטת הנשיא, אבל בלב כבד. יונתן שילם מחיר כבד הן כקורבן והן כמבצע העבירה, וכמו שפסק בית המשפט, ישנם מקרים אנושיים שאפילו החוק צר מלהכיל".

עו"ד אלון אייזנברג, סנגורו של יונתן היילו שמח לשמע החלטת הנשיא, ואמר כי "הפרקליטות נלחמה לגזור עליו מאסר עולם ולא האמינה לו שהוא עבר התעללות מינית, לאחר מסע משפטי וניצחון אדיר וצודק הוא ירצה רק שש שנים, ברוח השחרור לאחר חמש שנות מאבק ברור שיונתן היילו הוא ההוכחה שאפשר להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי".