שנתיים ושבוע חלפו מאז הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא שוקל להעמיד לדין את שופט בית המשפט השלום בחיפה ד"ר זאיד פלאח, בכפוף לשימוע. ואולם למרות פרק הזמן הארוך באופן נדיר, טרם התקבלה כל החלטה בעניינו של השופט, והוא יושב בדין אזרחי ואף פלילי בעוד עננה פלילית מרחפת מעל ראשו.
 
פלאח, על פי הודעת היועץ מנדלבליט מ־29 במאי 2017, חשוד בביצוע עבירות בנייה ללא היתר ושימוש ללא היתר. מדובר בעבירות שבוצעו, לכאורה, במבנה תעשייתי בעכו, שחלקים ממנו בבעלות השופט פלאח ורעייתו.
 
"השופט הוזמן להשמיע את טענותיו בהליך שימוע שיתקיים בפני היועץ המשפטי לממשלה, ככל שיחפוץ בכך", נאמר בהודעה,  וכן "רעייתו של השופט קיבלה מכתב שימוע וזומנה להשמיע טענותיה בהליך שימוע שיתקיים בפני מנהלת מחלקה בפרקליטות המדינה ככל שתחפוץ בכך".
 

כאמור, שנתיים תמימות חלפו מאז אותה הודעה והחלטה בעניינו טרם נראית באופק. מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "לאחר עריכת שימוע בכתב הנושא בבחינה, וטרם התקבלה החלטה". אלא שלטענת גורם בהנהלת בתי המשפט, כלל לא נערך שימוע לשופט פלאח, לא בעל פה ואף לא בכתב. 
 
לדברי הגורם, לפני כשנתיים השיב השופט פלאח בכתב על טענות הפרקליטות, אך מאז לא התבצעה כל פעולה נוספת, למיטב ידיעתו. במשרד המשפטים בחרו שלא להסביר מה הסיבה לעיכוב הקיצוני בהחלטה על העמדת השופט לדין. משמעותה המיידית של ההחלטה להעמיד את פלאח לדין היא השעייתו מכס השיפוט עד לסיום ההליכים הפליליים נגדו.
 
ייתכן כי עובדה זו, וגם העובדה כי בכל 71 שנות קיומה של מדינת ישראל הועמד לדין שופט מכהן אחד בלבד, גרמו לפרקליטות וליועמ"ש לנהוג במשנה זהירות ובאיטיות כפולה ומכופלת. זאת כיוון שקשה למצוא סיבה הגיונית אחרת לשיהוי כה גדול בהחלטה אם להעמיד שופט לדין על עבירות שאינן מורכבות ומסובכות כלל ועיקר, ובמיוחד לאור העובדה כי השופט או מי מטעמו לא ערמו קשיים שיש בהם כדי לגרום לדחיית ההחלטה ולעינוי הדין הנלווה אליה.