משפחותיהם של עשרת תלמידי מכינת בני ציון שנספו למוות באסון נחל צפית ב-2018, הגישו הבוקר (שני) תביעה אזרחית בסך עשרות מיליוני שקלים נגד המכינה ונגד משרדי החינוך והביטחון.

התובעים פונים לבית המשפט בבקשה לחייב את הנתבעים בתשלום פיצויים משמעותיים, בשיעור של עשרות מיליונים, על פי הדין וההלכה הפסוקה וכן לחייבם בפיצויים עונשיים, תוך מתן משקל מיוחד לכך שמדובר באסון שאינו גזירת גורל, אלא תוצאה ישירה של התנהלותם המבישה והמקוממת, לדבריהם, של הנתבעים, בנסיבות שאין להעלות על הדעת שאדם או גוף אחר, במקומם, היה נוהג באופן שבו הם נהגו.

עו"ד אפרת רייטן, המייצגת את התובעים, אמרה: "מדובר באחד האסונות הקשים והכבדים שזעזעו את המדינה אשר מגלם שורה בלתי נתפסת של מחדלים ורשלנות פושעת של הנתבעים והביא למותם של 10 ילדים נהדרים, יפים ואהובים ולפציעתם בגוף ובנפש של צעירים נוספים. אסון זה לא היה 'גזרת גורל'  אלא שצריך וניתן היה למנוע אות אילו הנתבעים היו פועלים על פי חובותיהם ועל פי מידת האחריות והזהירות המוטלת עליהם והמצופה מהם.

"התובעים דורשים מהנתבעים, לרבות ממשרדי הממשלה, שמנסים להסתתר מאחורי פרשנות משפטית לוקה ומבישה של החוק, לקחת אחריות על מחדליהם ולזכור שהורי הילדים הפקידו את היקר להם מכל בידיהם תוך הסתמכות על כך שמדובר בגופים ערכיים אשר יעשו המירב והמיטב לשמור על בטוחנם האישי. את הילדים תביעות הפיצויים לא יחזירו לעולם ולא ישיבו להוריהם את חייהם כפי שהיו. אולם מצופה מהנתבעים שלכל הפחות ייקחו על עצמם את האחריות ויחסכו מהמשפחות את עוגמת הנפש העצומה הכרוכה בניהול הליך משפטי".

מכינת בני ציון בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
מכינת בני ציון בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

אתי בללי, אמה של גלי בללי ז"ל, שהחליטה להשתתף בתביעה, אמרה כי "אף אחת מהמשפחות לא חשבה שתמצא את עצמה בעשירית או במאית מהדברים איתם אנחנו מתמודדים מאז האסון. מלבד האובדן והכאב עצמו יצאנו למאבק שהיה לנו ברור שיהיה ציבורי. החלק הזה של התביעה האזרחית הוא שולי. כמה שעשרות מיליונים נשמע מצלצל, המאבק שלנו הוא בראש ובראשונה ציבורי. פתחנו במסיבת עיתונאים ובעשרות פגישות ופניות לכל מי שחשבנו שיוכל לסייע בנושא של בחינה לגבי מה שהביא לאסון הזה – התנהלות שערורייתית שנובעת מיהירות ומהלך רוח שככל הנראה לא אקסקלוסיבי רק לאשמים הישירים עצמם, שעומדים גם לדין פלילי, אבל מאחוריהם עמדה מערכת שלמה שכוללת שני משרדי ממשלה שאחראים למכינות קדם צבאיות. לדאבוננו אף אחד מהנאשמים לא לקח אחריות. 

"יש סכנות בצורה בה מכינות מתנהלות" המשיכה בללי והוסיפה כי "אם לא יעשה מעשה עמוק ושורשי, לפחות באחריות ובמהות של המכינות - אסון כזה יכול לקרות שוב. ועדת הבדיקה לא תחזיר לנו את הילדים או תפחית מהכאב שלנו אבל צריך לעשות כל מה שצריך כדי שיתייחסו להאשמות הלגיטימית שלנו. כששלחתי את גלי למכינה לא דמיינתי שאהיה חלק מתביעה למשרד החינוך, הביטחון, למכינה. אנחנו לא מונעים מנקם או מחמדנות. שום סכום לא ישיב לנו את ילדינו. זה פשוט הדבר הנכון לעשות כדי לעורר את המדינה שנרדמה בדרך".

כזכור, ב-26 באפריל 2018 התרחש האסון בו נספו תשע נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם־צבאית בני ציון, שלוחת תל אביב, ומועמדים ללימודים במכינה, שיצאו לטיול גיבוש בנחל צפית ונקלעו לשיטפון עז. באוקטובר 2019 הוגש כתב אישום נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה, ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה.