נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ענתה היום (רביעי) בנאום באירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עוה״ד מחוז צפון למתקפה של שר המשפטים, אמיר אוחנה, על הפרקליטות: "ימים כאלה, שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו, מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמדו. ובאומרי "כולנו" אני מכוונת לא רק אל הרשות השופטת ואל הגורמים הנוספים המופקדים על אכיפת החוק, אלא גם אל לשכת עורכי הדין אשר בעיניי ממלאת תפקיד חשוב בהקשר זה".

חיות הוסיפה ואמרה כי "שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה, ככל שהוא אינו מבוסס על אמות המידה הרלוונטיות היחידות למינוי שופטים, שהם בחירת המועמדים המקצועיים והראויים ביותר, טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום סדר יום פוליטי או אינטרסים בלתי עניינים אחרים על חשבון שיקולים מקצועיים".
נשיאת בית המשפט העליון חתמה את דבריה בכך שאמרה כי "פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, לפגוע באמון שהציבור רוכש לרשות השופטת ולא פחות מזה, היא עלולה לפגוע במעמדם של עורכי הדין ושל הלשכה כגוף המקצועי המאגד והמייצג אותם".

אוחנה, אתמול. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


כזכור, אוחנה תקף אתמול בחריפות רבה את הפרקליטות על רקע חקירות ראש הממשלה והחרמת מכשירי הטלפון של מקורביו החשודים בהטרדת עד המדינה שלמה פילבר (ראו ידיעה נפרדת). אוחנה כינה את אנשי הפרקליטות: "כת קטנה הנתמכת על ידי כתבי חצר".  במסיבת העיתונאים שערך טען שר המשפטים: "יש פרקליטות בתוך הפרקליטות". הוא חזר על ביטוי קשה זה מספר פעמים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן מיהרו להגיב על המתקפה, ובהודעה שפורסמה מטעמם נאמר: "איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה".
 
אוחנה הביע ביקורת על המכרז שנטען כי נתפר עבור עו"ד ליאת בן ארי לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה. בן ארי ידועה בגישתה התקיפה בכל הקשור לתיקי ראש הממשלה. אוחנה גם מתח ביקורת על ההדלפות לאמצעי התקשורת מחקירות נתניהו, שלטענתו מקורן בפרקליטות. "קהילה של עיתונאי חצר או פרשנים מציגה את הטענות ככפירה בשלטון בחוק", האשים השר. "קריירות פוליטיות וציבוריות חוסלו בזו אחר זו, והציבור משוכנע שמדובר בניקוי אורוות. איש לא העז לחשוף את הסימביוזה המסוכנת. כך פעלה השיטה וחוסלו קריירות - סגירת התיקים או הזיכוי תמיד הגיעו מאוחר מדי. אמון הציבור נפגע קשות. יש התנהלות עבריינית שלא מטופלת, יש שחיתות מוסדית. התנהלות המערכת בתיקי נתניהו לא הגיונית".
 
אוחנה אף טען כי ביקש לערוך בדיקות פוליגרף בנושא ההדלפות בפרקליטות אך סורב. "בעוד רוב הפרקליטים מקיימים שימוע בנפש חפצה, הפרקליטות שבתוך הפרקליטות נמצאת בחופשה במהלך השימוע, ועל פי הדלפות כבר גיבשה דעתה בטרם קראה והשיבה לחומרים הרבים, ואין זה משנה מה היו הדברים שנאמרו בשימוע".