נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע את דעתו על ההפגנות נגד השחיתות השלטונית ואמר כי אין תחליף לכיכר העיר אך לאחר מכן הסביר כי לא קרא לאזרחים לצאת להפגנות. דרור רפאל וספי עובדיה שוחחו הבוקר (רביעי) בתוכניתם ב-103FM עם מארגן ההפגנות ברוטשילד אלדד יניב והפובליציסט בני ציפר, שדנו בשאלה האם מדברי הנשיא משתמע שהוא נותן רוח גבית להפגנות?





אלדד יניב: "אנחנו אומרים לרובי לא לפחד כלל, הבנו בדיוק מה שהוא אמר ולמה התכוון. הוא ציין גם את הפגנות 2011 וגם את ההפגנה של יועז הנדל". מנגד, בני ציפר הסביר מה גרם לנשיא המדינה לומר את הדברים: "יש חיידק כזה, שהשד של השמאל נכנס באנשים והופך להם את תחושת המציאות. היה לי את זה פעם ונרפאתי מזה. השד הזה נכנס בנשיא, ומשהו 'היטרלל' לו בראש, והוא מאמין שאם הוא יהיה נורא נחמד לשמאל ונתניהו ייפול הוא יהפוך לדמות שכולם יעלו על נס ויכתירו אותו אבל זה לא יקרה".



לשאלתו של ספי עובדיה האם אי אפשר להתנגד לנתניהו ולא להיות שמאלני ענה ציפר: "לא במקרה שלנו בישראל. לבוגי יעלון יועז הנדל יש אינטרס אישי - נקמנות אישית נגד נתניהו. הם הפכו בעיניי לאנשים לא אמינים. אני מרחם על אנשים כמו ריבלין כמו שאני מרחם על אלדד יניב. השמאל הוא הדבר הכי בוגדני שיש. ברגע שהוא יעלה לשלטון הוא ייפטר מאלדד יניב ואחר כך מראובן ריבלין".



אלדד יניב הגיב לדברי ציפר: "המדינה מחולקת לביביסטים וכל השאר. זה כבר לא שמאל וימין, כך הם מסמנים את זה. דעותיי ידועות, אני לא מתחפש והולך זקוף. האם כל מי שהולך להפגנות ברוטשילד חושב כמוני? לא".


בני ציפר. צילום: יח"צ
בני ציפר. צילום: יח"צ


"ההפגנות מחזקות את ביבי, הן לא דבר רע", טען ציפר, "זה מראה כמה הדמוקרטיה חיה ובועטת. כל תחזיות השמאל שיש פה דיקטטורה לא נכונות".

בשלב זה הפנה יניב שאלה לציפר: "כשראית את קבלת הפנים לדוד ביטן האם הרגשת אותו דבר, גם היית רוקד על השולחן?"

ציפר ענה: "זה משדר את אותו ערך הרעות, כמו באותו שיר מפורסם של חיים גורי". 

"זה נכתב על רגעי קרב כשחיילים נהרגים" קטע אותו אלדד, "ולא כשמישהו שעבדת איתו נחשד בקבלת שוחד. תלך לבקר אותו בכלא, לא בכנסת. השמאל עשה טעות חמורה בעבר כשהוא איתרג מושחתים".

אלדד יניב. צילום: פלאש 90
אלדד יניב. צילום: פלאש 90


בני ציפר: "ברגע שהשמאל הפסיק לאהוב בני אדם והתחיל לאהוב רעיונות, הוא הפסיד. הימין נבדל מהשמאל בכך שהוא סולידרי עם אנשיו גם ברגעי משבר".

לשאלתו של ספי עובדיה, האם נעשות פעולות נגד שלטים כמו הגיליוטינה, שלא רצוי שיונפו, גם כאן הדעות היו חלוקות. אלדד יניב הסביר כי יש הרבה מה לעשות. "יש לומר שזה אידיוטי, כל אדם שרואה את זה צריך להוריד את השלט בכוח".

ובני ציפר שאל בתגובה: "אז איפה פה הדמוקרטיה? הבעיה בהפגנות האלו שנכנסים לתוכה חולירות כי היא בנויה מחולירות"

יניב ענה: "גם בכיכר ציון היו חולירות". 

עריכה: ברק קיסר